3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több civil szervezet és Nyergesújfalu környéki település szerint nincs szükség a Holcim tervezett, új cementművére Nyergesújfalun. A cég állítja, a gyár a most üzemelő lábatlaninál környezetbarátabb lenne, a 70 milliárd forintos beruházás pedig élénkítené a települések gazdaságát.

Szenes Lajos, a Nyergesújfaluval szomszédos Tát polgármestere a Holcim budapesti székháza előtt hétfőn megtartott sajtótájékoztatón hangoztatta: a márciusban elkészített részletes környezetvédelmi hatástanulmány nem ad jogalapot arra, hogy megvalósuljon a beruházás, mert a térség öt településén megtartott véleménynyilvánító népszavazáson nagy részvétel mellett, elsöprő fölénnyel utasították el a lakók a cementgyárat.

Tát polgármestere utalt arra, hogy a beruházást befogadó településen, az ügydöntő népszavazáson érvénytelen eredmény mellett az elfogadók kerültek többségbe, így Nyergesújfalu képviselőtestülete támogatta a beruházást.

1 millió tonnányi szén-dioxid kibocsátás

[ajanlo=4044][igazitas=right/]Kostyál János, a Zöld Sziget Tát és Térsége Környezetvédelmi Egyesület elnökségi tagja pedig azt emelte ki, hogy az új gyár évente 1 millió tonnányi, Magyarország éves kibocsátása 1,5 százalékának megfelelő szén-dioxidot bocsátana a levegőbe, és ezzel súlyosan terhelné a környezetet. Holop István, a Zöld Sziget Egyesület elnöke elmondta: a tervezett új cementgyár veszélyeztetett vízbázisra épül, így megépítése veszélyezteti az ott lakók egészségét.

Lesko Gábor, a cég környezetvédelmi igazgatója a magas szén-dioxidot bocsátást elismerte, ám rámutatott: ez a kibocsátás 30 százalékkal lenne kevesebb, mint az elavult technológiával működő lábatlani Holcim-gyáré, amelyet az új elkészültével leállítanak.

Márta Irén a Holcim Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója, a civilek által elmondottakra megerősítette: a március 5-én beadott részletes környezetvédelmi hatástanulmány megállapította, hogy az új gyár a környezetre, és az ott élők egészségére csak minimális terheléssel jár. "A civilek sajtótájékoztatóját nyomásgyakorlásként értékeljük" - hangsúlyozta Márta Irén.

70 milliárdos lehet a beruházás

A társaság a 10-es főút, és az ott élők környezeti terhelésének csökkentésére úgy határozott, hogy a kész cement döntő hányadát vasúton szállítják el, amihez a vasúti fővonaltól egy iparvágányt, és egy rakodó terminált építenek ki a leendő gyárhoz. Márta Irén szerint a fél éve még mintegy 65 milliárd forintosra tervezett beruházás megvalósítása várhatóan eléri majd a 70 milliárd forintot is.

"A Holcim azt is vállalta, hogy a gyár és a települések közé hangvédő földsávot, és több tízezer cserjéből és örökzöld fából álló erdősávot is létesít, emellett a gyár területen belül 36 ezer növényt telepítenek, amelyek csökkentik a zaj és egyéb környezeti terhelést is" - emelte ki a kommunikációs igazgató. Márta Irén kiemelte, hogy augusztusra várják a környezetvédelmi hatóság döntését.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!