5p

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyon sok vállalkozás számára lételem a mobilitás, amit napjainkban a gépjármű testesít meg. Komoly dilemmát jelent ugyanakkor, hogy a társaság az elért eredményéből vegyen-e járművet, vagy a vezető (esetleg az alkalmazottak) saját kocsijukra számoljanak-e el költségtérítést.

Komoly költségtényező lehet a céges autó adója, más szempontok miatt viszont teljesen logikus, hogy egy cégtulajdonos ne akarjon az adózott jövedelméből a cég eszközeire költeni, így mégis a cégautóvásárlás mellett dönt. Ez utóbbi mellett szólhat néhány szakértő szerint az is, hogy az elmúlt időszakban egy vállalkozásban lévő jármű a vagyonvizsgálat során sem lehet "támadási felület".

Attól függően, hogy magánautó-, vagy cégautóhasználat történik a vállalkozás tevékenysége érdekében, eltérőek a gépjárművek költségelszámolási lehetőségeinek szabályai. A személyi jövedelemadó rendszerében a gépjárművekkel kapcsolatos kiadások elszámolására általában kétféle okból kerül sor. Egyrészt azért, mert a magánszemély a saját tulajdonában lévő gépjármű - többnyire személygépkocsi - hivatalos célú használatáért költségtérítést kap, és a kapott összeggel szemben számolja el a hivatalos utak költségeit, másrészt valamely önálló tevékenységéhez használja a járművét, és e bevételével szemben számolja el az üzleti utak költségeit.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény nem szab korlátot a kifizetőnek a térítés mértékére és módjára. Azt szabályozza ugyanakkor, hogy a kapott a költségtérítéssel szemben milyen módon és mértékben lehet a költségeket elszámolni, illetőleg azt is, hogy a költségtérítés kifizetésekor hogyan kell az adóelőleget meghatározni.

Költségtérítés kiküldési rendelvény alapján

A személygépkocsi hivatali használatának költségtérítése legegyszerűbb módon az úgynevezett kiküldési rendelvény alapján történik. Ha a térítés mértéke nem több a jogszabály szerint igazolás nélkül elszámolható mértéknél, akkor azt bevételként nem kell a magánszemélynél figyelembe venni. Ha a munkáltató a jogszabályban meghatározott mértéket meghaladó térítést fizet, akkor a teljes összeg adóköteles bevételnek minősül, amellyel szemben a költségek elszámolhatók.

A költségelszámolást illetően ekkor a magánszemélynek választási lehetősége van. Az első szerint a kormányrendeletben meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma alapján az APEH által közzétett üzemanyagárral számított üzemanyagköltség és a kilométerenkénti 9 forint személygépkocsi-normaköltséget kap. A második szintén a fenti üzemanyagköltséget illetve a számlával (bizonylattal) igazolt fenntartási, javítási és felújítási költségek hivatali célú használati arányos költségét veszi figyelembe, és ez alapján jár költségtérítés.

A kiküldési rendelvény minden olyan esetben helyettesíti az útnyilvántartást, amikor a magánszemély kizárólag a munkáltatójától kap hivatali, üzleti utazás címén bevételnek nem számító költségtérítést, és az adott járművet más tevékenységével összefüggésben nem használja.

Útnyilvántartás és az átalány jellegű költségtérítés

A költségtérítés egyik módja az, amikor a magánszemély átalány jellegű költségtérítésben részesül. Erre legtöbbször akkor kerül sor, amikor a magánszemély a saját személygépkocsiját rendszeresen használja hivatalos célra. A költségek elszámolása itt is kétféle módon történhet.

Az egyik módszer szerint a kormányrendeletben meghatározott fogyasztási norma szerinti üzemanyag-felhasználás költsége és a számlával (bizonylattal) igazolt fenntartási, javítási és felújítási költségek számolhatók el a hivatali célú használat arányában. Mivel a költségtérítéssel szemben csak a hivatalos célú használatra jutó költségeket lehet érvényesíteni, a helyes arány megállapítása céljából a hivatalos utakról útnyilvántartást kell vezetni.

A személygépkocsi fenntartásával, javításával és felújításával kapcsolatos egyéb költség számlák alapján, az útnyilvántartás szerinti arányban számolható el. Értékcsökkenési leírás címén elszámolható továbbá az éves összes bevétel egy százaléka, de legfeljebb a személygépkocsi beszerzési árának tíz százaléka egy alkalommal, a használatbavétel évében.

A költségelszámolás másik módszere lényegesen egyszerűbb. Ennek alkalmazásánál az üzemanyagköltséget az előzőekben leírtak szerint, minden más, az előző bekezdésben felsorolt költség címén pedig kilométerenként kilenc forint általános személygépkocsi-normaköltséget lehet elszámolni a kapott költségtérítéssel szemben. A költségelszámolás alapja e módszer alkalmazásánál is a hivatalos utakról vezetett útnyilvántartás.

A magánszemélynek választási lehetősége van a két költségelszámolási módszer között. Választása azonban egész évre és valamennyi általa használt személygépjárműre vonatkozik.

Saját tehergépjármű költségtérítése

Amennyiben a magánszemély saját tulajdonú tehergépjárművét használja a kifizető érdekében, akkor költségei megtéríthetőek akár átalány formájában, akár kiküldetési rendelvény alapján. Lényeges különbség azonban, hogy a kilenc forintos személygépkocsi-normaköltség, illetve a kiküldetési rendelvény alapján igazolás nélkül elszámolható költségek szabálya tehergépjárművek esetében nem alkalmazható.

Menedzsment Fórum

Jogi nyilatkozat 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!