Philip Meyer amerikai professzor "Eltűnő újságok" című tanulmánya szerint a mostani trendek nyomán 2040-re eltűnhetnek a standokról a napilapok. Rupert Murdoch, a News Corporation médiabirodalom elnöke úgy véli, a nyomtatott sajtó már nem tud kapcsolatot tartani az olvasókkal, ezért a fiatal közönség teljesen az online újságokhoz pártol át.
[ajanlo=143][igazitas=left/]Az EU országaiban 1999 és 2003 között átlagosan hat százalékkal zsugorodott a napilapok példányszáma. A legnagyobb csökkenést Portugáliában (16,7 százalék) és Ausztriában (12,9 százalék) regisztrálták. Az USA-ban ezzel szemben nagyjából stabilak maradtak a példányszámok, Kínában pedig öt év alatt 36 százalékkal nőtt az értékesítés, számol be a Világgazdaság.
A negatív trendek láttán számos angol (The Times, The Independent), német (News, Welt Kompakt) és svájci (Blick) lap váltott tabloid formátumra, több spanyol, olasz, portugál és francia kiadó pedig különféle termékekkel, könyvvel, CD és DVD-melléklettel próbálja eladni a napilapokat. Az olasz La Republica például egyszer Bibliát, másszor kép- vagy bűnügyi regényt ajánl, a portugál Publico pedig barkácskészlettel lepte meg olvasóit.
A szintén folyamatosan szűkülő hazai piacon a termékkapcsolás egyelőre nem jellemző. A jövőben tartalomfejlesztéssel és a világszinten is jellemző árorientált trendek követésével lehetne javítani a hazai napilapok helyzetén, nyilatkozta a Világgazdaságnak Szabó György, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke.
2040-re kihalhatnak a napilapok
Amennyiben a jelenlegi tendenciák folytatódnak, 35 év múlva eltűnhetnek a média világából a nyomtatott napilapok. A csökkenő példányszámok láttán sok kiadó kisebb formátumra vált, illetve különféle termékekkel együtt próbálja eladni az újságot, áll a Világgazdaság elemzésében.