4p

Jelentősen megemelkedhetnek a brit kilépéssel a nettó befizető országok terhei a következő uniós költségvetési periódusban. A legérintettebb öt ország már most fenntartásait hangoztatja az EU előzetes tervezetével kapcsolatban.

A Brexit következtében Németország lehet az egyik legnagyobb vesztese a következő uniós költségvetésnek, ugyanis befizetései a mostaninak a duplájára, mintegy 33 milliárd euróra emelkedhetnek.

A kieső brit befizetések azonban nem csak a németeket érinthetik érzékenyen, az EU négy másik, komoly és erős gazdasággal rendelkező országa számára sem lesz kifejezetten előnyös az új felállás; ezért is ellenzik Brüsszel előzetes költségvetési tervezetét.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

A német kormány becslései szerint – írja a Financial Times internetes kiadása - országuknak a 2020-as 15 milliárd eurós hozzájárulása az unió költségvetéséhez 2027-ig 33 milliárdra fog emelkedni, de Hollandia sem jár jobban a brit kilépés miatt, nekik 50 százalékkal, 5 milliárdról, 7,5 milliárdra emelkedik 2027-ig a nettó befizetendő összeg mértéke. Mint az EU legjelentősebb gazdasága, Németország már most is a legnagyobb bruttó befizető az unió költségvetésébe.

A német becslések a Bizottság azon javaslatán alapulnak, amely szerint a hosszú távú költségvetést az EU bruttó nemzeti jövedelmének (GNI) 1,11 százalékára kell emelni, hogy az Egyesült Királyság kilépésével keletkező költségvetési lyukat valamiképp be tudják tömni.

A német pénzügyminisztérium kijelentette: A Brexit és a Bizottság javaslata miatt Németország finanszírozási terhei aránytalanul megnövekednének, összehasonlítva a többi tagállammal.

A májusban bemutatott brüsszeli tervezetet azonnal heves viták fogadták a legnagyobb öt nettó befizető részéről, Németország, Hollandia, Ausztria, Dánia és Svédország ugyanis nem lelkesedik különösképpen azért, hogy a mostani 1 százalékot 1,11 százalékra növeljék, és ragaszkodnak a korábbi metódushoz.

Az öt legnagyobb nettó befizető ország számára a kritikus időszak majd igazán akkor jön el, amikor saját parlamentjeikkel kell elfogadtatniuk a megemelt mértékű uniós támogatást, így ugyanis milliárdokkal kell megkurtítaniuk az egészségügyre és egyéb szociális célra fordítandó kiadásaikat - figyelmeztet az egyik magas rangú EU-diplomata.

A Bizottság közlése szerint azonban a testület még nem végzet pontos számításokat azzal kapcsolatban, hogy milyen mértékben is növekednének a nettó befizető országok terhei. Mina Andreeva, a Bizottság szóvivője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az érintett országok  "jövedelmük alacsonyabb részét fizetik az EU költségvetésébe, mint a többi tagállam, annak ellenére, hogy relatív jólét szempontjából a top nyolc EU-ország közé tartoznak".

A brüsszeli számítások azt mutatják, hogy az engedmények nélkül az öt érintett kormány 2021-2027 folyamán átlagosan a GNI 0,91 százalékát fizeti majd, szemben a többi 22 ország 0,9 százalékával.
A javaslatunk az, hogy a GNI-jéhez mérten minden ország részesedése egyenlő legyen - mondta Andreeva asszony. 

A mostani számítások szerint Franciaországnak, egy másik nettó befizető országnak a nettó hozzájárulása kevésbé drasztikusan növekedhet majd, a 2020-as 7,5 milliárd euróról alig több mint 10 milliárd euróra a 2027-es kiadási időszak végére.

Angela Merkel szerint Németország nem fogad el olyan költségvetési megállapodást, amely nem tartalmaz visszatérítést. A múlt héten tartott csúcstalálkozón Emmanuel Macron francia elnök figyelmeztetett, hogy az egy százalék nem tudja teljesíteni az EU arra irányuló törekvését, hogy valódi "geopolitikai hatalomként" lépjenek fel a jövőben.

A mostani számítások alapján Lengyelország, amely jelenleg is az egyik legnagyobb nettó kedvezményezettek közé tartozik, a mostani alig 10 milliárd eurós nettó befizetés helyett a 2027-es költségvetési peridus végére 12 milliárdod kell majd fizetnie.

Spanyolország és Portugália a GNI 1,14–1,16 százalékának megfelelő költségvetési hozzájárulást tartana méltányosnak és elfogadhatónak, míg az Európai Parlament 1,3 százalékot kíván.

Ha az év végére mégsem sikerülne megállapodásra jutni, akkor a 2020-tól kezdődő küszöbértékeket 2021-re át kell vinni. Az is ugyanakkor egy lehetséges opció, hogy az európai parlamenti képviselők még a végleges megállapodás előtt biztosítják, hogy az új költségvetés megőrzi a magasabb kiadásokat olyan kulcsterületeken, mint a kohézió, vagy a közös agrárpolitika.

"Nem sok minden ösztönzi az unió parlamentjét arra, hogy megállapodjanak egy kisebb költségvetésben" - figyelmeztet egy uniós tisztviselő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!