8p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ma már az újfajta kozmetikai kezelési trend többet és mást nyújt, mint az eddigiek. Olykor összekapcsolódik egyfajta lelki tréninggel, része az énidőnek, amikor megengedjük – a családi és munkahelyi stresszből kiszabadulva –, hogy kicsit kényeztessük magunkat. Érezhető az ázsiai behatás. Némelyik módszer már-már átvezet a hajdan szinte orvosi jellegűnek tekintett beavatkozásokhoz. Közben a kozmetikai termékek gyártása sem lanyhul, világszerte újabb és újabb kellékek, alapanyagok törnek előre, a fenntarthatóság elvét hangoztatva.

Magyarországon még újdonságnak számító kezelés a Headspa, amely a hajápolás és a masszázs kombinációja. Azaz, a fejbőrre és a hajra összpontosít, miközben relaxációs elemeket is magában foglal. A szolgáltatás része a gyengéd masszázs, a mélytisztítás, a gőzölés és az egyes hajtípusoknak megfelelő tápláló krémek használata – avat be a kezelés részleteibe a szalon tulajdonosa. A Headspa gyökerei a közel 3 ezer éves ayurvédikus fejmasszázsra vezethetők vissza. Célja, hogy táplálja és erősítse a hajat, miközben ellazítja a teljes testet, és nyugtatóan hat az idegrendszerre. Története a hagyományos japán Onsen fürdőkultúrából és ősi gyógyító masszázstechnikákból ered, ahol a test és az elme egyensúlyának helyreállítása volt a cél. 

A 20. század közepén a japán szépségszalonok elkezdték ötvözni az ősi shiatsu masszázst a nyugati hajápolási technikákkal. Az első erre specializált szalonok az 1990-es években nyíltak Tokióban és Oszakában. A japán hagyományok szerint az egészséges fejbőr az általános szépség alapja, és a ragyogó, erős hajhoz vezető út a fejbőr gyengéd tisztításán, hidratálásán és táplálásán keresztül vezet. A kulcs tehát a fej- és arcmasszázs, a másik fő elem a gőzölés, valamint az illóolajok és tápláló krémek kombinációja. Mindez mélyen hidratálja a fejbőrt és a hajat, miközben megszabadítja azt az elhalt hámsejtektől és méreganyagoktól. 

Mikrokamera és holisztikus szeánsz

Napjainkban a körvízsugaras speciális hajmosóágy lett a kezelések alaptartozéka, mintegy szimbóluma. A modern Headspa nemcsak a haj szépségéről, hanem a belső béke megteremtéséről is szól. A kezelés során először is mikrokamerás vizsgálattal felmérik a fejbőr állapotát, majd annak megfelelő, egyedileg kikevert hatóanyagokkal ápolják a hajat, amely egészségesebb, selymesebb tapintású és ragyogóbb lesz.

Közben zajlik a mélytisztítás, is, amely eltávolítja az elhalt hámsejteket, ezáltal a fejbőr egészségesebb lesz. Serkenti a véráramlást, így elősegítheti a természetes hajnövekedést, és mérsékelheti a hajhullást. A fejmasszázs egyben relaxál, ugyanis klinikailag bizonyítottan csökkenti a stresszhormonokat és a szorongást. A holisztikus szemléletű ápoló és nyugtató szeánsz hozzájárul az általános közérzet javulásához és jobb alvást biztosít, állítják az itt dolgozó szakemberek. A hagyományos magyar kozmetikai kezelések során többnyire nem ér hozzá a fejbőrhöz és a hajhoz a szakember, itt viszont igen. A kezelést professzionális masszőrök és fodrászok végzik csendes és privát kezelőhelyiségekben.

Ami Ázsiát illeti – és ennek tanúi voltak, akik a nagy sikerű Fehér Lótusz sorozatot nézték – a klasszikus thai masszázsok ismét virágkorukat élik. A dél-koreai és japán kozmetikumok soha nem voltak ilyen népszerűek, mint ma, meghódítva Európát is. Ezzel csak az a gond, hogy nem igazán illenek a fenntarthatóság trendjéhez, hiszen több ezer kilométerekről, sok közbeeső kereskedelmi láncolatok révén kerülnek Európába.

Ami a hazai kozmetikai kezelések árát illeti, ma már az alapkezeléseknél is tizenezer forintokról beszélünk, az ultrahangos és egyéb fifikák ennél jóval többe kerülnek. Garancia persze nincs a beígért szépülésre – ami egyébként is szubjektív elem –, de ez része a kockázatnak. Ebben a szakmában is kialakult egy rétegződés: a felső tízezer számára belvárosi klasszicista paloták harmadik emeletén működnek szalonok, beauty stúdiók, elegáns recepcióval, drága divatlapokkal, kávékínálással és a sztárok számára megígért kötelező diszkrécióval.

A kozmetikai ipar ősidők óta az egyik legnagyobb bevételi forrása a reklámszakmának. Ma már elkerülhetetlen, hogy jónéhány milliót áldozzon egy gyártó vagy egy márka a marketingre. A celebek arcánál ma sincs jobb reklámeszköz, bármelyik krémre, sminkre vagy parfümre. Sőt, újabban a feltörekvő sztárok befutásának egyik legfontosabb jele, hogy a kozmetikai és illatszergyártók bennük gondolkodnak-e. Ez ma már nemcsak a nőkre vonatkozik, kezd kialakulni ezen a téren az egyenjogúság. Egy-egy márka esetében – ilyen például a Fendi és Nicholas Galitzine együttműködése – a forgatókönyv az, hogy nemcsak a csinos öltönyöket viseli a jóképű fiatalember, de reklámozza a parfümjeiket is.

