4p

Szerdai ülésén jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés, hogy a BKV 2014-ig 96 új villamost és 93 trolibuszt vegyen, majd ezt 2016-ig további 37 villamossal egészítse ki összesen 156,5 milliárd forintért. A beszerzés 98 százalékát uniós forrásból valósítanák meg, a fővárosnak csak hárommilliárdjába kerülne a közlekedésfejlesztés. Mfor.hu-háttér.

Elavult a jelenlegi járműpark

A budapesti villamosok és trolibuszok jelenleg évi 400 millió utast szállítanak, a járművek átlagéletkora azonban mindkét ágazatban rendkívül magas, meghaladja a tervezett élettartamot - olvasható abban az előterjesztésben, ami szerdán került a Fővárosi Közgyűlés elé. A dokumentum szerint a főváros villamosai közül jelenleg csak a 40 darab Combino felel meg teljes mértékben az akadálymentességi követelményeknek, a járműpark döntő többsége magaspadlós.

"Az 1967 és 1978 között gyártott Ganz-csuklós villamosok tervezett élettartamukat meghaladták, műszaki állapotuk rossz, meghibásodási mutatójuk és energiafelhasználásuk is igen magas" - indokolja a cserét az előterjesztés. A trolik közül a legrosszabb állapotban az orosz ZIU típusú járművek vannak, mellettük a GVM típusú csuklós járművek is meghaladták már tervezett élettartamukat.

Ugyan az autóbusz-ágazatban is sok az elavult jármű(lásd tavaly februári cikkünket: Széthajtott Ikarusok: az utolsókat rúgja a BKV-buszok négyötöde), a főváros szerint azért fontosabb a trolik és villamosok cseréje, mert esetükben sokkal kisebb az alacsonypadlós járművek aránya, a troliknál jelenleg egyáltalán nem üzemel ilyen csuklós kivitelben. "A járműbeszerzési projekt célja a túlüzemelt, műszakilag is elavult villamos és trolibusz járművek frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon" - szól az előterjesztés.

Ha megvalósul a beszerzés, akkor ezzel közelebb kerülhetünk a főváros távlati céljához, hogy 2020-ra a budapesti vilamos- és trolibusz-hálózat egészén alacsonypadlós járművek közlekedjenek. A most elfogadott előterjesztéssel két döntést hozott meg a Fővárosi Közgyűlés: egyrészt elfogadta a járműbeszerzési projekt céljait, másrészt pedig garanciát vállalt a beruházás önrészére.

Brüsszeltől remélhetünk pénzt

A járműbeszerzés szinte teljes egészében uniós forrásból valósulna meg a tervek szerint, a 156,5 milliárd forintos beszerzés mindössze 3 milliárd forintjába kerülne a fővárosnak. A projekt előkészítése tavaly tavasszal indult, később azért került bele a trolibuszbeszerzés is, mert arra is lehet uniós forrást igényelni. Vélhetően az alacsonypadlós beszerzésekre is többek között azért van szükség, mert az EU irányelvei között kiemelten szerepel az akadálymentesség.

A teljes beszerzést ütemezve valósítaná meg Budapest, ennek első üteme zárulna le 2014-ig 96 villamos és 93 trolibusz megvételével, majd 2016-ig a második ütem keretében további 37 új villamos érkezhetne. Az első ütem teljes költsége a számítások szerint 115,02 milliárd forint lenne, majd opciós jog kikötésével folytatódhatna a beszerzés a második ütemmel. Az önrész mértékére nézve egyelőre nincs pontos adat, csak becslések léteznek, melyek szerint a fővárosnak 276 millió forintos részt kellene vállalnia az első ütemben, azaz a beruházás 99,76 százalékos EU-támogatással valósulhatna meg. A teljes beruházás esetében a fővárosi önrész mintegy 3 milliárd forintot, a támogatási mérték pedig 98 százalékot tenne ki a becslések szerint.

Felszánthatják egész Budapestet?

Sokak számára máig emlékezetes, hogy amikor a jelenleg forgalomban lévő Combinók érkeztek, akkor a teljes útvonalon fel kellett újítani a pályát és a peronokat, mert a korábban magaspadlós járművekre szabott feltételek nem feleltek meg. Ennek alapján pedig könnyen lehet, hogy néhány éven belül a vonalak többségén hasonlóra lesz szükség, a probléma az előterjesztésben is felvetődött.

"A kialakított változatok mindegyike esetében szükségesek ugyanakkor infrastruktúrafejlesztések, amelyek lehetővé teszik az alacsonypadlós járművek közlekedését" - olvasható az elfogadott előterjesztésben. Ezeken a fejlesztéseken belül kiemelt szerepet kaphat a peronok magasítása és az egyes szűk keresztmetszetek (például a Lánchíd pesti és budai aluljárói) megszüntetése.

Mindezek mellett az alacsonypadlós járművekhez a jelenlegi kocsiszínek részleges átalakítása, illetve új kocsiszínek építése szükséges. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számításai szerint az új kocsiszín legmegfelelőbb helye a volt józsefvárosi pályaudvar helyén lehetne a Salgótarjáni úton, a terület hasznosítása érdekében már fel is vették a kapcsolatot a MÁV-val.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!