2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kereskedelmi márkás termékekre 310 milliárd forintot költöttek a magyarországi háztartások tavaly, idén az összeg meg fogja haladni a 400 milliárdot, állapítja meg a GfK csoporthoz tartozó Europanel piackutató intézet tanulmánya.

A napi fogyasztási cikkek forgalmából Magyarországon 15 százalékkal részesednek a kereskedelmi vállalatok saját márkái a 2003-as adatok alapján. Az arány alacsonynak mondható nemzetközi összehasonlításban, de a gyártói márkák számára már veszélyt jelent. Közép- és Kelet-Európában az EU-hoz csatlakozott országokban jóval magasabb a kereskedelmi márkák piaci részesedése mint a többiben. Az öt nagy nyugat-európai országban, (Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország) a kereskedelmi márkák piaci részesedése átlagosan 25, míg Nyugat-Európa kisebb országaiban 22, az USA-ban pedig 15 százalék a napi fogyasztási cikkek forgalmából.

Gyakori vélemény szerint a diszkont láncok a kereskedelmi márka fő terjesztői. Ahol a diszkont bolttípus erős, ott magas a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Az Europanel tanulmánya szerint kevésbé a bolttípus, mint inkább a cégek mérete játszik fontos szerepet: az a törvényszerűség állapítható meg, hogy minél nagyobb egy kereskedelmi vállalat, annál jelentősebb saját márkáinak a részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából.

Amíg Magyarországon és régiónk többi országában az élelmiszerek körében legelterjedtebbek a kereskedelmi márkák, és a háztartási vegyi áruféleségek csak második helyen állnak, addig Nyugat-Európában fordított a helyzet.

A kereskedelmi márkás termékek behatárolt ismertségével, elterjedtségével és elérhetőségével szemben azonban a gyártói márkák sokkal ismertebbek és elterjedtebbek, ráadásul elvileg a kereskedelem egész rendszerében elérhetők a fogyasztók számára. A másik gyártói előny a termelés biztonsága és a kívánt minőség megbízhatósága. Szintén plusz a gyártói márkáknál, hogy sajátos funkciójukra, termékelőnyükre a reklámokban fel lehet hívni a fogyasztók figyelmét. Erősíthető a gyártói márkák imázsa is, ami szintén pluszt jelent a fogyasztók megnyerésénél.

A tanulmány megállapítja, hogy gyártói és kereskedelmi márkák között világszerte legnagyobb az árkülönbség a testápoló szereknél, majd a háztartási vegyi áruk következnek, és a legkisebb eltérés az élelmiszerek terén figyelhető meg.

(Menedzsment Fórum)


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!