3p

A légi közlekedésre is kiterjedhet az Európai Unió emisszió-kereskedelmi rendszere (ETS), amennyiben az Európai Parlament (EP) júliusban megszavazza ez erről szóló indítványt.

Az EP jövő hónapban elvi döntést hoz a kérdésben, a pontos részleteket később kell meghatározni - mondta el Feiler József, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) osztályvezetője, aki úgy tájékoztatott, hogy a szaktárca támogatja a légi közlekedés bevonását az éghajlatvédelmi rendszerbe. Ugyanakkor a szakember nem látja megvalósíthatónak a kiterjesztést 2012 előtt.

Az osztályvezető utalt arra, hogy a jelenleg működő ETS három éves kísérleti fázisa után 2008-ban kezdődik a szén-dioxid 2012-ig tartó következő adás-vételi időszaka. Nem valószínű, hogy másfél éven belül tisztázódnának a feltételek a légi közlekedés bevonásáról. Feiler József megjegyezte, hogy a rendszer kiterjesztése esetén a kibocsátási egységek kiosztása a jelenlegi ETS szabályaitól eltérően valószínűleg nem országonként, hanem központilag, uniós szinten történne. Magyarországról a jelenlegi helyzetet alapul véve csak a Malév kapna kvótát. A kibocsátási egységek döntő részét ma a nagy kapacitású tüzelőberendezések, az olajfinomítók, a vaskohászat, az acéltermelés és a cementgyártás kapja.

A járatok számának csökkentése hozhat eredményt

A The Economist brit gazdasági hetilap nemrég megjelent összeállítása rávilágít arra, hogy az ETS rendszerbe tartozó más gazdasági szektoroktól eltérően a repülési ágazatban alkalmazott technológia nemigen rejt lehetőséget kibocsátás-csökkentésre pusztán a hatékonyság javításával. Bár innováció eredményeként évente egy százalékos javulás végbemegy a kerozin-felhasználást tekintve, jelentősebb emisszió megtakarítás mégis csak járatok ritkításával vagy a szükséges pluszkvóta megvásárlásával érhető el.

A teljes szén-dioxid kibocsátásnak jelenleg csupán a 3 százalékát adja a repülés, ám fokozott figyelmet érdemel ennek a szektornak a környezeti hatása. A légi forgalom ugyanis rendkívül dinamikusan bővül, a repülőgépek kibocsátása pedig rendkívül káros. A légi forgalom 23 év alatt 75 százalékkal nőtt világszerte, a fejlett országokban pedig 165 százalékkal ugrott meg. Az előrejelzések szerint ha nem is az 1980-as évek 10 százalékos évi bővülési üteme, de közép-hosszú távon legalább 5 százalékos további térnyerés várható ennél a 400 milliárd dolláros évi árbevételű ágazatnál.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!