3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kijöttek a PISA-felmérések legfrissebb adatai, és senki nem lesz jókedvű, ha megismeri a magyar diákok teljesítményét. Még soha ilyen rossz eredményeket nem értek el matematikából, mint 2022-ben. 

A tesztet a Covid miatt nem 2021-ben, hanem tavaly írták meg a 15 éves diákok, és a legtöbb területen további romlást mutatnak a magyar eredmények. 2022-ben matematikából az eddigi legrosszabb eredményt érték el a magyar fiatalok, olvasás-szövegértésből is romlott a teljesítményük a 2018-as adatokhoz képest, csak 2015-ben volt ennyire alacsony a teljesítményük.

Természettudományokból viszont javultak az eredmények. Míg 2015-ben 477 pontot értek el a diákok, addig 2022-ben már az átlagpontszám 486 volt – derült ki a kedden nyilvánosságra hozott 2022-es PISA (Programme for International Student Assessment) felmérés eredményeiből. Ugyanakkor nem csak Magyarországon romlott a diákok teljesítménye, a Covid-járvány erősen visszavetette az OECD-tagországok egyes eredményeit. 2018 és 2022 között az OECD-országok átlagos matematikai teljesítménye 15 ponttal esett, ami negatív rekord a PISA történetében. Az olvasás 10 pontot esett, ami kétszerese a korábbi rekordnak. A természettudományos teljesítmény azonban nem változott jelentősen.

Nem csak a magyar diákok teljesítménye romlott. Fotó: Depositphotos
Nem csak a magyar diákok teljesítménye romlott. Fotó: Depositphotos

Matematika

A legaggasztóbbak a matematikai eredményeink. Míg 2008-ban még 481 pontot értek el a diákok az 500-as átlagú teszten, az eddigi mélypont pedig 2012-ben és 2015-ben 477 pont volt, tavaly mindössze 473 pontot értek el. Magyarországon a tanulók 71 százaléka szerzett legalább 2. szintű matematikai jártasságot (OECD átlag: 69 százalék). Ám Kínai Tajpejben és Észtországban a diákoknak több mint 85 százaléka teljesített ezen vagy magasabb szinten. A legmagasabb teljesítményszintű csoportba (5. vagy 6. szint) a magyar tanulók mintegy 8 százaléka került. Ugyanez Szingapúrban 41, Kínai Tajpejben 32, Makaóban 29, Hongkongban 27, Japánban és Koreában 23 százalék. 

Olvasás-szövegértés

Itt is visszaesett a magyar diákok pontszáma, az előző, 2018-as mérésen még 481, most csak 473 pontot értünk el. Ennél rosszabb csak 2012-ben volt, akkor 470 ponttal állítottuk be a negatív csúcsot. A magyarországi diákok mintegy 74 százaléka 2. vagy magasabb szintet ért el az olvasás terén (ez megegyezik az OECD átlaggal). Azon 15 éves diákok aránya, akik elérték az olvasásban legalább 2-es szintet, a Szingapúrbam 89 százalék, Kambodzsában viszont mindössze 8 százalék.

Természettudományok

A természettudományokban érezhető némi javulás: 2015-ben 477, 2018-ban 481, 2022-ben 486 pontot értünk el. Magyarországon a diákok mintegy 77 százaléka érte el a 2. vagy magasabb szintet a természettudományos teszten (ez egy ponttal magaasabb, mint az OECD-átlag).

Az viszont talán némi óvatos bizakodásra adhat okot, hogy a magyar tanulók nagyobb hányada érte el egy minimális készségszintet mindhárom tantárgyból, mint az OECD-átlag.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!