3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Huszonöt éve, 1990. január 13-án írta alá Budapesten Suzuki Osamu, a japán autógyár tulajdonosa, Lepsényi István, az Autókonszern Rt. ügyvezető igazgatója és Medgyessy Péter miniszterelnök-helyettes a Suzuki személygépkocsikat gyártó magyarországi vegyes vállalat alapmegállapodását.

A Michio Suzuki alapította szövőszékgyár 1952-ben jelent meg a piacon egy motoros közlekedési eszközzel, a Power Free nevű, kétütemű 60 köbcentis motorral felszerelt biciklivel. Ezt később újabb motorkerékpárok, majd 1955-ben az első japán négykerekű mini követte. A cég ezután újabb kisautókkal, majd kis teherautókkal jelent meg a piacon, s az 1970-es évektől szinte az egész világra kiterjesztette tevékenységét. A Suzuki együttműködési szerződést kötött egyebek között az amerikai General Motorsszal, az osztrák Steyr-Daimler Puch-hal és az indiai Maruti céggel, első európai üzemük az 1980-as években létesült Spanyolországban.

A cég európai terjeszkedése során állapodott meg a magyar kormánnyal és több éves tárgyalás után 1991. április 14-én írták alá a gépkocsigyártásra vonatkozó, 5,5 milliárd forint alaptőkéjű vegyes
vállalati megállapodást. A Suzuki képviselői logisztikai szempontból Esztergomot találták a legmegfelelőbb helyszínnek a gyár felállítására, a 35 ezer négyzetméteres, modern üzemcsarnokot Csaba László tervei alapján építették magyar kivitelezők. A gyárban egy fedél alatt valósult meg az autógyártás komplett folyamata, a karosszériaelemek préselése, a hegesztése, a festése, valamint a teljes összeszerelés. Az ünnepélyes felavatást 1993. május 7-én tartották.

A gyár felépítése után pár hónappal hamarosan beindult a próbaüzem, és elkezdődött az 1000 és 1300 köbcentis ötajtós Swiftek sorozatgyártása.

1994-től már exportra is termeltek, az első vevők Kína, Olaszország és Hollandia voltak. A százezredik hazai gyártású Suzuki 1996-ban készült el, majd 2000-ben indult a Wagon R+ modellek sorozatgyártása. A Suzuki Ignist 2003-ban mutatták be Esztergomban, egy évvel később már dízelüzemű Wagon R+ és Ignis is gördült le a futószalagról. 2005 februárjában mutatták be az új Swiftet, 2006-ban pedig az SX4 családi és szabadidőautót, ebben az évben készült el az egymilliomodik hazai gyártású Suzuki.

2008-ban készült el a Splash, amelynek már második generációját gyártják. A vállalat 2012-ben, a sorozatgyártás megkezdésének huszadik évfordulóján stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormánnyal. A megállapodás megteremtette a kereteket ahhoz, hogy a Magyar Suzuki bővítse gyártó- és fejlesztőtevékenységét Magyarországon, megőrizze versenyképességét Európa piacain. 2013-ban jelent meg az SX4 S-Cross modell, s 2014. július 9-én legördült a gyártósorról a 2,5 milliomodik Suzuki, egy harmadik generációs GL felszereltségű Swift.

A Magyar Suzuki Zrt. 2013-ban 161 106 gépjárművet gyártott Esztergomban, ez 3,2 százalékos növekedés a megelőző évhez képest. Saját gyártású autóiból a vállalat az év során 157 755 darabot adott el, amivel 1567 millió eurós értékesítési rekordbevételt ért el. A Suzuki gyár a "mi autónk" gyártásában közvetlenül résztvevő több mint 3 ezer munkáson túl mintegy tízezer munkahelyet biztosít a beszállótói hálózata révén.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!