3p

Ukrajna szerint az elmúlt években csökkent az országon át Nyugat felé történő orosz olajexport, ezért azzal a javaslattal állt elő, hogy emeljék a tranzitdíjat. Ukrajna azt is szeretné elérni, hogy Oroszország egyezzen bele a tranzitmennyiség minimális mennyiségének a meghatározásába is.

Orosz és ukrán illetékesek egyaránt azt mondták hétfőn, hogy ezekről a kérdésekről folynak a tárgyalások. A jelenleg érvényes szerződés 1994-ben írták alá. Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető szóvivője hétfőn azt mondta, hogy a tranzitdíjról "kölcsönösen előnyös megállapodás jött létre a felek között." További tárgyalások folynak azonban még a minimális tranzitmennyiség megállapításáról.

Az ukrán vállalati szóvivő reményei szerint gyorsan megoldódik a legújabb orosz-ukrán energiavita, de nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy leáll az orosz olajszállítás. Azt mondta, hogy "nem Ukrajna szállítja a kőolajat, hanem Oroszország. Ukrajna mindaddig továbbítja az orosz kőolajat, amíg van mit."

A Transneft orosz olajvezeték üzemeltető elnöke, Nikolaj Tokarev hétfőn azt mondta, hogy "elfogadhatatlanok" az új ukrán feltételek, amelyek érintik Oroszország olajexportját a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnij ukrán kikötőből. Rámutatott arra, hogy ha a kérdésben nem sikerül megállapodni, leáll az onnan történő  orosz olajexport. Hangsúlyozta, hogy folynak a tárgyalások és  reményei szerint még az év vége előtt le lehet zárni az ügyet.

Ukrajna azután állt elő követeléseivel, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a közelmúltban nemet mondott Ukrajnának arra a kérésére, miszerint még az idén folyósítsa a készenléti hitelkeret esedékes, közel 2 milliárd dolláros részletét. 

Oroszország még pénteken jelezte, leállítja januári olajkivitelét azon az egyetlen ukrán kikötőn keresztül, amelyen át még szállít. A Transneft orosz olajvezeték-üzemeltető arról értesítette az érintett orosz olajvállalatokat, hogy töröljék teljes, közel 0,5 millió tonna januári olajexportjukat a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnijon keresztül.

A Juzsnij az utolsó ukrán kikötő, amelyen keresztül Oroszország nyersolajat szállít Nyugatra, az idén már leállt az orosz kivitel Odesszából. Időközben felmerült annak a veszélye, hogy ha nem jön létre megállapodás Oroszország és Ukrajna között, akkor a Barátság Olajvezetéken megszűnik a kőolaj továbbítása, ami Szlovákia, Magyarország és Csehország olajellátását befolyásolja. A Barátság Olajvezetéken napi több mint 300 ezer hordó kőolaj áramlik a három Európai Uniós országba Ukrajnán át.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!