Hol lesz etanolos busz először?
Ugyan Kaposváron előbb indult az aktív érdeklődés, Héjj Demeter, a Scania Hungária Kft. autóbusz üzletág-vezetője szerint Szeged akár be is előzhet. Hétfőn indul az egy-két hetes tesztüzemi próba, ennek során utasokat is szállít majd a busz. "A Tisza Volán elsősorban az üzemeltetés módjára és arra kíváncsi, mennyire versenyképes az etanolos busz" - tudtuk meg Szeri Istvántól, a Tisza Volán Rt. vezérigazgatójától. A vállalat buszparkja 130 járműből áll, ennek 10 százaléka Euró 1-es, melyeket szeretnének minél előbb lecserélni. Mivel 41 darab CNG gázos járművet is üzemeltet a Tisza Volán, így lehetséges, hogy inkább ebbe az irányba lép tovább a vállalat. A biogázas üzemelés mellett szólna az is, hogy a Démász és a Dégáz is fontolóra vett egy zölderőmű beruházást, a szegedi egyetemen pedig kísérleti projekt folyik a tárgyban. Mivel a Scania biogázas buszokat is gyárt, így akár ezzel a típussal is esélyes lehet a vállalat.
Stockholmban például már több mint 15 éve közlekednek zöld buszok, s a vállalati autók vásárlásánál is előnyt élveznek a bioüzemanyaggal működő flottát vásárlók. Az utóbbi években kellően megerősödött a szektor, így 2008-tól eltörlik a jövedéki adó mentességet is a bioüzemanyagokra.
Hazánk még az út elején tart, idén kapott jövedékiadó-mentességet a 85 százalékban etanolt tartalmazó E85-ös benzin. Ha minden jól megy, a hónap végén, de legkésőbb február elején már tankolhatunk is etanolt, sőt a teszteléstől korábban ódzkodó főváros is szeretné kipróbálni a Scania buszát. Mindeközben Franciaországban 500 kutas hálózat indult, és már Bulgáriában is tankolható a zöld benzin. A szakemberek szerint így ideje lenne sebességbe kapcsolnunk.
Istvánko Viktória