4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1993-ban megalapította a világ legnagyobb motorgyárát az Audi Győrben. Azóta szó szerint sok víz lefolyt a Dunán, és a majd 10 ezres dolgozói gárda segédletével a vállalat óriási lökést ad Magyarország exportjának.

Az elmúlt 20 évben az Audi magyarországi üzeme a világ legnagyobb motorgyárává vált, és beruházásainak értéke meghaladja a 4 milliárd eurót, azaz közel 1,2 ezermilliárd forintot, ami a magyar GDP körülbelül 4 százaléka.

Rupert Stadler, az Audi AG vezérigazgatója arról beszélt a szerdai gyáravató ünnepségen, hogy az Audi Hungaria Motor Kft. a konszern egyik fontos eleméből a vállalatcsoport stratégiai pillérévé fejlődött az elmúlt két évtizedben. "Győri gyárunk az Audi növekedésének egyik motorja" - jelentette ki. Arról már nem beszélt a vezér, hogy a vállalat Magyarország legnagyobb bevételű cége, és jelenleg 9200 dolgozója van.

Hogy jutottunk el idáig?

A rendszerváltás után az Audi számára tökéletes választás volt Magyarország és egyben Győr városa, hogy motorgyárat alapítson. Olcsó, de szakképzett munkaerő Nyugat-Európától egy köpésre (650 km-re az ingolstadti anyavállalattól) egy gyorsan fejlődő infrastruktúrájú országban: ez kellett az Audinak - arról nem is beszélve, hogy a társasági adómentességet kapott egész 2011-ig. 2012-ben már 4,3 millió eurót fizetett adó formájában a magyar államnak, ez azonban nem akadályozta a céget, hogy 900 milliárd forintot küldjenek haza az anyavállalatnak.

  • 1993 februárjában az Audi AG megalapította mindösszesen 2 millió márkás törzstőkével az Audi Hungaria Motor Kft-t, és az első munkatársak betanulása után 1994 augusztusában négyhengeres Otto-motorok gyártásába kezdett. A Rábától megvásárolt 240 ezer négyzetméteres ipari területet az évek során beépítették, és 1997-től már a 6 és 8 hengeres motorok gyártását is elkezdte az üzem.
  • 1996-ban már 1000 főnél is több alkalmazott dolgozott a magyar Audinál, majd 1998-tól elkezdték az Audi TT-k gyártását. Az ezredfordulóra a vállalat Magyarország legjelentősebb exportőre volt. Ekkorra már 100 ezer TT, és 5 millió motoregység készült hazánkban.
    5 millió
  • 2001-től már az A3-asok is a győri gyárban készülnek, valamint átadták a Motorfejlesztő központot. 2002-ben pedig egy 8 hengeres motorgyárat avattak. A 10 éves évfordulójára a vállalat közvetlenül 4800 embernek adott munkát, beszállítókkal együtt pedig 12 ezernek.
  • 2005-ben elkészült a 10 milliomodik motoregység. Ekkorra már az ország legfontosabb gazdasági résztvevőjévé vált az Audi és a Volkswagen központi motorgyára is lett.
  • 2010-re már 370 hektáron fejlesztette és gyártotta a motorokat a társaság, valamint az új generációs TT és a A3-as kabriolet modellt menetkészen szállította. A következő két évben elindult az RS3 és az újabb típusú benzinmotorok gyártása.
  • 2013. június 12-én pedig átadták az Audi új 900 millió euróból épült üzemét, ahol az új A3-t gyártják majd. A társaság ezzel évi 125 ezerre növelheti - tavaly 33 és fél ezres - járműkibocsátását. A gyárbővítéshez több helyi nagyberuházás is kapcsolódik: mintegy kétmilliárd forintból bővítik és fejlesztik a közeli Pér - alapvetően az Audi-gyárat kiszolgáló - repülőterét stb, így ott Airbus 320-as és Boeing 737 kategóriájú gépek is leszállhatnak.

Az elmúlt 20 év a folyamatos fejlesztés és növekedés jegyében telt el, amit a beruházott összegek is jól mutatnak. 1996-ban az Audi beruházásainak összege 239 millió euróra rúgott, amit röpke 4 év alatt 2000-re megnégyszerezett 1 milliárd euróra. 2006-ra megtízszerezte 2,5 milliárdra, míg napjainkra meghúszszorozta több, mint 4 milliárd euróra, vagyis 1,2 ezer milliárd forintra.

Az Audi Magyarországon az egyik legnagyobb befektetőként, és a második legnagyobb exportőként a teljes magyar kivitel 9 százalékát adja.

A számok magukért beszélnek, a vállalatot joggal tekinthetjük a magyar gazdaság egy gerendájának. Csak 20 év kellett hozzá. Nem véletlenül magasztalja Orbán Viktor is az Audit.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!