A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a korábbi évekhez hasonlóan újabb, ezúttal 16 pénzügyi intézménynél (a teljes lista itt érhető el) végzett témavizsgálatot a 2015 februárjától életbe lépett „fair banki” szabályrendszer betartásának ellenőrzésére - közölte az MNB a Privátbankár.hu-val.
Mint írják: a fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvényben, a hitelintézeti törvényben, s egyéb rendeletekben megjelent fair (etikus) előírások – elsősorban a hitelköltségek és az ügyféltájékoztatás szigorúbb szabályozásával – a tisztességes hitelezés feltételeit teremtették meg Magyarországon. Ezek alapján a hitelezők kötelesek szerződéskötés előtt a hitelajánlatok összehasonlíthatósága és a megalapozott fogyasztói döntés érdekében, széleskörű (szóbeli és írásbeli) felvilágosítást adni a hiteltermékről, illetve a konkrét szerződési ajánlatról.
A fogyasztó által megadott információkon alapuló tájékoztatásnak ki kell terjednie többek között a hitel legfontosabb jellemzőire (pl. futamidő, törlesztés, kamatok és díjak), fogyasztó jövedelemére gyakorolt hatásaira, a fizetés elmulasztásának következményeire (pl. késedelmi kamat, hitel felmondása), a kamatkockázatra, valamint az előtörlesztési és az elállási jogra. Emellett szemléltető példán kell bemutatni a kamat- és jövedelemváltozás pénzügyi teherviselő képességre gyakorolt hatását is.
Mindezek alapján az MNB a vizsgálatsorozat keretében kiemelten ellenőrizte, hogy az érintett pénzügyi intézmények az egyes hiteltípusok igénylése során megfelelően teljesítették-e a szerződéskötést megelőző szóbeli és írásbeli ügyféltájékoztatási kötelezettségüket.
Milyen hibákat találtak?
A jegybank a vizsgált pénzügyi intézményeknél kisebb súlyú, nem rendszerszintű hiányosságokat azonosított. A vizsgálat ugyanakkor megállapította, hogy a piaci szereplők egyes hitelügyleteinél nem volt utólag igazolható a tájékoztató dokumentumok átadása, a jelzáloghitelek személyre szóló tájékoztatói hiányosak voltak, illetve több esetben az egyoldalú kamatmódosítási gyakorlatuk sem felelt meg teljeskörűen a fair banki szabályoknak.
A jegybank mindezek nyomán 15 pénzügyi intézmény esetében összesen 13,65 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki közzétett határozataiban.