5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Kumho Tire nevű cégről van szó, amely Dél-Korea második legnagyobb gumigyártó konszernje, a világ 9. legnagyobb gumiabroncs-gyártója.

Sorra jelenti be a kormány az autóiparban tevékenykedő külföldi cégek Magyarországra jövetelét, ami nyilvánvalóan része annak a – Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter által propagált – stratégiának, miszerint a bizonytalan európai uniós forrásokat lehetséges működő tőkével helyettesíteni (noha lapcsoportunk állandó szerzője, Bod Péter Ákos a Privátbankár oldalán szakmai érvekkel árnyalta ezt az állítást). 

Legutóbb, június elején kürtölte világgá Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy a kínai BYD nevű elektromosautó-gyártó tízmilliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít Fóton. Csakhogy jó másfél hónappal később kiderült, ebből mégsem lesz semmi. Legalábbis a kiszemelt Pest megyei településen, Fót kormánypárti (!) polgármestere, Vass György ugyanis a Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra, nem települ hozzájuk az akkumulátorgyár, mondván, nem szeretnék, ha a város területén környezetszennyező vállalkozások működnének. Azt viszont az önkormányzat „tudomásul vette”, hogy egy cég akkumulátor-összeszerelést végezzen a park csarnokában – ez utalás a korábban már bejelentett akkumulátor-összeszerelő üzemre, valamint veszélyesanyag-raktárra.

Hogy ezek után hol létesül a Szijjártó által belengetett gyár, arról egyelőre nem érkezett hír – merthogy lesz, az biztosra vehető, a projekt lefújása túl nagy blama lenne a miniszternek. Mint ahogy az is valószínű, a párton belülről érkező stop-jelzés cseppet sem veti vissza a kormányt újabb, szinte kizárólag távol-keleti illetőségű gyárak befogadásától. A napokban éppen egy koreai cég érkezését jelentheti be a külgazdasági és külügyminiszter – értesült lapunk.

Begördülnek? Fotó: Tyre News
Begördülnek? Fotó: Tyre News

A Kumho Tire-ről van szó, amely a kínai Doublestar leánycégeként Dél-Korea második legnagyobb gumigyártó konszernje, a világ 9. legnagyobb gumiabroncs-gyártója. Honlapja szerint a 8 hazai és tengerentúli gyárában előállított termékeit a világ mintegy 180 országában értékesíti, több mint 1,8 milliárd dollár értékben.

Megkerestük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, valamint a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot, hogy válaszoljanak az alábbi kérdéseinkre:

- hol lesz a Kumho Tire magyarországi gyára?

- mekkora értékű lesz a beruházás?

- ehhez mekkora összegű állami támogatást nyújt a magyar kormány?

- mikorra készül el a beruházás?

- hány munkahely létrehozása várható?

Cikkünk megjelenéséig még nem kaptuk meg a válaszokat, amint azok megérkeznek, azt természetesen azonnal közöljük.

Gumi.hu Blog szerint Magyarország már most is valódi abroncsgyártó nagyhatalom, négy nagy világcég is jelen van már:

  • Az 1996-ban érkezett Michelin-csoport Nyíregyházán állít elő gumiabroncsokat, emellett négy telephelyen logisztikai, alapanyag forgalmazói feladatokat is végez. 
  • Dunaújvárosban a Kumho Tire „földije”, a szintén dél-koreai Hankook Tire egyik gyáregysége található. A cég honlapja szerint a magyarországi üzem 2007 júniusában kezdte meg a működését, jelenleg már mintegy 3300 alkalmazottat foglalkoztat, éves gyártókapacitása 19 millió abroncs.
  • A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. is 2007-ben kezdett, a Komárom-Esztergom megyei településen lévő abroncsgyárában több mint 1300 ember dolgozik.
  • Az indiai Apollo Tyres 2017-ben létesített hat magyarországi üzemet, közülük a gyöngyöshalásziban évente több mint 6 millió abroncs készül el.

A gumiabroncs-gyártás világszerte virágzó iparágnak számít. Globálisan 2021-ben 2,35 milliárd gumiabroncsot gyártottak, több mint 120 milliárd eurós értékben, s a becslések szerint e szegmens összetett éves növekedési üteme 2026-ig meghaladhatja a 4 százalékot. A három legnagyobb piaci részesedésű vállalat a Michelin, a Bridgestone (vagyis amelyek már Magyarországon is gyártanak), valamint a Goodyear – náluk csapódnak le az abroncsipari bevételek közel fele. A vezető 8 gumiabroncsgyártó cég átlagos haszonkulcsa átlagban 9,2 százalék, ezen belül a legmagasabbat, 14,4 százalékost 2021-ben a Continental cég érte el (utóbbi is meghatározó szereplője a hazai gumiabroncs-piacnak, ám nem gyártóként, hanem kereskedőként van jelen).

A szakportál arra is felhívja a figyelmet, hogy a gumiabroncsgyártás egy meghatározó iparág, amely globálisan több millió embernek ad munkát és jelentősen hozzájárul a gazdasághoz. 

Hogy érzékeltessük az ágazat magyar gazdaságban betöltött szerepét: a Magyar Gumiabroncs Szövetség 2022 elején úgy becsülte, hogy a GDP 2 százalékát állítja elő, közvetlenül közel 7 ezer, míg közvetve több mint 15 ezer főt foglalkoztat, belföldi értékesítésének és exportjának értéke 2021-ben meghaladta az 529 milliárd forintot.

Arról már nem szól a fáma, milyen hatással lehet a környezetre egy újabb gumiabroncsgyár működése. A Levegő Munkacsoport például 2008 januárjában nyilvánosan tiltakozott az Appolo Tyres azt megelőző évi megjelenése miatt, mondván, a környezetnek és a gazdaságnak is árt az indiai gumiabroncsgyár.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!