2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőn újabb áremelést jelentett be a Mol, a nagykereskedelmi árak így több hónapos csúcsra ugrottak. Ráadásul a kilátások sem túl kedvezőek.

A Mol bruttó 9 forinttal emeli a 95-ös benzin és 5 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán. Az emeléssel a benzin literenkénti átlagára 386 forintra, a gázolajé 394 forintra nő. Így ismét nagyon közel került az üzemanyagok ára a lélektani 400-as szinthez. Ez pedig már sok autósnak fájhat, a rossz hír az, hogy egyelőre nem látszik mitől fordulhatna meg az emelkedés.

A háttérben elsősorban az áll, hogy az első negyedévben viszonylag töretlenül emelkedett az olaj ára. Nem is akárhogy, az első három hónapban ugyanis tíz éve nem látott mértékben emelkedtek az árfolyamok. Az év elején az OPEC tagok sikeresen fogtak össze a termelés korlátozása érdekében, ami lendületet adott az áraknak, amit tovább lendítettek az Irán és Venezuela ellen életbe léptetett amerikai szankciók is.

Az elmúlt napokban nem véletlenül szólalt meg Donald Trump is, aki megpróbált „odamondani”, hátha egy Twitter üzenettel el tudja téríteni az olajat a további emelkedéstől. Más kérdés, hogy az amerikai elnök nem látja, vagy nem akarja látni a gazdasági összefüggéseket, hiszen az elmúlt napok megugrásának hátterében éppen az áll, hogy a piacok abban reménykednek, hogy meg tudnak egyezni a kínaiakkal, és a kereskedelmi feszültségek megoldódnak. Emellett az elnök által is hangoztatott gazdasági növekedés is a további áremelkedések irányába mutat, hiszen a bővülő gazdaság növekvő olajfelhasználást eredményezhet.

A fentiek is hozzájárultak ahhoz, hogy hétfőn mind az Amerikában irányadó WTI, mind pedig az Európában jegyzett Brent idei csúcsára erősödött. Ha pedig az olaj ára növekszik, az nem túl pozitív előjel az üzemanyagárak szempontjából sem, hiszen jó eséllyel követni fogják az alapanyag árát. A magyar autósoknak külön rossz hír, hogy az utóbbi napokban lejtőre kerülő forint árfolyam is hozzájárul a további áremelkedésekhez, hiszen a hazai piacon feldolgozott olajat döntően külföldről szerzik be a finomítók.

A mostani folyamatok alapján tehát érdemes lehet teli tankolni a kocsikat, hiszen ha csak valami váratlan fordulat nem jön, akkor a szerdai áremelést akár már pénteken újabb követheti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!