Elavult a jelenlegi járműpark
A budapesti villamosok és trolibuszok jelenleg évi 400 millió utast szállítanak, a járművek átlagéletkora azonban mindkét ágazatban rendkívül magas, meghaladja a tervezett élettartamot - olvasható abban az előterjesztésben, ami szerdán került a Fővárosi Közgyűlés elé. A dokumentum szerint a főváros villamosai közül jelenleg csak a 40 darab Combino felel meg teljes mértékben az akadálymentességi követelményeknek, a járműpark döntő többsége magaspadlós.
"Az 1967 és 1978 között gyártott Ganz-csuklós villamosok tervezett élettartamukat meghaladták, műszaki állapotuk rossz, meghibásodási mutatójuk és energiafelhasználásuk is igen magas" - indokolja a cserét az előterjesztés. A trolik közül a legrosszabb állapotban az orosz ZIU típusú járművek vannak, mellettük a GVM típusú csuklós járművek is meghaladták már tervezett élettartamukat.
Ugyan az autóbusz-ágazatban is sok az elavult jármű(lásd tavaly februári cikkünket: Széthajtott Ikarusok: az utolsókat rúgja a BKV-buszok négyötöde), a főváros szerint azért fontosabb a trolik és villamosok cseréje, mert esetükben sokkal kisebb az alacsonypadlós járművek aránya, a troliknál jelenleg egyáltalán nem üzemel ilyen csuklós kivitelben. "A járműbeszerzési projekt célja a túlüzemelt, műszakilag is elavult villamos és trolibusz járművek frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú megjelenése a vonalakon" - szól az előterjesztés.
Ha megvalósul a beszerzés, akkor ezzel közelebb kerülhetünk a főváros távlati céljához, hogy 2020-ra a budapesti vilamos- és trolibusz-hálózat egészén alacsonypadlós járművek közlekedjenek. A most elfogadott előterjesztéssel két döntést hozott meg a Fővárosi Közgyűlés: egyrészt elfogadta a járműbeszerzési projekt céljait, másrészt pedig garanciát vállalt a beruházás önrészére.
Brüsszeltől remélhetünk pénzt
A járműbeszerzés szinte teljes egészében uniós forrásból valósulna meg a tervek szerint, a 156,5 milliárd forintos beszerzés mindössze 3 milliárd forintjába kerülne a fővárosnak. A projekt előkészítése tavaly tavasszal indult, később azért került bele a trolibuszbeszerzés is, mert arra is lehet uniós forrást igényelni. Vélhetően az alacsonypadlós beszerzésekre is többek között azért van szükség, mert az EU irányelvei között kiemelten szerepel az akadálymentesség.
A teljes beszerzést ütemezve valósítaná meg Budapest, ennek első üteme zárulna le 2014-ig 96 villamos és 93 trolibusz megvételével, majd 2016-ig a második ütem keretében további 37 új villamos érkezhetne. Az első ütem teljes költsége a számítások szerint 115,02 milliárd forint lenne, majd opciós jog kikötésével folytatódhatna a beszerzés a második ütemmel. Az önrész mértékére nézve egyelőre nincs pontos adat, csak becslések léteznek, melyek szerint a fővárosnak 276 millió forintos részt kellene vállalnia az első ütemben, azaz a beruházás 99,76 százalékos EU-támogatással valósulhatna meg. A teljes beruházás esetében a fővárosi önrész mintegy 3 milliárd forintot, a támogatási mérték pedig 98 százalékot tenne ki a becslések szerint.
Felszánthatják egész Budapestet?
Sokak számára máig emlékezetes, hogy amikor a jelenleg forgalomban lévő Combinók érkeztek, akkor a teljes útvonalon fel kellett újítani a pályát és a peronokat, mert a korábban magaspadlós járművekre szabott feltételek nem feleltek meg. Ennek alapján pedig könnyen lehet, hogy néhány éven belül a vonalak többségén hasonlóra lesz szükség, a probléma az előterjesztésben is felvetődött.
"A kialakított változatok mindegyike esetében szükségesek ugyanakkor infrastruktúrafejlesztések, amelyek lehetővé teszik az alacsonypadlós járművek közlekedését" - olvasható az elfogadott előterjesztésben. Ezeken a fejlesztéseken belül kiemelt szerepet kaphat a peronok magasítása és az egyes szűk keresztmetszetek (például a Lánchíd pesti és budai aluljárói) megszüntetése.
Mindezek mellett az alacsonypadlós járművekhez a jelenlegi kocsiszínek részleges átalakítása, illetve új kocsiszínek építése szükséges. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számításai szerint az új kocsiszín legmegfelelőbb helye a volt józsefvárosi pályaudvar helyén lehetne a Salgótarjáni úton, a terület hasznosítása érdekében már fel is vették a kapcsolatot a MÁV-val.
Beke Károly
mfor.hu