Sikersztoriként indult 2006 ősszel, de lehet, csak álom marad, hogy néhány éven belül bioüzemanyaggal hajtott autóbuszok közlekedjenek hazánk nagyobb városaiban. A Scania etanol-üzemű autóbuszának tavaly szeptemberi debütálását követően több vidéki város is jelezte, szívesen kipróbálná a Svédországban már több mint 15 éve üzemelő modellt, sikeres tesztüzem esetén pedig lehetőség szerint a régi buszparkot is fokozatosan lecserélnék a városvezetők a „whisky-szagú” járgányokra.
Már Nyíregyháza is tesztel
Az első tesztelésre Kaposváron került sor, amelyet nem sokkal később Szeged követett, a hétvégi Autómentes Napon pedig Nyíregyháza alpolgármestere, Giba Tamás is bejelentette, hogy egy hónapig egy bioetanolos autóbusz is gurul majd a város utcáin. Ennyi idő bőven elegendő ahhoz, hogy a közlekedési vállalat megismerkedjen a járművel, annak kibocsátásával, valamint szervizigényével, de ez a projekt legkisebb része, fogalmazott lapunknak Héjj Demeter, a Scania Hungária Kft. autóbusz üzletág-vezetője, aki egyben az idén tavasszal alakult Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) alelnöke is.
Szerinte ugyanis semmivel sincsenek előrébb, mint egy évvel ezelőtt. Bár az iparág szereplői egymásra találtak, s a nemzetközi cégek azon erőlködnek, hogy hazánkban is fellendüljön a bioüzemanyag-ágazat, ám nem lehet mindent a magánszektorra bízni. Ezért az MBSZ kerekasztal összehívását kezdeményezi, amelyre minden bioüzemanyag-ügyben érdekelt minisztériumot meg szeretnének hívni. A szervezet tárcaközi koordinációt sürget, és többek között arra szeretne választ kapni, létezik-e bioüzemanyag stratégia ma Magyarországon.
Ultimátum az államnak?
"A jó szándék és a lelkesedés megvan, de koncepció és koordinációs nélkül semmi sem megy" - jellemezte a minisztériumok hozzáállását Héjj Demeter. Úgy véli, hazánknak minden adottsága meglenne ahhoz, hogy etanol-nagyhatalommá váljon. A piaci szereplők még fél évet tudnak várni, de ha nem kapnak konkrét válaszokat, és semmi előrelépés sem történik, akkor visszavesznek a korábbi lendületből, és a jövőben más piacokon próbálkoznak. Hiszen nem a magánszektornak kéne kitalálnia, mi lenne jó a nemzetgazdaságnak, a finanszírozás határai pedig végesek, tette hozzá.
Az MBSZ a bioüzemanyag-ágazat minden résztvevőjének (bioetanol-, biodízel-gyártók, járműforgalmazók) érdekképviseletét felvállalta, azaz nem csupán a bioetanol mellett tette le voksát. Így már azt is célként értékelnék, ha tudnák, mi az állami akarat, például milyen célra kíván hazánk gabonát termeszteni a következő években.
Államtitkári, szakértői szinten pro és kontra is elhangzottak már az érvek a bioüzemanyag-termeléssel kapcsolatban, de egységes álláspont nem igazán körvonalazódik. Így nincs mit csodálkozni azon, hogy az alelnök sem fogalmazott meg optimista jövőképet.
Kaposvár már rábólintott
A korábbi tesztüzemekhez hasonlóan most is hangsúlyozta: már nyáron futhatnának az etanolos buszok a vidéki városokban, de ehhez az önkormányzati akarat önmagában kevés, főként, ha a busztársaság nem is az önkormányzat kezében van.
Kaposváron a tömegközlekedést az önkormányzat üzemelteti, s a városvezetés már rá is bólintott a bioetanolos buszra. Jelenleg forrásgyűjtés folyik: uniós pályázatoktól, valamint a Norvég Alaptól (speciális, norvég támogatási mechanizmus) várnak segítséget. Szegeden a helyzet összetettebb, mivel a busztársaság nem városi tulajdon. Ott az érintett felek jelenleg részleteiben vizsgálják a megvalósíthatóságot.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum