5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sok a panasz a pénzügyi szervezetekre, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) méretükhöz képest a legnagyobb bírságokat rájuk szabta ki. A lakossági hitelezés területén az egyik problémát a hitelközvetítés terjedése okozza, ami szabályozatlan, ezért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) nem tudja felügyelni - derült ki szerdán, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén.

Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője elmondta: a bejelentések jelentős része a pénzügyi területekre érkezik; a tavaly lezárt 72 eljárásból 15 a pénzügyi tevékenységre irányult. A legnagyobb problémát abban látja, hogy nagy, tőkeerős cégek erőteljes kampányt folytatnak saját termékeik forgalmának növelésére, a fogyasztói tudatosság azonban nagyon alacsony.

A bankok hitelezési gyakorlatából három témát emelt ki az irodavezető: az áruhitelezést, a hitelkártyákat és a lakáshitel termékeket. Mindhárom szolgáltatás esetében azt tapasztalták, a hirdetésekből nem derül ki, hogy a meghirdetett előny csak bizonyos feltételekkel vagy a szigorú feltételek miatt csak kevesek számára érhető el. Balogh Virág elmondta: nagy reményeket fűz a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelemről szóló törvény szeptemberi hatálybalépéséhez.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) négy éve kiemelten kezeli a fogyasztóvédelmet és a pénzügyi kultúra növelését - hangsúlyozta Schiffer Péter, főigazgató-helyettes. A pénzügyi szolgáltatókra érkező panaszok száma ezzel együtt rohamosan nő: tavaly 5400 panasz érkezett rájuk a felügyelethez, az idén pedig már elérheti a nyolcezret.

A főigazgató-helyettes az egyik problémát abban látja, hogy akik a hiteltermékeket eladják a lakosságnak, gyakran nem tudnak többet, mint akik megveszik. A banki termékeket egyre gyakrabban értékesítik közvetítők, ám, míg a befektetési és biztosítási termékeket értékesítőktől megkövetelik a képzettséget, a hitelközvetítőktől nem. Schiffer Péter szerint az ügyfelek számára problémát jelenthetnek a közvetítők által felszámított, általában 4-5 százalékos díjak is. E terület szabályozatlan, ezért a PSZÁF nem tudja felügyelni - mondta a főigazgató-helyettes.

A felügyelet jelenleg több témát is vizsgál. Ezek egyike, hogy milyen feltételek mellett módosíthatják egyoldalúan szerződéses feltételeiket a bankok. A felügyelet nem ért egyet azzal, ha a módosításra túl általános magyarázatot ad a szolgáltató, s azt sem tartja jónak, ha a feltételek egyenlőtlenek - mondta a főigazgató-helyettes.

Fontos a fogyasztói felelősség 

A hitelkártyákkal kapcsolatos anomáliákat is megvizsgálta a PSZÁF. Számunkra világos, hogy a szolgáltatók minden feltételt meghatároznak; meg lehetne azonban határozni egy tűréshatárt, most ugyanis a szolgáltatók már 1 forintos késedelem esetén is felszámítják a teljes költséget - mondta a főigazgató-helyettes. Hangsúlyozta ugyanakkor: az információs egyenlőtlenség ellenére sem szabad teljesen felmenteni az ügyfeleket, hangsúlyozni kell a fogyasztói felelősséget is.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) alelnöke, Dietz Gusztávné a lakáshitelekkel kapcsolatban felhívta a figyelmet: a bankok a szerződés megkötése után, az ügyfelek hátrányára egyoldalúan megváltoztatják a szerződéses feltételeket, megemelik például az elő- és végtörlesztési díjat, különösen a K and H és az OTP gyakorlata kirívó - mondta.

Torjákné Amberger Teréz ágazati irodavezető erre reagálva elmondta: a szerződésmódosításokkal kapcsolatos eljárások során a pénzintézetek kötelezettségvállalással visszaléptek a módosítástól; a GVH-t azonban aggodalommal tölti el, hogy a pénzintézetek a kötelezettségvállalást ismertető levelükben egyben a díjemelést is bejelentették az ügyfeleknek.

Csapdában a fogyasztók 

A fogyasztók az irodavezető szerint csapdában vergődnek: hiába váltják ki a hitelt kedvezőbbre, nem lehetnek biztosak abban, hogy a feltételek nem változnak meg. A GVH annak érdekében, hogy ez a probléma ne ismétlődhessen meg, kezdeményezte az illetékes minisztériumoknál a hitelintézeti törvény módosítását - mondta Torjákné Amberger Teréz.

Földi Tamás, a Magyar Bankszövetség vezető közgazdásza elmondta: a kritikákra megpróbálnak önszabályozással válaszolni. Úgy vélekedett, a fogyasztói tudatosság jele, hogy a panaszok száma nő. A hitelközvetítők ügyét a bankszövetség is súlyos problémának tartja, megoldásához a hatóságok segítségét kérték.

A szerződések egyoldalú megváltoztatásával kapcsolatban azt mondta: a feltételek változása ezt indokolhatja, a felügyelet útmutatásait és az uniós ajánlásokat e téren iránymutatónak tartják. A bankszövetség vállalta, hogy összeállítanak egy listát arról, minek alapján lehet megváltoztatni a feltételeket. Ha pedig a fogyasztó a módosítást nem fogadja el, biztosítani kell, hogy legyen ideje kiváltani a hitelt vagy elmenni egy másik bankhoz. A döntés felelősségét nem tudják és nem is akarják levenni az ügyfelek válláról - mondta.

Dietz Gusztávné az elhangzottakra reagálva elmondta: a banki szerződések nem világosak, ezért is fordulnak az ügyfelek közvetítőkhöz. A jelzáloghitel szerződések nagy része a fogyasztás finanszírozására szolgál ezért be kell, hogy "dőljenek" - figyelmeztetett. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelzálogfedezetet egyre többször olyan emberek biztosítják a hitelekhez, akik nincsenek tisztában a következményekkel.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!