5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az életben nem azt kapjuk, amit megérdemlünk, hanem amit tárgyalások útján el tudunk érni, írja "A tárgyalási játszma" című könyvében Chestner Karras. Az alábbiakban arra adunk tippeket, hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet egy-egy tárgyalási szituációból.

Figyeljünk a másikra (Mfor-montázs)

A tárgyalások a legnagyobb valószínűséggel akkor lesznek sikeresek, ha előzetesen felkészül rájuk. Miből áll ez? Először is végig kell gondolni, mit szeretnénk elérni a tárgyaláson. Ezen kívül fel kell készülni abból, milyen alternatívák kínálkoznak arra az esetre, ha nem sikerül megállapodni. Ettől függ ugyanis tárgyalási pozíció. Ehhez persze ismerni kell a tárgyalópartnert és a cégét is.

Ne sajnáljuk az időt a megbeszélések előtt arra, hogy információt gyűjtsünk. Minél több információt sikerül beszerezni, annál nagyobb az esély arra, hogy megfelelő megállapodást tud majd kötni.

Ki irányítson?

Ha jól ismerjük a partnert, akkor a megfelelő stílust alkalmazva tudjuk megvalósítani a stratégiáját: úgy lehet irányítani a beszélgetést, hogy az illeszkedjen a céljainkhoz. Az irányítás elengedhetetlen feltétele pedig az, hogy legyen egy listánk azokról a dolgokról, amikről beszélni szeretnénk, lehetőleg abban a logikai sorrendben, ahogyan meg szeretnénk vitatni a dolgokat.

Bemutatkozás: figyeljünk a másikra!

Az irodába lépvén mutatkozzunk be érthetően, és adjunk névjegyet. Amennyiben még nem gyakorlott üzletkötő valaki, célszerű a bemutatkozást otthon vagy a kollégákkal gyakorolni. Miért van erre szükség? Megdöbbentő, milyen kevesen emlékeznek bemutatkozáskor a másik fél nevére. Ennek az oka egyszerű: nem tudunk rendesen bemutatkozni, és miközben a kezünket nyújtjuk, arra figyelünk, mi mit és hogyan mondunk. Azonban annak, aki begyakorolta saját bemutatkozását, könnyű figyelnie arra, mit mond a másik.

Törjük fel a jeget!

Az előzetes felkészülés segíteni fog abban is, hogy elindítsuk a beszélgetést. Szakmai körökben ezt úgy hívják, hogy jégtörés, mint amikor a mezőgazdasági munkák során fellazítják a talajt. Miután átestünk az első percek nehézségein megbeszélhetjük az ügyféllel a találkozó pontos célját, és azt, miről és milyen sorrendben folyik majd a tárgyalás.

Kezdjük röviden, és folytassa ő…

Ezt követően érdemes egy rövid bevezetőt tartani, amiben - első találkozó esetén - röviden bemutatkozunk (milyen cégtől jöttünk, mivel foglalkozunk). Ha a találkozó nem az első, akkor tartson egy rövid „bemelegítőt” a témáról. Ezzel elkerülheti, hogy az ügyfél faggatásnak érezzük, ami ezután feltétlenül következni fog. Ugyanis ha el akarjuk érni célunkat, feltétlenül meg kell ismernie az ügyfél helyzetét. Be kell lépnie a világába, ehhez pedig kérdeznünk kell. Azzal, hogy az elején "kiadunk" némi információt, arra ösztönözzük a partnerünk, hogy ezt ő is viszonozza.

Mérjük fel az igényeket!

Az igényfelmérés egy olyan beszélgetés, melyet az értékesítő alapvetően kérdések feltevésével irányít. A cél, hogy olyan természetességet érjünk el, mintha csak egy baráti beszélgetésről volna szó. A tárgyalás elején általános kérdéseket érdemes feltenni, melyekre nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni, hanem beszélni kell a témáról. Ahogyan egyre többet tudunk meg, felmerülnek újabb kérdések, amelyek eddig még nem jutottak eszünkbe vagy olyan már elmondott dolgokra vonatoznak, melyek pontosításra szorulnak.

A téma végéhez közeledvén egyre több eldöntendő kérdést fogunk feltenni a beszéltető (nyílt) kérdések helyett. Ha a zárt kérdések is elfogynak, valószínűleg a téma végéhez értünk, és minden elhangzott, ami fontos.

Nem elég mindent tudni az ügyfélről

A fent szemléltetett beszélgetés tényfeltáró jellegű. Ha tudunk másokra figyelni, és van empatikus képességünk, akkor valószínűleg jól fogjuk alkalmazni ezt a technikát a magánéletben és az értékesítésben egyaránt. A téma lezárásakor elegendő információt gyűjtöttünk ahhoz, hogy a megfelelő megoldást ajánljuk. Lesznek-e ekkor kifogásai az ügyfélnek? Valószínűleg igen. Ugyanis attól, hogy nekünk meggyőződésünk, hogy a termék kiváló megoldás lesz a vevő számára, nem biztos, hogy ő is úgy gondolja. A szimpla igényfelmérésen túl tehát el kell magyaráznia az ügyfélnek, miért éppen arra a termékre van szüksége.

Nem mindenkinél jön be a hatásvadászat

A folyamat során használhatunk hatáselemeket, nagyon sok értékesítési bemutató ezekre épít. Dramatizálni a helyzetet abban az esetben érdemes, ha a potenciális vevő nem vásárolna, és kiemeljük a vétel előnyeit, kellőképpen dicsérve az ügyfelet a helyes döntés (vagyis a vásárlás) meghozatala esetén. Azonban minél kvalifikáltabb és intelligensebb vevővel áll szemben az étékesítő, annál kevésbé hatékony ez a módszer.

Tudni kell levezetni

Akármilyen megállapodás is születik a tárgyaláson (a nem vásárlás vagy a vásárlás elhalasztása is megállapodás), ne feledjük, hogy a végén a levezetés ugyanolyan fontos, mint az elején a jégtörés.

Minden esetben beszéljük meg a következő lépéseket, majd fokozatosan tereljük át a szót általánosabb dolgokra. Ha a hangulat megfelelő, lehet személyes dolgokat is kérdezni, beszélni magunkról, és ezzel elérhetjük, hogy ne úgy távozzunk, mintha csak az üzletkötés érdekében jöttünk volna el az ügyfélhez.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!