A munkacsoport hétfői közleménye idézi az Európai Statisztikai Hivatal július elején kiadott jelentését, ami szerint 2008 decembere és 2009 áprilisa között az Európai Unió 27 országában átlagosan 6,9–10,9 százalékkal visszaesett az üzemanyagok felhasználása. Ezzel szemben Magyarországon minden hónapban 0,1-1,8 százalék közötti növekedés volt megfigyelhető.
A csoport szerint különösen szembetűnő a változás akkor, ha azt is figyelembe veszik, hogy az elmúlt időszakban a 27-ekben, így Magyarországon is minden hónapban csökkent 1,2-4 százalék közötti mértékben a kiskereskedelmi forgalom.
A csoport kifejtette azt is, hogy a kormány, ha megkésve is, de helyesen döntött az üzemanyagok adójának július elsejei emeléséről. Szerintük a magyar adatok az adórendszer torzulásait is jelzik: az üzemanyagok jövedéki adóját 2002 óta nem emelték, pedig azóta az infláció 44 százalékos volt. Ez azt jelenti, hogy ilyen módon 2002 óta – 2008. évi árszinten számolva – közel 1.000 milliárd forinttal kevesebb folyt be a költségvetésbe a közúti közlekedésnek nyújtott többlettámogatás miatt. A csoport számításai szerint ezt az összeget kapta meg a közúti közlekedés ahhoz képest, mintha a jövedéki adó és a hozzá kapcsolódó áfa reálértéken a 2002. évi szinten maradt volna.
MTI/Menedzsment Fórum