Orosz és ukrán illetékesek egyaránt azt mondták hétfőn, hogy ezekről a kérdésekről folynak a tárgyalások. A jelenleg érvényes szerződés 1994-ben írták alá. Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető szóvivője hétfőn azt mondta, hogy a tranzitdíjról "kölcsönösen előnyös megállapodás jött létre a felek között." További tárgyalások folynak azonban még a minimális tranzitmennyiség megállapításáról.
Az ukrán vállalati szóvivő reményei szerint gyorsan megoldódik a legújabb orosz-ukrán energiavita, de nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy leáll az orosz olajszállítás. Azt mondta, hogy "nem Ukrajna szállítja a kőolajat, hanem Oroszország. Ukrajna mindaddig továbbítja az orosz kőolajat, amíg van mit."
A Transneft orosz olajvezeték üzemeltető elnöke, Nikolaj Tokarev hétfőn azt mondta, hogy "elfogadhatatlanok" az új ukrán feltételek, amelyek érintik Oroszország olajexportját a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnij ukrán kikötőből. Rámutatott arra, hogy ha a kérdésben nem sikerül megállapodni, leáll az onnan történő orosz olajexport. Hangsúlyozta, hogy folynak a tárgyalások és reményei szerint még az év vége előtt le lehet zárni az ügyet.
Ukrajna azután állt elő követeléseivel, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a közelmúltban nemet mondott Ukrajnának arra a kérésére, miszerint még az idén folyósítsa a készenléti hitelkeret esedékes, közel 2 milliárd dolláros részletét.
Oroszország még pénteken jelezte, leállítja januári olajkivitelét azon az egyetlen ukrán kikötőn keresztül, amelyen át még szállít. A Transneft orosz olajvezeték-üzemeltető arról értesítette az érintett orosz olajvállalatokat, hogy töröljék teljes, közel 0,5 millió tonna januári olajexportjukat a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnijon keresztül.
A Juzsnij az utolsó ukrán kikötő, amelyen keresztül Oroszország nyersolajat szállít Nyugatra, az idén már leállt az orosz kivitel Odesszából. Időközben felmerült annak a veszélye, hogy ha nem jön létre megállapodás Oroszország és Ukrajna között, akkor a Barátság Olajvezetéken megszűnik a kőolaj továbbítása, ami Szlovákia, Magyarország és Csehország olajellátását befolyásolja. A Barátság Olajvezetéken napi több mint 300 ezer hordó kőolaj áramlik a három Európai Uniós országba Ukrajnán át.
MTI/Menedzsment Fórum