2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A budapesti légszennyezés érdemi csökkentése érdekében mintegy 80 milliárd forintos tömegközlekedés-fejlesztés szükséges három éves ütemezéssel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) megbízásából készített friss tanulmány szerint.

Kelen Csaba, a felmérést elkészítő Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda nemzetközi kapcsolatokért felelős vezetője pénteken, a felmérést bemutató sajtótájékoztatón elmondta: egyszeri beruházásként 66 milliárd forintot kellene fordítani 650 autóbusz beszerzésre, a fennmaradó összeget pedig a szükséges állomás- és buszsáv-fejlesztésekre, valamint tudatformálásra kellene költeni.

Lukács András, a tanulmány elkészítését kezdeményező Levegő Munkacsoport elnöke közölte: ezzel az intézkedéssel lehetne a legolcsóbban és leggyorsabban elérni azt, hogy az agglomerációból naponta a fővárosba autózó 400 ezer ember 30-50 százaléka buszra üljön át.

Sokba kerül, mégha uniós is

Jelezte, hogy a becsült költségek akár 70 százalékát európai uniós forrásokból lehetne fedezni. A svájci példát is meg lehetne fontolni, ahol a kamionokra kivetett útdíjakból finanszírozzák a tömegközlekedési fejlesztéseket - tette hozzá Lukács András.

Szoboszlay Miklós, a GKM környezetvédelmi koordinátora egyetért a Levegő Munkacsoport által kitűzött célokkal, de sokallja az azokhoz szükséges ráfordításokat, még ha azok uniós forrásokból származnak is. Rámutatott, hogy nem csak a főváros, de az ország többi nagyvárosában is feladat a tömegközlekedés fejlesztése.

Tízszer annyi asztmás

Lukács András kitért arra, hogy az elővárosi vasútközlekedésre a tanulmány nem tér ki, mert az ugyan hatékonyabb és vonzóbb tömegközlekedési forma a busznál, de a tervezésére, kivitelezésére fordított idő, és a befektetni szükséges források miatt most nem aktuális.

Vészhelyzet van ugyanis Budapesten, hiszen a nagyrészt az autóközlekedésből adódó légszennyezés miatt 1980 és 2005 között az asztmások száma tízszeresére, a tüdőrákosoké háromszorosára nőtt - emelte ki az elnök.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!