Az E.On Hungária szolgáltatási területén akár a villamos energia, akár a gáz esetében az idén mintegy 8 százalékkal esett vissza a fogyasztás. Ezzel párhuzamosan növekszik a kintlévőség, ráadásul a fogyasztók egyre hosszabb ideig tartoznak, vagyis mind később és nehezebben sikerül kiegyenlíteni a számlát - tájékoztatta a Napit Kutas István, médiakapcsolati vezető. A lakossági körben több mint 10 százalékkal nőtt a nem fizetők aránya, amihez földgáz esetében az is hozzájárult, hogy a fűtési szezon végéig nem lehet kikapcsolni a fogyasztókat a szolgáltatásból. A cégcsoport lejárt, határidőn túli kintlévősége több tízmilliárd forintra rúg.
Hasonló gondokkal küzd az Elmű-Émász is, a cégcsoport kétmillió lakossági fogyasztójából néhány ezer esetében kellett tartozás miatt tartósan kikapcsolni az áramszolgáltatást - jelezte Boross Norbert kommunikációs igazgató. Hozzátette: a cégek területén a legnagyobb gond azokkal a kisvállalkozásokkal van, amelyek néhány hónap működés után felszámolják a tevékenységüket, majd a tartozásukkal együtt nyomtalanul eltűnnek. Miután közismert, hogy a 90. naptól lehet az áramszolgáltatás felfüggesztését kezdeményezni, a csoport tapasztalatai szerint sok fogyasztó fizetési kedve a 89. nap körül jön meg.
Kismértékben ugyan, de folyamatosan emelkedik a Főtáv kintlévősége is, és ezzel párhuzamosan romlik a beszedés hatékonysága, amely a korábbi 93 százalékról 90 százalékra esett vissza - mondta Balog Róbert szóvivő. Budapesten 12-15 ezer az olyan adós, akinek 120 napon túli a tartozása - ezeket az ügyeket egy behajtó cégnek adják tovább -, az ennél rövidebb határidejű kinnlévőségek összege 1,5-2 milliárd forint.
A Főgáz területén a tavalyihoz képest több mint duplájára nőtt a nem fizető lakossági fogyasztók száma, de az ipari felhasználók esetében is növekedett ez az arány, a kintlévőség már több milliárd forintra rúg - mondta a Napinak Csallóközi Zoltán igazgató.
Jelentősen emelkedtek a Démász kintlévőségei is, Lehóczki Gábor pénzügyi igazgató szerint ügyfeleik lejárt határidejű tartozása 2008 végéhez képest 41 százalékkal emelkedett és november végén meghaladta a nyolcmilliárd forintot. Áprilistól november végéig közel 13 ezer ügyfelet kapcsoltak ki, az érintettek mintegy fele ezt követően sem fizetett. Jelentős változás, hogy a védett ügyfelek száma (ez a státus bizonyos könnyítéseket jelent, de nem változtat azon, hogy az elfogyasztott energiát ki kell fizetni) több mint tízszeresére emelkedett az elmúlt évben. Az önkormányzatok közel 30 százaléka is tartozik, ezért a jövőben egyes intézmények áramszolgáltatása is szünetelhet, írja a Napi Gazdaság.