2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A korábbihoz képest alacsonyabb előirányzatot sem költötte el a kormány 2018-ban.

Négy év után először nyúlt hozzá a kormány az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatás előirányzatához a 2018-as költségvetésben. Ekkor 6,2 százalékkal 97,5 milliárd forintra vágták meg a korábbi 104 milliárdos előirányzatot. A valós adatokat nézve azonban még ennél nagyobb vágás is belefért volna.

A szociálpolitikai menetdíj támogatás az az állami támogatás, amit a jogszabályokban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújt az állam a személyszállítási közszolgáltatások keretein belül.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Minden jel szerint tehát ez 97,5 milliárd is egy túlbecsült összeg volt, hiszen az államháztartási tájékoztató szerint a rendelkezésre álló 97,5 milliárdnak csak a 92,7 százalékát költötte el a kormány, 90,37 milliárd forintot. Ez pedig alátámasztja azt a kormányzati feltételezést, miszerint évről évre tovább fog csökkenni az utazási kedvezmények kihasználtsága. Ennek az elképzelésnek a nyoma tükröződik vissza egyébként az idei büdzsében is, hiszen újabb 7,1 százalékkal vágták meg az előirányzatot, így már csak 90,5 milliárd forint szerepel ezen a soron.

A kormányzati feltételezést a MÁV-Start beszámolóiban feltüntetett adatok is alátámasztják: egyre kisebb összeget számolnak el igénybevett szociálpolitikai menetdíj támogatásként.

  • 2015-ben 19,1 milliárdot,
  • 2016-ban 18,9 milliárdot,
  • 2017-ben pedig 18,6 milliárd forintot számoltak el.

A vasúttársaságnál a legnagyobb tételt a tanulóknak nyújtott kedvezmények teszik ki, emiatt 2017-ben 6,9 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetdíj támogatást igényeltek, a második legnagyobb kiesést pedig a nyugdíjasok kedvezménye okozta: 5,9 milliárd forintot, amit az állami támogatással kellett ellentételezni.

A BKK esetében nem egyértelmű az elmúlt pár év trendje. A 2015-ös 2,5 milliárd forint után 1,68 milliárdnyi ilyen jellegű követelésük keletkezett az állammal szemben a kedvezményes utazások után, 2017-ben viszont ez az összeg 1,8 milliárd forintra emelkedett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!