A kínai fővárosban a 2008-as olimpiai játékokra készülve vezették be a sárga matricát, amellyel az európai szabványoknak nem megfelelő járműveket jelölik.
Ezek a sárga matricás gépjárművek idén január elsejétől kezdve Peking ötödik körgyűrűjén belül nem közlekedhetnek, október elsejétől pedig a - körülbelüli városhatárnak tekintett - hatodik körgyűrűn kívülre szorulnak.
Peking 3,5 millió gépjárművének közel 10 százaléka esik a korlátozás alá, amelyek egyébként a károsanyag-kibocsátás feléért tehetők felelőssé - mondta Li Kun-seng (Li Kunsheng), a Pekingi Környezetvédelmi Hivatal vezetője.
Ha ezeknek a járműveknek 80 százalékát sikerülne kivonni a forgalomból, azzal éves szinten 300-400 ezer tonnával kevesebb káros anyag kerülne a levegőbe - hangsúlyozta Li.
A súlyosan környezetszennyező járművek bezúzásától vagy a városi forgalomból való kivonásától, típustól és életkortól függően 5000 és 25 000 jüan (17 ezer és 854 ezer forint) közötti kompenzációt fizetnek.
A pekingi kormányzat gazdasági irodája szerint az akció január 12-i kezdete óta 844 járművet vontak ki a forgalomból. Február 3-ig összesen 225 tulajdonosnak 1,94 millió jüant (66 millió forint) kártérítést fizettek.