Négy év után először nyúlt hozzá a kormány az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatás előirányzatához a 2018-as költségvetésben. Ekkor 6,2 százalékkal 97,5 milliárd forintra vágták meg a korábbi 104 milliárdos előirányzatot. A valós adatokat nézve azonban még ennél nagyobb vágás is belefért volna.
A szociálpolitikai menetdíj támogatás az az állami támogatás, amit a jogszabályokban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújt az állam a személyszállítási közszolgáltatások keretein belül.
Minden jel szerint tehát ez 97,5 milliárd is egy túlbecsült összeg volt, hiszen az államháztartási tájékoztató szerint a rendelkezésre álló 97,5 milliárdnak csak a 92,7 százalékát költötte el a kormány, 90,37 milliárd forintot. Ez pedig alátámasztja azt a kormányzati feltételezést, miszerint évről évre tovább fog csökkenni az utazási kedvezmények kihasználtsága. Ennek az elképzelésnek a nyoma tükröződik vissza egyébként az idei büdzsében is, hiszen újabb 7,1 százalékkal vágták meg az előirányzatot, így már csak 90,5 milliárd forint szerepel ezen a soron.
A kormányzati feltételezést a MÁV-Start beszámolóiban feltüntetett adatok is alátámasztják: egyre kisebb összeget számolnak el igénybevett szociálpolitikai menetdíj támogatásként.
- 2015-ben 19,1 milliárdot,
- 2016-ban 18,9 milliárdot,
- 2017-ben pedig 18,6 milliárd forintot számoltak el.
A vasúttársaságnál a legnagyobb tételt a tanulóknak nyújtott kedvezmények teszik ki, emiatt 2017-ben 6,9 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetdíj támogatást igényeltek, a második legnagyobb kiesést pedig a nyugdíjasok kedvezménye okozta: 5,9 milliárd forintot, amit az állami támogatással kellett ellentételezni.
A BKK esetében nem egyértelmű az elmúlt pár év trendje. A 2015-ös 2,5 milliárd forint után 1,68 milliárdnyi ilyen jellegű követelésük keletkezett az állammal szemben a kedvezményes utazások után, 2017-ben viszont ez az összeg 1,8 milliárd forintra emelkedett.