5p

Közel háromezer hátrányos helyzetű fiatal pénzügyi ismereteinek fejlesztését segítette az elmúlt évben az Erste Bank több nonprofit szervezettel együttműködve. Az oktatási módszereket a szervezetek maguk választották, a szakértők közreműködésével folyamatosan tökéletesítve saját megoldásaikat. Az úttörő hatékonyságmérés nyomán egyre jobban körvonalazódik, hogy a pénzügyi edukáció során a frontális és az élményalapú ismeretterjesztés egymást kiegészítve építi a tudatosságot.

A pénz nem játék – mélyebben épülnek be a gazdasági ismeretek a magyar fiataloknál, ha azokat a hagyományosabb oktatási módszerekkel adják át, míg a játékos ismeretterjesztés leginkább arra hívja fel a figyelmüket, mit kell még megtanulniuk. Az Erste Bank hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó nonprofit szervezetekkel indított közös programot, hogy a bank nemzetközi tudását, az Erste bécsi FLIP központjának tapasztalatait Magyarországon is hasznosítsa. A program kifejezett célja volt, hogy hátrányos helyzetű fiatalok pénzügyi tudatosságát javítsa, így olyan civil szervezeteket kerestek meg, melyek anyagi- vagy más társadalmi- illetve egészségügyi deprivációval élő fiatalok felzárkóztatásával foglalkoznak. A szervezetek saját programjukba integrálták a pénzügyi képzést, így az a fejlesztés szerves részévé válhatott. 

Egyre nagyobb figyelem irányul a diákok pénzügyi edukációjára. Fotó: depositphotos
Egyre nagyobb figyelem irányul a diákok pénzügyi edukációjára. Fotó: depositphotos

A hátrányok fokozódásának egyik látványos terepét éppen a pénzügyi ismeretek jelentik, hiszen a nehezebb helyzetből induló gyermekeknek kevesebb az esélyük elsajátítani a mindennapi gazdasági tudást, legyen szó akár pénzügyi termékekről és -szolgáltatásokról, vagy éppen a háztartási költségvetés alapvető kérdéseiről – hangsúlyozza Szalay Orsolya, az Erste Bank Social Banking területének vezetője. Az Erste Bankot több mint kétszáz esztendővel ezelőtt azért alapították, hogy a legszegényebbeket segítse a jólétük megteremtésében. A pénzintézet ma is kitart alapító elvei mellett és folyamatosan fejleszti Social Banking programját, hogy a növekedés mindenkinél érezhető legyen. A program három éve indult el Magyarországon, első lépésként a hátrányos helyzetűeket segítő társadalmi vállalkozásoknak kínált segítséget tanácsadás és mentorálás, majd kifejezett pénzügyi segítség és hitelek formájában is. A bank ezzel közel ezer munkahely létrejöttében vagy megőrzésében nyújtott segített. 

Az Erste Bank Hungary 2018-ban kezdte el az oktatási program előkészítését, tavaly választották ki a programban résztvevő hat nonprofit szervezetet, majd a pénzügyi ismeretterjesztés implementációját követően megkezdődtek a képzések. A program kiemelkedően fontos eleme a hatások mérése, amelyre a képzéseket követő időszakban került sor. A tapasztalatokat a programban részt vevő szervezetek az Erste szakembereinek bevonásával építették be a következő évi, vagyis az idei képzésekbe. Az Erste programjával mára közel háromezer hátrányos helyzetű fiatal jutott olyan tudáshoz, amely segíti a mindennapjait.

A felmérések tanulsága szerint a programot követően a részt vevő fiatalok magabiztosabbak lettek a pénzügyi kérdésekben, 15 százalékkal nőtt azok száma, akik úgy gondolták: tudják hova forduljanak, ha a témában kérdésük van. De ugyanilyen arányban gyarapodott azoké is, akik azt válaszolták, nem ismeretlen fogalom számukra a megtakarítás, a hitel, a számlavezetés vagy a biztosítás. 

A résztvevő szervezetek, a Káva Színházi Egyesület, a Salva Vita Alapítvány, a Romaversitas Alapítvány, a Kompánia Alapítvány és a Momentán Együttes, a Nemadomfel Alapítvány, a KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület egymástól merőben eltérő oktatási módszereket alkalmaztak, hiszen eltérő hátrányokkal küzdő, más pénzügyi képzettségi szinten lévő fiatalokat segítenek. A drámapedagógiától a több napos képzésen át a játékos tanulásig széles volt a pedagógiai módszerek skálája, ahogyan időközben az offline oktatásokat is egyre inkább felváltotta a digitális képzés. Ugyanakkor az egyes módszerek hatékonyságának növelésében, a tananyag fejlesztésében sokat jelent a folyamatos mérés, a visszajelzések összesítése, így a következő képzések már sokkal célzottabban szolgálják a pénzügyi tudatosság növelését.

Az Erste Bank is támogatta a Privátbankár.hu Kft. által az idén először, 2020. október 1. és november 4. között technikumok és szakképző iskolák tanulói számára megrendezett Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyt és diákfórumot, amely elsődleges és legfontosabb célja az volt, hogy a lehető legtöbb fiatallal megismertessék azokat az alapvető pénzügyi ismereteket, amelyek elengedhetetlenek a későbbiek során. 

A Pénzügyminisztérium az előző tanévhez hasonlóan az ideiben is díjazza azokat a tanárokat, diákokat és oktatási intézményeket, akik élen járnak a pénzügyi tudatosság fejlesztésében. A koronavírus-járvány okozta gazdasági környezetben felértékelődik a pénzügyi tudatosság fejlesztése, a válsághelyzet még nyomatékosabban világít rá, hogy a már iskoláskorban megszerezhető pénzügyi alapismeretek nélkülözhetetlenné váltak. A kormány 2017-ben fogadta el a pénzügyi tudatosság előmozdítását segítő stratégiáját, amelynek keretében számos intézkedés támogatja a lakosság felvilágosítását a pénzügyi ismeretek és a pénzügyileg körültekintő és megfontolt magatartás erősítése érdekében. A stratégia szerves részét képezi a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díj. Az elismerésre az oktatási intézmények fenntartója, vezetője, illetve a szülői munkaközösség tehet javaslatot 2021. május 31-éig. A beérkezett jelöléseket a pénzügyminiszter által felkért ötfős szakmai bizottság értékeli. A legjobbnak ítélt diákok 150 ezer, a pedagógusok 500 ezer forintban részesülnek, az intézményi kategória győztesének pedig 2 millió forint a jutalma.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!