Az online tér sokak számára a szórakozás egyik legfontosabb terepe lett. Egyre többen vannak, akik ha nem is fordítanak teljesen hátat más csatornáknak, mint például a tévé, de jelentősen csökkentik az azokkal töltött idejüket. Számukra a médiafogyasztás egyre inkább az interneten valósul meg, legyen szó vizuális vagy zenei élményekről. Valószínűleg az egyre nagyobb tömegeknek is betudható, hogy a nyár nagy slágere, az egyébként néhány helyen "tizenkettő egy tucat"-ként értékelt latin dal, a Despacito elképesztő streames értékeket ért el.
Luis Fonsi és Daddy Yankee dalát fél éve jelentették meg, és ennyi idő elég volt ahhoz, hogy 4,6 milliárd alkalommal játsszák azt le online. A dal eredeti és Justin Bieberrel előadott változatát a két legfontosabb fórumon, a YouTube-on és a Spotify-on elképesztő mennyiségben fogyasztják világszerte, de a streamelt dalok rangsorolásába a kisebb platformokat is számba vették. A két videóklip együtt 3,1 milliárd megtekintésnél jár a YouTube-on, ami összességében ugyan rekordot jelent, ám az eredeti verziónak még néhány hét biztosan kell, hogy a vitathatatlan bajnok legyen. Ehhez a 2,93 milliárd megtekintést elérő Wiz Khalifa dalt, a See you againt kellene megelőznie.
Ettől alig marad el 2,904 milliárd megtekintéssel a hosszú évekig csúcstartónak számító zenei videó, PSY 5 évvel ezelőtti sikere a Gangnam style. Ezektől van egy hajszállal lemaradva a Despacito, amely 2,66 miliárd letöltést ért el. Bár történhetnek váratlan dolgok, de már az lenne a meglepetés, ha nem jönne össze a trónfosztás. Az eddigi trendek alapján ez még a nyár folyamán be fog következni.
A legnagyobb zenelejátszó platform a Spotify esetén a latin sláger az 1 milliárdos szinten van túl immár 100 millióval. Igaz, ebben az esetben is az eredeti és a Justin Bieberes mixről, vagyis kvázi két számról beszélünk. A rekord kapcsán mind az előadók, mind a mögöttük álló kiadó, a Universal Music vezetői meglehetősen elégedettek és büszkék az elért teljesítményre.
Mindenesetre a lejátszási csúcs a slágerlistás helyekben is tükröződik, hiszen az amerikai Billboard Hot 100 rangsort tíz héten át vezette megszakítás nélkül, ahogy a briteknél is 9 hétig király volt. A latin zene iránt értelemszerűen fogékonyabb spanyol slágerlistát viszont 17. hete vezeti. Luis Fonsi dala minden más zenei videónál gyorsabban érte el a milliárdos szintet. Ráadásul ez az első spanyol nyelvű dal, amely vezette a Spotify Global 50-es és a Billboard Radio Songs listáját is.
Az elképesztő érdeklődés önmagában azonban nem biztosítja az anyagi sikert is. A már említett PSY esetében például hiába volt a Youtube-on közel 3 milliárdos nézettség, a korábban megjelent hírek szerint ez még félmillió dolláros bevételt sem hozott. Vélhetőleg a részben fizetős szolgáltatást nyújtó Spotify-tól ennél több pénzt kap majd a kiadó és az előadó. A legnagyobb üzletet viszont egyértelműen az online áruházak jelentik, ahol a rajongók fizetnek a kedvenc dalaik letöltéséért. Noha mind az Apple (iTunes), mind a Google (Play) részesedést kap az értékesítések után, borítékolható, hogy sokmilliós fizető rajongó szurkolta le az egy dollár feletti (az eredeti dal 1,69, a remix 1,29 dolláros) árat. Ez pedig mind a Universal, mind Luis Fonsi számára milliós bevételt jelenthet.
mfor.hu