A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) társadalmi és szakmai egyeztetést indított arról a javaslatról, amely megújítja, rugalmasabbá teszi az óvodapedagógus-képzést annak érdekében, hogy ezzel is segítsék a gyermekes családokat, az óvodáztatást és vonzóbbá tegyük az óvodapedagógusi hivatást.
A KIM péntek reggeli közleménye szerint a javaslat a kompetenciák kiszélesítése érdekében lehetőséget teremt arra is, hogy az óvodapedagógusok két éves képzéssel tanítói diplomát szerezzenek, ezzel könnyítve a gyermekek óvoda és iskola közötti átmenetét. Emellett fontos újítás lehet, hogy az óvodai nevelő képzés az öt éves technikumi rendszerbe illeszkedik, melynek eredményeként bővül az óvodások fejlődését támogatók száma is, akik a diplomás óvodapedagógusok munkáját fogják segíteni.
A Civil Közoktatási Platform június 26-án a honlapjára kitett közleményében tiltakozik a középfokú óvódai nevelő képzés ellen. Egyébként emlékezzünk vissza: a státusztörvény-tervezetet is társadalmi vitára bocsátotta a kormány, s utólag derült ki, hogy ezzel kapcsolatban súlyos jogsértéseket követtek el a Pintér Sándorék. Ezt épp a CKP jelezte, mégpedig egy precízen összeállított lista segítségével.
Az óvónőképzés kormányterveivel kapcsolatban pedig azt írják: a képzési és kimeneti követelmények ismerete nélkül nem tudni, hogy pontosan mire képesít majd ez a szakma.
Amennyiben az óvodapedagógus munkájának segítésére, akkor egy új szakma helyett javasolják az oktatási szakasszisztens szakma óvodai szakasszisztens szakirányának bevezetését. Nagyon jónak tartanák, ha ebben a szakmában lehetséges lenne okleveles technikus képesítés megszerzése, és ezzel a felsőoktatási intézmények óvodapedagógus szakján a kreditbeszámítás.
"Amennyiben azonban az óvodai nevelő önálló nevelőmunkát végezhetne, és a szakma bevezetésének célja a felsőfokú végzettséggel rendelkező óvodapedagógusok középfokú végzettségűekkel való helyettesítése lehetőségének biztosítása, azt szakmailag nagyon károsnak tartjuk" - hívja fel a figyelmet a CKP.
Hozzáteszik: nem lehet fél évszázaddal visszalépni az időben. Az a középfokú képesítés, amelyik korábban elegendő lehetett, nem felel meg már a mai kor követelményeinek. Nem lehet 14-19 éves „gyerekeket” felkészíteni a családközpontú intervencióra, a szakszolgálati és egyéb szakemberekkel való együttműködésre, a „más” gyerekkel való bánásmódra, a differenciálásra, a digitális világ kihívásaira, az innovációk észrevételére és azok beépítésére a saját munkába. Az új követelmények, kompetenciák elsajátítása ma már megköveteli a felsőfokú végzettséget.
Ha lehetőség lesz a felsőfokú végzettségűek helyett középfokú végzettségűeket alkalmazni, sok fenntartó fog élni ezzel a költségkímélő megoldással. Ezt a veszélyt csak úgy lehet elkerülni, ha nem vezetik be az óvodai nevelő szakmát - mutatnak rá az elképzelés káros mivoltára.