Az elmúlt 20 évben az Audi magyarországi üzeme a világ legnagyobb motorgyárává vált, és beruházásainak értéke meghaladja a 4 milliárd eurót, azaz közel 1,2 ezermilliárd forintot, ami a magyar GDP körülbelül 4 százaléka.
Rupert Stadler, az Audi AG vezérigazgatója arról beszélt a szerdai gyáravató ünnepségen, hogy az Audi Hungaria Motor Kft. a konszern egyik fontos eleméből a vállalatcsoport stratégiai pillérévé fejlődött az elmúlt két évtizedben. "Győri gyárunk az Audi növekedésének egyik motorja" - jelentette ki. Arról már nem beszélt a vezér, hogy a vállalat Magyarország legnagyobb bevételű cége, és jelenleg 9200 dolgozója van.
Hogy jutottunk el idáig?
A rendszerváltás után az Audi számára tökéletes választás volt Magyarország és egyben Győr városa, hogy motorgyárat alapítson. Olcsó, de szakképzett munkaerő Nyugat-Európától egy köpésre (650 km-re az ingolstadti anyavállalattól) egy gyorsan fejlődő infrastruktúrájú országban: ez kellett az Audinak - arról nem is beszélve, hogy a társasági adómentességet kapott egész 2011-ig. 2012-ben már 4,3 millió eurót fizetett adó formájában a magyar államnak, ez azonban nem akadályozta a céget, hogy 900 milliárd forintot küldjenek haza az anyavállalatnak.
- 1993 februárjában az Audi AG megalapította mindösszesen 2 millió márkás törzstőkével az Audi Hungaria Motor Kft-t, és az első munkatársak betanulása után 1994 augusztusában négyhengeres Otto-motorok gyártásába kezdett. A Rábától megvásárolt 240 ezer négyzetméteres ipari területet az évek során beépítették, és 1997-től már a 6 és 8 hengeres motorok gyártását is elkezdte az üzem.
- 1996-ban már 1000 főnél is több alkalmazott dolgozott a magyar Audinál, majd 1998-tól elkezdték az Audi TT-k gyártását. Az ezredfordulóra a vállalat Magyarország legjelentősebb exportőre volt. Ekkorra már 100 ezer TT, és 5 millió motoregység készült hazánkban.5 millió
- 2001-től már az A3-asok is a győri gyárban készülnek, valamint átadták a Motorfejlesztő központot. 2002-ben pedig egy 8 hengeres motorgyárat avattak. A 10 éves évfordulójára a vállalat közvetlenül 4800 embernek adott munkát, beszállítókkal együtt pedig 12 ezernek.
- 2005-ben elkészült a 10 milliomodik motoregység. Ekkorra már az ország legfontosabb gazdasági résztvevőjévé vált az Audi és a Volkswagen központi motorgyára is lett.
- 2010-re már 370 hektáron fejlesztette és gyártotta a motorokat a társaság, valamint az új generációs TT és a A3-as kabriolet modellt menetkészen szállította. A következő két évben elindult az RS3 és az újabb típusú benzinmotorok gyártása.
- 2013. június 12-én pedig átadták az Audi új 900 millió euróból épült üzemét, ahol az új A3-t gyártják majd. A társaság ezzel évi 125 ezerre növelheti - tavaly 33 és fél ezres - járműkibocsátását. A gyárbővítéshez több helyi nagyberuházás is kapcsolódik: mintegy kétmilliárd forintból bővítik és fejlesztik a közeli Pér - alapvetően az Audi-gyárat kiszolgáló - repülőterét stb, így ott Airbus 320-as és Boeing 737 kategóriájú gépek is leszállhatnak.
Az elmúlt 20 év a folyamatos fejlesztés és növekedés jegyében telt el, amit a beruházott összegek is jól mutatnak. 1996-ban az Audi beruházásainak összege 239 millió euróra rúgott, amit röpke 4 év alatt 2000-re megnégyszerezett 1 milliárd euróra. 2006-ra megtízszerezte 2,5 milliárdra, míg napjainkra meghúszszorozta több, mint 4 milliárd euróra, vagyis 1,2 ezer milliárd forintra.
Az Audi Magyarországon az egyik legnagyobb befektetőként, és a második legnagyobb exportőként a teljes magyar kivitel 9 százalékát adja.
A számok magukért beszélnek, a vállalatot joggal tekinthetjük a magyar gazdaság egy gerendájának. Csak 20 év kellett hozzá. Nem véletlenül magasztalja Orbán Viktor is az Audit.
mfor.hu