Idén az eddig lezárult 36 vizsgálatból 30 esetben állapított meg jogsértést a hivatal, a kiszabott bírság összértéke mintegy 137 millió forintot tesz ki. A bírság növekedésének oka, hogy a GVH a korábbinál keményebben szankcionálja a megtévesztő vagy valótlanságot állító reklámokat, másrészt a cégek is egyre többet engednek meg maguknak.
Gyakori hiba a felsőfok használata: azt ugyanis nehéz bizonyítani, hogy egy adott szolgáltatás a legolcsóbb vagy a legjobb. "Leg-ként" bemutatni csak azt a márkát lehet, amely esetében a hirdető harmadik fél által, objektív módon bizonyítja igazát. Bírsággal számolhat az a cég is, amely hirdetésében összehasonlító tesztet végez. Előbbi vétségért nemrég az Electro Worldot 5 millió forintra büntették, utóbbi a Henkelnek - Persil Power Perls reklámjai miatt - 14 millió forintjába került.
Az idei legnagyobb bírságot, 60 millió forintot a Forever Living Products Kft.-re rótták ki, mivel az anélkül nevezte gyógyhatásúnak termékeit, hogy azt hatósági eljárásokkal bizonyította volna. A Magyar Reklám Szövetség szerint általában a tapasztalt ügynökség nélkül reklámozó, kisebb hirdetők hajlamosak hibázni, írja a Napi Gazdaság.
Kapcsoldó anyagok:
Blikk vs. Metró: a legnagyobb, de miben?
Keményebb büntetés várható a megtévesztő reklámok esetén
Bíróság előtt dúl a harc a legjobb pizza címért
A férfiakat diszkriminálta egy autógyártó cég Ausztriában
Betiltották a tabusértő reklámot
137 millió forintba kerültek eddig a megtévesztő reklámok
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén közel négyszer akkora összértékű reklámbírságot szabott ki, mint 2002-ben egész évben, a legnagyobb büntetés 60 millió forintra rúg. Az egyik leggyakoribb hiba a felsőfok indokolatlan használata, írja elemzésében a Napi Gazdaság.