6p

Folytatódnak a fejlesztések a Balatonnál és Budapesten is, de a befektetők egyelőre kivárnak.

Egyszerre történnek jó és rossz dolgok a budapesti és a vidéki hotelpiacon. A fővárosban épp a napokban adták át a Hard Rock Hotelt, készülődnek a Normafához tervezett klubhotel fejlesztői és újabb belvárosi butik szállodák vannak előkészületben, főleg persze a NER-hez tartozó vállalkozások jóvoltából. A Dunához közeli vegyes ingatlanfejlesztéseken belül új szállodák is nyílnak, az egyik Orbán Viktor török barátjáé, Adnan Polaté lesz, a másik pedig a Tiborcz István érdekkörébe tartozó cégé a Gubacsi híd körzetében. 

Új üzemeltetője van a kecskeméti Aranyhomok üzleti szállodának. Fotó: Hotel Aranyhomok
Új üzemeltetője van a kecskeméti Aranyhomok üzleti szállodának. Fotó: Hotel Aranyhomok

Vidéken még nagyobb a pörgés: a múlt héten az Accent Hotels (AH) átvette a Kecskemét belvárosában található 113 szobás Aranyhomok Business-City-Wellness Hotel üzemeltetését, ez az AH 21. magyarországi egysége. A Balatonnál Füreden, a kikötőnél épül a Bayer Construct egy újabb hotelje, Aligán pedig zöld jelzést kapott a luxushotel és kikötő projekt.

Debrecenben egy helyi nagyvállalat négycsillagos hotelt épít, amit augusztusban adnak át és az Accor egyik hotelmárkája fogja üzemeltetni. A városban közben épp a héten kiírták a hányatott sorsú Aranybika szálloda bővítési pályázatát. A jövőre Európa kulturális fővárosává váló Veszprémben szállodabővítések zajlanak, a Dunakanyarban az új esztergomi hotel lehet egy jó bázis. 

Ilyen jó hírek közepette azt gondolhatnánk, hogy kezd helyre rázódni a hotelpiac, de ez nem így van. Megkérdeztük Takács Pétert, a Newmark VLK Hungary befektetési igazgatóját, aki a napokban befejeződött berlini nemzetközi hotelbefektetési konferencián az európai üzleti fejleményekről és a befektetői hangulatról is tájékozódhatott. Az amerikai partnerrel nemrégiben összefogott cég külön értékelést is készített a magyar hotelpiac rövid távú kilátásairól, erről is elmondott részleteket.

A vállalat helyzetképe szerint az európai, s benne a magyar hotelpiacot is befolyásolja, hogy jelen van egy elhalasztott kereslet, és kétévnyi el nem költött pénz van a zsebekben. A belföldi turizmus továbbra is élénk, ez növeli a szállodák kihasználtságát, főleg vidéken. Az európai hotelbefektetések igen dinamikusan alakultak 2021-ben: a 2020-as érték duplája, 16,4 milliárd euró jött össze, ennyi értékben cserélt gazdát 498 szálloda, összesen 79 ezer szobával. A legaktívabb befektetők az európai és észak-amerikaiak voltak, az ázsiai és arab cégek háttérbe szorultak. Közvetlen térségünkben Horvátország volt a fő célpont.

Utalt a legfontosabb mutatóra, az úgynevezett nettó REVPAR-ra (egy kiadható szobára jutó bevétel), amely szerint 2022 márciusában a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország közül a magyarországi szállodák mutatója volt a legmagasabb, 45,5 euró, ami 477 százalékkal haladta meg a 2021-es márciusit. Ezzel Magyarország maga mögé utasította Ausztriát (42,2 euró) Lengyelországot (41,4 euró), és bőven leszakadva követte ezt a hármast Szlovákia (35,4 euró) és Csehországot, amelyik mindössze 30 eurót ért el. A statisztikát minden országban kissé torzítja, hogy az adott országban milyen mértékben zártak be ideiglenesen szállodákat, ezzel csökkentve a piacon kiadható szobák számát.

