Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

100 ezer forintos tandíjért cserébe elmaradt képzések, válaszra sem méltatott panaszok – ilyen és ehhez hasonló kifogásokról árulkodnak a Budapesti Békéltető Testülethez beérkező kérelmek. A fogyasztók sokszor nagy összeget is áldoznak egy-egy szakképzettség megszerzésére vagy nyelvtudásuk fejlesztésére, később pedig egyáltalán nem azt kapják, amit vártak, derül ki a szervezet közleményéből.

Az is látszik a tapasztalatok szerint, hogy nincsenek tisztában a kérelmezők azzal, mire érdemes odafigyelni például egy felnőttképzési szerződés megkötésekor. A Budapesti Békéltető Testület ezért jótanácsokkal segíti a fogyasztókat - többek közt azért, hogy az alábbi kellemetlen meglepetéseket elkerüljék.

Gyakorlati képzés – eszközök nélkül

Természetesen itt sem példanélküli az egyezség elérése, előfordult olyan eset, hogy a fogyasztó által kifogásolt tantárgy újbóli, ingyenes biztosításában egyezett meg a fogyasztó és a vállalkozás a Testület eljárásának köszönhetően. A kérdéses tantárgy egy villamos berendezésekkel kapcsolatos OKJ-s képzés gyakorlati tárgya volt. A beérkezett kérelem szerint még csak a szükséges eszközökből sem állt elegendő a résztvevők rendelkezésére. Így nem volt lehetőség arra sem, hogy a képzés keretein belül minden eszköz működését és használatát kellően megismerjék. Ezért – két sikeres elméleti vizsga után – a fogyasztó gyakorlati vizsgája nem is sikerült. A vállalkozás azzal utasította el először a fogyasztót, hogy csak a vizsgát követően jelezte feléjük a problémát, a tanfolyam alatt viszont nem. Ezért nem is vállalta a tanfolyami költségek visszatérítését, de felajánlotta a békéltető testületi eljárásban, hogy a képzésnek a kifogásolt részét ingyenesen biztosítja újra. Ezt a fogyasztó elfogadhatónak ítélte, így egyezséggel zárult az ügy.

Se tanfolyam, se pénz

Az is megtörtént, hogy a fogyasztó egy programozói tanfolyamra fizetett be 200 ezer forintot, de a képzési intézmény folyamatosan halogatta a tanfolyam kezdetének időpontját, később pedig el sem indult. Ezt a fogyasztó három hónap után megelégelte, és kérte a befizetett tandíj visszatérítését, mire a vállalkozás sem a személyes, sem a levélben történő megkeresésre nem reagált.

Arra is akadt példa egy másik ügyben, hogy a fogyasztó ajándékba kapott egy fotós tanfolyamra szóló vouchert, amelyről hamar kiderült, hogy a benne foglalt időpontban nem fogja tudni azt felhasználni. Kérte ezért a vállalkozástól a voucher ellenértékének visszafizetését, amelyet a vállalkozás írásban többször elvállalt. Ennek ellenére a visszafizetés később sem történt meg.

Kulcsfontosságú a szerződéskötés előtti tájékozódás

Már a képzési hely és a tanfolyam körültekintő kiválasztásával is sokat tehetnek a fogyasztók azért, hogy a pénzükért cserébe megfelelő minőségű képzést kapjanak. A felnőttképzés nyújtása – amely lehet OKJ-s végzettséget adó képzés, egyéb támogatott szakmai képzés, nyelvi képzés, vagy támogatott egyéb képzés – engedélyköteles tevékenység. Ez azt jelenti, hogy a tanfolyamokat biztosító intézménynek az általa indítani tervezett minden egyes képzésre vonatkozóan bizonyítania kell az engedélyeztetés során, hogy rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.  Ezért már a jelentkezés előtt érdemes utánanézni a képzőhelynek a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapján (www.nive.hu), esetleg személyesen érdeklődnie, hogy a képzési hely, illetve a képzés maga szerepel-e a hivatali nyilvántartásban.

