4p

2014 decemberében a "rezsicsökkentés királya" címről ezúttal a kormány lemaradt, a benzinkutaknál ugyanis jóval többet spórolhattak az emberek, mint a gáz- vagy a villanyszámlán. Az mfor.hu összefoglaló cikksorozata ezúttal az olajárak esését vizsgálja.

A piac vágott a legnagyobbat az árakon, legalább is, ami az üzemanyag-költségeket illeti.  Egy évvel ezelőtt még 85 dollár körüli szintről emelkedésnek is indult olajárról kevesen gondolhatták, hogy a második félévben összeomlik a szénhidrogének piaca. Már csak azért is jelenthetjük ki mindezt nagy magabiztossággal, mert az olajárak még az első félévben emelkedtek is és meglehetősen stabilnak tűntek.

Más kérdés, hogy többen figyelmeztető jelnek tartották, hogy hiába voltak akár az arab világban, akár a Közel-Keleten, vagy éppen Oroszország és Ukrajna között feszültségek, az olajár nem nőtt számottevően. Az amerikai piacon meghatározónak tekintett WTI fajta döntően 90 és 100 dollár közötti sávban ingázott.

Ebből szeptember végén tört ki lefele, amikor 80 dolláros szintig esett, ám rövidebb ideig úgy tűnt, ott akár stabilizálódhat. Nem így lett, mert november végén ismét lejtőre került a fekete arany árfolyama, amely egész decemberben reménytelenül zuhant. Így éves mélypontjának közelében 53 dollár körül zárta a 2014-es esztendőt az árfolyam, amely a tavaly 101,33 dolláros csúcsnak alig haladja meg az 52 százalékát.

Forrás: Marketwatch.com

A kvázi felére eső árak természetesen komoly gazdasági hatással jártak mind a nagytermelők, mind azon országok számára, amelyek nem dúskálnak szénhidrogénekben. Ezen országok közül a legnagyobb figyelmet Oroszország kapta, amelyet az ukrán-konfliktus miatt egyébként is gazdasági szankciókkal sújtott az USA és az EU.

Az olaj- és gázexportra épülő orosz gazdaság számára a mostani árak már jócskán alatta vannak a "fájdalomküszöbnek", így az elemzők egyöntetűen gazdasági visszaesést jósolnak nemcsak az idei évre, de 2015-re is Moszkvának. A JP Morgan közgazdászai például úgy vélekedtek, hogy az első negyedévben 12 százalékkal zuhanhat az orosz gazdaság, és az olajárak ugyan némileg emelkedni fognak, de 2015-ben éves bázison 3,3 százalékkal eshet vissza az orosz GDP.  Vannak ugyanakkor ennél pesszimistább előrejelzések is, a Capital Economics elemzői az orosz GDP-érték 5 százalékos visszaesését várják. 

Az elemzők már 2014-re is gazdasági visszaeséssel számolnak, miközben a hivatalos orosz adatok még minimális növekedést prognosztizáltak a harmadik negyedéves számokat követően. December elején azt közölték, hogy Oroszország hazai összterméke 0,1 százalékkal zsugorodott októberben havi szinten a szeptemberi 0,4 százalékos növekedés után. Az orosz gazdaságfejlesztési minisztérium akkor azt várta, hogy éves szinten 2014-ben 0,6 százalékkal bővül a gazdaság, hogy ez mennyire reális, az persze kérdéses, hiszen a 2015. évre "csupán" 0,8 százalékos visszaesést vártak.

Míg az oroszok számára az alacsony olajár fejfájást, másoknak örömöt okoz, makrogazdasági szinten több európai ország is profitál. A német gazdasági minisztérium számításai szerint az olajárak csökkenése plusz 0,2-0,3 százalék GDP-növekedést hozhat. Az elemzők szerint ugyanakkor Magyarország azok közé kerülhet, amely államok a legtöbbet profitálhatnak az alacsonyabb árakból. Varga Mihály gazdasági miniszter például azt nyilatkozta december közepén,  hogy a tartósan alacsony olajáraknak köszönhetően a magyar gazdaság az eredetileg prognosztizáltnál akár 0,5-0,6 százalékponttal is gyorsabban bővülhet. Mindezzel együtt a gazdasági miniszter szerint az alacsony olajár 3 százalékos GDP-növekedést hozhat Magyarország számára.

Az átlagember természetes nem a GDP-előrejelzések és statisztikai mutatók alapján érzékeli az olajárak változását, hanem a benzinkutaknál. Az árak ugyanis meglehetősen gyorsan lekövetik az olaj árának alakulását, és a szeptemberben gyengülésnek induló nyersolaj hamarosan az autósok számára is kézzelfogható lett. A nyáron még időnként 420 forint felett is járó benzinár az év utolsó napjaira 335 forint körülre süllyedt vissza. Ennél kicsi drágábban tudtak az év utolsó napjaiban tankolni a dízelautók tulajdonosai, ők 360 forint körüli áron juthattak literenként gázolajhoz.

Mindez pedig milliárdokat hagyott az év utolsó hónapjában a lakosság zsebében, az mfor.hu korábbi, még 360 forint körüli benzinárnál végzett elemzése szerint 8 milliárdot spórolhattak az autósok, amit a további 25 forintos csökkenés még 2-3 milliárd forinttal dobhatta meg.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!