A szakember hangsúlyozta, hogy a szálláshely üzletet befolyásoló nagy nemzetközi rendezvények (Forma 1, Vizes VB, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Sziget) már beépültek a forgalomba, de például az új esemény, a Giro d’Italia magyarországi napjai egy speciális célcsoport, a kerékpáros sport iránt érdeklődő szabadidős turisták számára tették fel a térképre Magyarországot és ez további kedvező változásokat hozhat. Van is már kezdeményezés kifejezetten a rájuk szabott hotelek piacra vezetése.

A pozitív fejlemények mellett azonban két negatív tényező is a mostani kép része. Az egyik az, hogy hiába növekszik az elkölthető jövedelem és van az a bizonyos elhalasztott kereslet miatti pénzfelhalmozódás, az infláció átrendezheti a szabadidős turisták keresletét.

Lutri az év második fele

„Az üzleti turisták lassan visszatérnek, a vidéki hoteleket segíthetik a céges rendezvények és konferenciák is. A szabadidős vendégek, köztük a magyarok költéseit azonban fékezheti a pénzromlás, hiszen a hotelekben és a vendéglátásban óriási a drágulás. A kereslet egyelőre stabil, de kérdés mi lesz az év második felében.” - mondta Takács Péter.

Dusek Mónika, a Lifestyle Hotel Mátra igazgatóhelyettese azzal árnyalta a képet, hogy egyelőre kevés, kis létszámú céges rendezvényt szerveznek a vállalatok a hotelekbe. Márciusban például a nagyobb létszámú tréningeket, orvosi konferenciákat elhalasztották áprilisra, májusra. A cégek nehezen fogadták el az áremelkedést, így az események megemelkedett költségei is hozzájárultak a visszaeséshez.

Rádóczy Andrea, a Hotel Golden Lake Resort Balatonfüred Wellness és Konferencia Szálloda igazgatója vegyes régiós tapasztalatokról beszélt. Egyes szállodák a 2019-es márciusi mutatókat is túlszárnyalták, míg mások lassabb ütemben zárkóznak fel. A szállodák többségében jelentős átlagár növekedés volt, ez szerinte nagyon is kellett ahhoz, hogy legalább részlegesen ellentételezhessék a rohamosan növekvő üzemelési és bérköltségeket. 

A tanácsadó cég szerint azok a hoteltulajdonosok és üzemeltetők lehetnek bajban, akik euróban finanszírozzák magukat. Várható ugyanis, hogy az amerikai jegybank nagy kamatemelése után nemsokára Európában is jelentős növelés lesz, így a hotelprojektek is megdrágulnak, de a változó forintkamatos hitelek is valószínűleg drágulni fognak.

Bajban az euro-hitelesek

„Magyarországon a néhány éve valamilyen alacsony fix kamatozású forinthitelt felvevő vállalkozások nyugodtabbak lehetnek. Ráadásul ezek egy része a Kisfaludy programban még állami támogatást is kapott vagy kap, de a forinthitelesek aránya kisebb, mint az euróban szerződötteké” – utalt a háttérre Takács Péter.

A befektetők többek között ezt is nézik, amikor átvilágítják a kiszemelt hotelt vagy az azt üzemeltető céget. A Newmark VLK Hungary piaci forrásokra alapozott becslései szerint jelenleg Budapesten az eladók 5,5-6 százalékos éves hozamot kínálnak, de a befektetőjelöltek minimum 6-6,5 százalékot kérnek-remélnek. Vidéken az eladók 6-7 százalékkal értékesítenék ingatlanjaikat, a vevők viszont 8-9 százaléknál akarnak üzletet kötni. Egyelőre nem nagyon vannak tranzakciók, mert a nehezebb időszakot átélő hotelek egyrészt a hitelmoratórium miatt átmenetileg fellélegezhettek, másrészt a belföldi turizmus fellendülőben van – vélte a szakember.

Továbbra is súlyos gond azonban a munkaerőhiány és ez Európa-szerte nagy probléma. Nálunk az üzemeltetés minőségét, így közvetetten a hotel értékét is befolyásolja, hogy mennyire stabil a működés, mennyire személyközpontú a kiszolgálás. Szerinte a hotelek üzemeltetőinél mindinkább világos az a trend, hogy igyekeznek az alaptevékenységre, tehát a szálláshely szolgáltatásra összpontosítani. Ehhez minimális személyzetet alkalmaznak, több kapcsolódó szolgáltatást, például az étterem üzemeltetését kiszervezik egy elismert éttermi séf vagy cég számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!