Fontos tudni azt, hogy a felnőttképzési szerződést minden esetben írásban kell megkötni. Ezen kívül a törvény szigorú követelményeket, hogy milyen elemeknek kell a szerződésben szerepelniük. Kötelező feltüntetni az intézmény nevét és nyilvántartási számát – ez utóbbi hiánya esetleg gyanúra is okot adhat, hogy a képzési hely rendelkezik-e egyáltalán engedéllyel. Ezen kívül a szerződésbe kell foglalni a képzésre vonatkozó minden fontos részletet: a kezdés időpontját, a képzés ütemezését; a képzéssel megszerezhető dokumentum megnevezését; az ismeretek ellenőrzésének módját; a hiányzás lehetséges mértékét és túllépésének következményeit; a gyakorlati képzésre vonatkozó adatokat, belefoglalva, hogy melyek azok az eszközök, anyagok, amelyet a képzési hely biztosít; a vizsgaszervezés módját, valamint a vizsgára előírt, vagy javasolt intézményt; a képzési díj mértékét és a fizetési módot, továbbá támogatott képzés esetén a támogatás mértékét, illetve a szerződésszegés következményeit mindkét fél esetében. Ha nem szerepel a kötelező tartalom a szerződésben, a Ptk. alapján azt semmisnek kell tekinteni, mert azt jogszabály megkerülésével kötötték.

A szerződés tehát minden esetben – amennyiben a képzési hely betartja a jogszabályokat – nagyon részletesen szabályozza a fogyasztó és a vállalkozás viszonyát, minden lényeges adat rögzítésre kerül benne. Ha a képzési hely mégsem tesz eleget a szerződésben foglalt feltételeknek, azzal megalapozza a fogyasztó szavatossági igényét, mivel a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szerint hibás lesz a teljesítés. A szolgáltatás ugyanis ilyenkor a teljesítés időpontjában nem felel meg a szükséges minőségi követelményeknek.

Ha a képzés nem azt nyújtja, amit a fogyasztó várt…

Amennyiben a fogyasztó azt tapasztalja, hogy a vállalkozás megszegi a szerződést, vagy egyéb okból nem tartja megfelelőnek a képzés színvonalát, ezt lehetőleg azonnal közölnie kell a vállalkozással. A Ptk. szerint fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni, viszont ha a késedelem miatt további kár éri a fogyasztót, akkor ez már az ő felelőssége. Tehát például ha a fogyasztónak sürgős, hogy letegyen egy vizsgát, vagy megszerezzen egy végzettséget, akkor az ő érdeke is az azonnali közlés, miszerint valamilyen okból nem elégedett a kapott szolgáltatással. Máskülönben a késlekedésből eredő plusz kár már őt fogja terhelni.

Ami az érvényesíthető jogokat illeti, a fogyasztó lehetőségei a következők szerint alakulnak egy képzés esetében: a nem megfelelő órák, tanfolyamrészek újbóli biztosítását, avagy a teljes képzés ismételt biztosítását is jelentheti. Ha ezeket a vállalkozás nem teszi lehetővé, igényelheti a fogyasztó a képzési díj leszállítását, végső esetben pedig – ha annyira súlyos a szerződésszegés – elállhat a szerződéstől, azaz követelheti a teljes kifizetett ellenértéket. 

Jótanácsok – Mire figyeljenek a fogyasztók, ha felnőttképzés mellett döntenek?

1. Alaposan nézzenek utána a képzőhelynek az interneten! Ha a megcélzott vállalkozás nincs a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által nyilvántartott listán, érdemes másikat keresni.

2. Mivel a képzés lényeges elemeit rögzíteni kell a felnőttképzési szerződésben, olvassák át ezt alaposan, hogy tényleg az került-e a papírra, amiben szóban megállapodtak. Továbbá, ha a vállalkozás nem adna abból, kérjenek el egy példányt, hogy bármikor ellenőrizni tudják a feltételeket.

3. Ha azt tapasztalják a fogyasztók, hogy a képzés nem megfelelő, vagy a vállalkozás megszegte a szerződésben foglaltakat, azonnal jelezzék azt a vállalkozás felé írásban (például: postai levél, e-mail, telefax). Így a későbbiekben bizonyítható, hogy a panasztétel megtörtént.

4. Amennyiben a vállalkozás a kifogást elutasítaná, forduljanak a Budapesti Békéltető Testülethez és kezdeményezzék a gyors, ingyenes békéltető testületi eljárást jogaik érvényesítése érdekében.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.