Ennek továbbfejlesztése, amikor maga a sztár kreál egy saját, a nevét viselő termékcsaládot. Erre jó példa a venezuelai-svéd énekes-színész, Omar Rudberg, aki pontosan tisztában van vele, hogy a karrierje csúcsára érkezett, és hogy ekkor kell elhitetni a férfiakkal, hogy milyen profik a számukra kifejlesztett arckrémek és mennyire illatosak a parfümök.

Klinikailag bizonyítottan csökkenti a stresszhormonokat és a szorongást
Klinikailag bizonyítottan csökkenti a stresszhormonokat és a szorongást
Fotó: Depositphotos

A dolog XXI. századi pikantériája, hogy ezeket a közösségi médiára rátapadt rajongó lánykák vásárolják elsősorban. Persze a fiúk közül is sokan kezdték megrendelni, pedig egy üvegcse 100 dollár körül van, majd annyi, mint egy Chanel. Nem bajlódtak azzal, hogy üzletekbe szállítsák – elkél a neten is, ami a kibocsátó számára jövedelmezőbb.

A sminkipar fontos része a kozmetikai szektornak, itt is évről évre változnak a divatok, hol a csillámos, hol a matt a menő, minden évben szinte más a cél: az alapozó például hidratáljon is, ne csak fedjen – méghozzá tartósan. Egyre újabb és újabb terméktípusokat kísérleteznek ki a kozmetikai vegyészek, az arcspraytől a korrektorok arzenáljáig. Ma nem divat a szájfény, a csillámos szemhéjfesték nappal közönségesnek számít, legfeljebb a vörös szőnyegen elfogadott. A túlméretezett műszempilla, a csicsás műköröm csak akkor tűnik ízlésesnek, ha egy egyébként elegánsan öltözött, ápolt – de nem hatvannál idősebb – nő viseli, és mondjuk nem reggel nyolckor, amikor a gyereket viszi az óvodába, vagy ha elmegy egy szupermarketbe vásárolni.

A fenntartható szépségipar egy gyorsan növekvő, több milliárd dolláros piac, amelyet a fogyasztói szokások és a szabályozások is erősen formálnak. A fenntartható kozmetikumok ipara világszerte dinamikusan növekszik, és egyre nagyobb gazdasági szereplővé válik. Erről beszélgettünk Szakonyi Eszterrel, a Vintage Beauty alapító-tulajdonosával, aki kozmetikus mester, egészségügyi szakkozmetikus, és gazdasági mérnök. Az elmúlt 15 évben közel 60 nemzetközi díjat nyert márkájával, és hazánk egyik legismertebb natúrkozmetikai vállalkozását építette fel.

Amint Eszter kifejtette, a piac dinamikusan nő,

a fenntartható szépségipar 2022-ben körülbelül 38 milliárd dollárnyi forgalmat ért el, és várhatóan 2030-ra 50 milliárd dollár fölé emelkedik.

Az éves növekedési ütemet figyelve, a szépségipar egyik legdinamikusabban bővülő szegmense.

A Z generáció itt is vezet

Egy 2023-as McKinsey-jelentés szerint a Z generáció 75 százaléka hajlandó többet fizetni fenntartható kozmetikumokért, és az Y generáció (millennials) körében is hasonló tendencia figyelhető meg. Az „upcycled beauty” (újrahasznosított alapanyagokból készült kozmetikumok) piaca 2021 és 2026 között várhatóan 50 százalékkal növekszik.

Az EU 2024-től szigorúbb szabályozásokat vezet be a fenntarthatósági állításokra vonatkozóan, így a márkáknak bizonyítaniuk kell, hogy környezetbarát ígéreteik valósak, azaz nem greenwashingról, „zöldre mosásról” van szó.

A fenntarthatóság fontos része a csomagolás: a szépségipar évente 120 milliárd darabnyi csomagolóanyagot – például tubust, dobozt – használ el, és ezek jelentős része műanyag. Egyre több nagy márka (például a L’Oréal, Unilever) áll át újratölthető vagy biológiailag lebomló csomagolásokra, ami nemcsak fenntarthatóbb, hanem új üzleti modellt is teremt.

A világcégek szemet vetnek a kisebb márkákra

Jellemző, hogy a nagyvállalatok egyre inkább felvásárolják a kisebb, fenntarthatóságra építő márkákat. Például a L'Oréal megvásárolta a Youth to the People fenntartható bőrápolási márkát, az Estée Lauder pedig 1 milliárd dollárért a The Ordinary-t. A fenntartható szépségipari startupokba irányuló kockázati tőkebefektetések 2023-ban 20 százalékkal növekedtek.

Itt is belép a mesterséges intelligencia is, összekapcsolva a fenntarthatósággal. Az AI-alapú „skin diagnosis” és személyre szabott bőrápolási ajánlások csökkenthetik ugyanis a felesleges termékvásárlást, így hozzájárulhatnak a pazarlás csökkentéséhez.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!