Sorra jelenti be a kormány az autóiparban tevékenykedő külföldi cégek Magyarországra jövetelét, ami nyilvánvalóan része annak a – Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter által propagált – stratégiának, miszerint a bizonytalan európai uniós forrásokat lehetséges működő tőkével helyettesíteni (noha lapcsoportunk állandó szerzője, Bod Péter Ákos a Privátbankár oldalán szakmai érvekkel árnyalta ezt az állítást).
Legutóbb, június elején kürtölte világgá Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy a kínai BYD nevű elektromosautó-gyártó tízmilliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít Fóton. Csakhogy jó másfél hónappal később kiderült, ebből mégsem lesz semmi. Legalábbis a kiszemelt Pest megyei településen, Fót kormánypárti (!) polgármestere, Vass György ugyanis a Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra, nem települ hozzájuk az akkumulátorgyár, mondván, nem szeretnék, ha a város területén környezetszennyező vállalkozások működnének. Azt viszont az önkormányzat „tudomásul vette”, hogy egy cég akkumulátor-összeszerelést végezzen a park csarnokában – ez utalás a korábban már bejelentett akkumulátor-összeszerelő üzemre, valamint veszélyesanyag-raktárra.
Hogy ezek után hol létesül a Szijjártó által belengetett gyár, arról egyelőre nem érkezett hír – merthogy lesz, az biztosra vehető, a projekt lefújása túl nagy blama lenne a miniszternek. Mint ahogy az is valószínű, a párton belülről érkező stop-jelzés cseppet sem veti vissza a kormányt újabb, szinte kizárólag távol-keleti illetőségű gyárak befogadásától. A napokban éppen egy koreai cég érkezését jelentheti be a külgazdasági és külügyminiszter – értesült lapunk.
A Kumho Tire-ről van szó, amely a kínai Doublestar leánycégeként Dél-Korea második legnagyobb gumigyártó konszernje, a világ 9. legnagyobb gumiabroncs-gyártója. Honlapja szerint a 8 hazai és tengerentúli gyárában előállított termékeit a világ mintegy 180 országában értékesíti, több mint 1,8 milliárd dollár értékben.
Megkerestük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, valamint a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot, hogy válaszoljanak az alábbi kérdéseinkre:
- hol lesz a Kumho Tire magyarországi gyára?
- mekkora értékű lesz a beruházás?
- ehhez mekkora összegű állami támogatást nyújt a magyar kormány?
- mikorra készül el a beruházás?
- hány munkahely létrehozása várható?
Cikkünk megjelenéséig még nem kaptuk meg a válaszokat, amint azok megérkeznek, azt természetesen azonnal közöljük.
A Gumi.hu Blog szerint Magyarország már most is valódi abroncsgyártó nagyhatalom, négy nagy világcég is jelen van már:
- Az 1996-ban érkezett Michelin-csoport Nyíregyházán állít elő gumiabroncsokat, emellett négy telephelyen logisztikai, alapanyag forgalmazói feladatokat is végez.
- Dunaújvárosban a Kumho Tire „földije”, a szintén dél-koreai Hankook Tire egyik gyáregysége található. A cég honlapja szerint a magyarországi üzem 2007 júniusában kezdte meg a működését, jelenleg már mintegy 3300 alkalmazottat foglalkoztat, éves gyártókapacitása 19 millió abroncs.
- A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. is 2007-ben kezdett, a Komárom-Esztergom megyei településen lévő abroncsgyárában több mint 1300 ember dolgozik.
- Az indiai Apollo Tyres 2017-ben létesített hat magyarországi üzemet, közülük a gyöngyöshalásziban évente több mint 6 millió abroncs készül el.
A gumiabroncs-gyártás világszerte virágzó iparágnak számít. Globálisan 2021-ben 2,35 milliárd gumiabroncsot gyártottak, több mint 120 milliárd eurós értékben, s a becslések szerint e szegmens összetett éves növekedési üteme 2026-ig meghaladhatja a 4 százalékot. A három legnagyobb piaci részesedésű vállalat a Michelin, a Bridgestone (vagyis amelyek már Magyarországon is gyártanak), valamint a Goodyear – náluk csapódnak le az abroncsipari bevételek közel fele. A vezető 8 gumiabroncsgyártó cég átlagos haszonkulcsa átlagban 9,2 százalék, ezen belül a legmagasabbat, 14,4 százalékost 2021-ben a Continental cég érte el (utóbbi is meghatározó szereplője a hazai gumiabroncs-piacnak, ám nem gyártóként, hanem kereskedőként van jelen).
A szakportál arra is felhívja a figyelmet, hogy a gumiabroncsgyártás egy meghatározó iparág, amely globálisan több millió embernek ad munkát és jelentősen hozzájárul a gazdasághoz.
Hogy érzékeltessük az ágazat magyar gazdaságban betöltött szerepét: a Magyar Gumiabroncs Szövetség 2022 elején úgy becsülte, hogy a GDP 2 százalékát állítja elő, közvetlenül közel 7 ezer, míg közvetve több mint 15 ezer főt foglalkoztat, belföldi értékesítésének és exportjának értéke 2021-ben meghaladta az 529 milliárd forintot.
Arról már nem szól a fáma, milyen hatással lehet a környezetre egy újabb gumiabroncsgyár működése. A Levegő Munkacsoport például 2008 januárjában nyilvánosan tiltakozott az Appolo Tyres azt megelőző évi megjelenése miatt, mondván, a környezetnek és a gazdaságnak is árt az indiai gumiabroncsgyár.
(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)