5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár 2022-re „mindössze” 18 milliárd forint volt előirányozva a büdzsében kormányzati kommunikációra, a végszámla meghaladta a 45 milliárdot. Megnéztük, miből telt az adófizetőknek a választási évben ennyi kormánypropagandára.

A 18 milliárd forintos előirányzathoz képest több mint 45,6 milliárd forintot költött a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatokra 2022-ben – derül ki a tavalyi költségvetés zárszámadásának törvényjavaslatából.

Az indítványból azt is megtudhatjuk, mivel magyarázza Rogán Antal tárcája a költéseket. A propagandaminisztérium alapvetően három eseménycsoportot nevezett meg a kiadások céljaként:

  • A Magyarország 365 fotópályázat, melyet a Magyar Turisztikai Ügynökséggel, a Nagycsaládosok Országos Egyesületével és a Magyar Természetjáró Szövetséggel együttműködésben indítottak. Céljaként a hazaszeretet, a közösségek és a generációk közötti kötelékek megerősítését jelölték meg.
  • A JóKor című úgynevezett tájékoztató magazin, melyet a nyugdíjasoknak küldtek ki. Ez a Magyar Államkincstár kiadványa volt, és hogy, hogy nem, alig egy hónappal a választások előtt jelent meg a propagandatárca és az Idősek Tanácsa közreműködésével. A törvényjavaslat indokolásában a kiadványról ez, a magyar nyelvet meglehetősen megerőszakoló mondat olvasható: „Ezzel egy olyan hiteles tájékoztató kiadvány megjelentetése került szorgalmazásra, amely a legfontosabb közérdekű információkat tartalmazta a nyugdíjasok részére.”
  • A legismertebb tételt a törvényjavaslat csak nagy általánosságokban írja körül, „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok, valamint a kormányzati intézkedések tájékoztató és információs kampányaihoz kapcsolódó feladatok” álnéven nevezi. A zárszámadás így fogalmaz: „A Kormány kiemelt jelentőséget tulajdonított, hogy párbeszédet folytasson a magyar állampolgárokkal az életüket érintő legfontosabb intézkedésekről, ennek megfelelően 2022. év során is tájékoztató kampányokat folytatott.” Ezekből nem nehéz kitalálni, hogy a propagandaminisztérium a 2022-es, szankciókról szóló nemzeti konzultációnak a kiadásait is ide sorolja.

Nézzük is meg, hogyan lett a 18 milliárdos előirányzatból két és félszer ekkora pénzköltés! A büdzsé szerinti 18 milliárd forintból először – nem elírás! – elvontak pénzt egy február végi kormányhatározattal. A részletekbe nem bocsátkozunk bele, több jogcímen történt a pénzek ide-oda tologatása, a propagandaköltéseket egy összesen 27,5 milliárdos csomag keretében csökkentették egy költségvetési szinten elhanyagolható, 8 millió forinttal. Majd június végén a 148,7 milliárdos maradványelszámolási alapból történt osztogatásakor kapott pénzt a propaganda-előirányzat, mégpedig 17 milliárd forintot. Augusztus végén pedig ugyancsak a maradványelszámolási alapból osztottak szét 61,7 milliárd forintot, ekkor a propagandapénzeket további 404,5 millió forinttal emelték meg.

Szintén a propagandakiadások előirányzatát növelte az ugyancsak a Miniszterelnöki Kabinetiroda irányítása alá tartozó nonprofit, társadalmi, civil szervezetek és köztestületek fejezeten belüli forráselvonása. Ez az elvonás 358,3 millió forintra rúgott, az így felszabaduló pénzek közül a propaganda-előirányzat 17 millióban részesült. Emellett nem részletezetten, de „egyéb, felügyeleti szervi hatáskörű módosítás” összesítő címszóval még 10,2 milliárd forint jutott a költségvetési fejezeten belül a kommunikáció jogcímcsoportnak.

Ehhez kellett még hozzáadni a 2021-ről maradt 88,1 millió forint (kötelezettségvállalással nem terhelt) maradványt, így jött ki végül a

csaknem 45,7 milliárd (egészen pontosan 45 milliárd 676,4 millió) forintot kitevő kiadási előirányzat.

A választási évben a propagandakiadások végül az eredeti előirányzat két és félszeresére rúgtak. Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd
A választási évben a propagandakiadások végül az eredeti előirányzat két és félszeresére rúgtak. Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd

Ezt a horribilis összeget Rogán Antalék csaknem teljes egészében el is költötték.

A kormányzati kommunikáció kiadásai végül 45 milliárd 527 millió forintra rúgtak,

a 149,4 millió forintos maradványból 12,3 millió forint kötelezettségvállalással terhelt.

A kiadások közül pár tízmilliós tételek folytak el kincstári díjra, a maradványelszámolási alaphoz vagy más költségvetési fejezethez, míg

csaknem 45,4 milliárd forint, vagyis az összes propagandakiadás 99,7 százaléka gazdasági társaságokhoz került.

Hogy melyekhez, azt nem nehéz kikövetkeztetni. Lapunk is rendszeresen beszámol azokról a közbeszerzésekről, melyeket a szintén Rogán Antal irányítása alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal ír ki a kormányzati siker- vagy épp gyűlöletpropaganda üzeneteinek szórására. Ezeket szinte mindig a Balásy Gyula cégbirodalma, konkrétan a Lounge Design Kft. és a New Land Media Kft. nyeri el.

Balásy számára nagyon megéri Rogánnak dolgozni. 2022-es éve után a New Land Mediából 6,8 milliárd, míg a Lounge Designból további 3 milliárd forinit osztalékot vett ki.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!