6p

Bár Európa energiaválsággal és inflációval küzd, a turizmus és a vendéglátás pedig keservesen próbálja valahogy túlélni ezt az időszakot, számos utazási ügynökség foglalkozik ma is a fenntartható, társadalmi szempontból is értékes, etikusnak nevezhető turisztikai formákkal. 

Évek óta szorgalmazott célt segít a Travel and Leisure nevű amerikai szaklap azzal, hogy a világ legjobb szállodái és légitársaságai mellett az emberek életét fenntartó turizmust hirdető desztinációkat is összegyűjti és díjazza.

Ahol a szappan is alaszkai

A Global Vision Awards 2022 kitüntetettjei ebben a kategóriában világos elképzelést mutatnak be arról, hogy az utazási és vendéglátóipar miképpen válhat fenntarthatóbbá, mondhatnánk azt is, társadalmi, humanitárius szempontból értékessé, miközben javítja az alulfoglalkoztatott közösségek helyzetét elmaradott területeken. A díjazottak kiválasztásakor a fő szempont az volt, hogy az adott projekt segítségével a helyi turizmus hosszú távú, pozitív változást eredményez-e. 

A legkülönbözőbb területeken néztek szét, főleg ott, ahol a turizmus nem rombol, hanem épp ellenkezőleg, munkát ad a helyieknek és így felemelkedhetnek a marginalizált közösségek. A mozgalom résztvevői elkötelezettek abban, hogy ötleteiket megvalósítható projektekké alakítsák, miközben megőrzik a világot  a következő generációk számára.  

Kevés bennszülött dolgozik a turizmusban

Az Alaskan Dream Cruises, az egyetlen tengerjáró társaság, amely a bennszülött alaszkaiak tulajdonában van és ők is üzemeltetik. Jóllehet, számos utazási iroda kínál expedíciókat Alaszka fenséges tájain, az őslakos Allen család az egyetlen, amely több mint 50 éve fogadja itt a kíváncsi vándorokat. 

A cég hat, kisebb-nagyobb hajóján alaszkai természettudósok dolgoznak, akik olyan személyes meglátásokat osztanak meg a vendégekkel, amelyekre csak a helyiek képesek. A hajók többnyire olyan bennszülött falvaknál kötnek ki, mint például Kasaan, ahol a turisták meglátogatják az utolsó úgynevezett hosszú házat, számos, több évszázada fennmaradt emléket.

Bennszülött alaszkaiak tulajdonában van és ők is üzemeltetik. Fotó: Depositphotos
Bennszülött alaszkaiak tulajdonában van és ők is üzemeltetik. Fotó: Depositphotos

A hajó fedélzetén is arra törekednek, hogy az északi állam gazdaságát védjék: a fürdőszobai piperecikkek Alaszkában készülnek; a textileket helyi művészek tervezték; a koktélokat igazi természetes jéggel készítik. A menüben természetesen a tenger gyümölcsei kapnak kiemelt szerepet. Közben a vendégek megfigyelhetik a bálnákat, vidrákat, medvéket, oroszlánfókákat, szarvasokat és madarakat, vagy hallgathatják a víz mélyéből jövő hangokat, a fedélzeti hidrofonnak köszönhetően. A helyi iroda olyan kis településekre is elviszi az utasokat, ahol a nagyobb luxus tengerjárók nem tudnak kikötni, mint a Lituya Bay, a Dall-sziget és a Baranof Warm Springs.

Egyenlő versenyfeltételeket teremteni

A Black Cultural Heritage Tours az egyetlen fekete tulajdonú utazásszervező az Egyesült Államokban, ami 2022-ben egyenesen megdöbbentő.

Ahogy a Travel and Leisure fogalmaz, a fekete amerikaiak ma is kiszorulnak a mainstream turizmusból – kisebb-nagyobb szolgáltató cégeiket, üzleteiket az ügynökségek kihagyják az turista útvonalakból. Stephanie M. Jones, a National Blacks in Travel and Tourism Collective alapítója azonban ezen akar változtatni. Cégük 2016-ban debütált, a céljuk, hogy egyenlő versenyfeltételeket teremtsen a helyi mikrovállalkozások számára az alulreprezentált városrészeken.

Az idén elindított Black Cultural Heritage Tours program célja, hogy a városnéző-sétáló vendégeket, akik vásárolnának és beülnének éttermekbe, ezekhez a kisvállalkozásokhoz irányítsa.

Ami a programok tartalmát illeti, azok az évszázadokkal ezelőtt Amerikába behurcolt százezrek mai utódainak életéről szólnak elsősorban. Szeptembertől az utazók eljuthatnak az Egyesült Államok dél-keleti részének útvonalait, amelyek tartalmazhatnak vízi túrákat, ismerkedhetnek a Polgári Jogi Mozgalommal, de templomlátogatások, kulináris kalandok és kortárs művészeti kirándulások is szerepelnek az ajánlatokban. 

Mire jó a kókuszlevél-szövés?

Az indiai Kerala államba szervezett utak programjai között szerepel a kókuszlevél-szövés elsajátítása, amelyet hagyományosan a tetők fedésére használnak.

Öt évvel ezelőtt a dél-indiai Kerala állam kormánya új ügynökséget hozott létre, amelynek feladata, hogy a turizmus segítségével felszámolják a szegénységet, erősítsék a nők helyzetét és védjék a környezetet. A filozófia lényege, hogy élhetőbb helyet hoznak létre az ottani emberek számára, és izgalmas kézműves és kulturális programokat szerveznek a látogatóknak. Ma már egy új adatbázis köti össze a művészeket és előadókat a turisztikai ágazat szereplőivel. 

Az indiai Kerala államban a kókuszlevél-szövést is meg lehet tanulni. Fotó: Depositphotos
Az indiai Kerala államban a kókuszlevél-szövést is meg lehet tanulni. Fotó: Depositphotos

Nagy sikere van a keramikusok meglátogatásának Nellarachal falucskában, valamint fémmunkás műhelyeknek Kunhimangalamban – ez a város régóta ismert kézműves harangjairól és szobrairól. Közben fejlesztik a környezetvédelmet is, például a vízi utak megtisztításával és a hatékonyabb hulladékkezelési gyakorlattal.

Helyben pótolni a munkaerőt

Más módon kötődik az ágazathoz egy érdekes kezdeményezés, a Saira Hospitality, amely Harsha L'Acqua Saira nevéhez fűződik. Ő korábban olyan luxusszállodai márkáknál dolgozott, mint a Six Senses és a Standard, de a növekvő gazdasági nehézségek és a fluktuáció hatására 2016-ban úgy döntött, hogy elindítja a saját nonprofit szervezetét, hogy segítsen orvosolni a problémát. 

Olyan testre szabott, mondhatni, pop-up vendéglátó iskolákat fejleszt, amelyekben partnerek a nagy szállodamárkák is. A cél, hogy hátrányos helyzetben élő embereket képezzenek ki erre a munkára. Ez a terv nemcsak több munkahelyet és jobb kilátásokat teremt e közösségekben a felemelkedéshez, de gazdagabb élményt is nyújthat a szállodavendégek számára, hiszen akik kiszolgálják őket, helybéliek és kiválóan ismerik az adott területet.

A Saira modellt világszerte számos országban vezették be, köztük Namíbiában (Habitas), Mexikóban (Hotel San Cristóbal Todos Santosban) és a brit Virgin-szigeteken (Rosewood, Virgin Limited Edition, Autograph Collection és Bitter End). Idén állandó telephelyet nyit Londonban, amely a járvány miatt szintén a vendéglátó személyzet hiányától szenved.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!