A napi fogyasztási cikkek forgalmából Magyarországon 15 százalékkal részesednek a kereskedelmi vállalatok saját márkái a 2003-as adatok alapján. Az arány alacsonynak mondható nemzetközi összehasonlításban, de a gyártói márkák számára már veszélyt jelent. Közép- és Kelet-Európában az EU-hoz csatlakozott országokban jóval magasabb a kereskedelmi márkák piaci részesedése mint a többiben. Az öt nagy nyugat-európai országban, (Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország) a kereskedelmi márkák piaci részesedése átlagosan 25, míg Nyugat-Európa kisebb országaiban 22, az USA-ban pedig 15 százalék a napi fogyasztási cikkek forgalmából.
Gyakori vélemény szerint a diszkont láncok a kereskedelmi márka fő terjesztői. Ahol a diszkont bolttípus erős, ott magas a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Az Europanel tanulmánya szerint kevésbé a bolttípus, mint inkább a cégek mérete játszik fontos szerepet: az a törvényszerűség állapítható meg, hogy minél nagyobb egy kereskedelmi vállalat, annál jelentősebb saját márkáinak a részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából.
Amíg Magyarországon és régiónk többi országában az élelmiszerek körében legelterjedtebbek a kereskedelmi márkák, és a háztartási vegyi áruféleségek csak második helyen állnak, addig Nyugat-Európában fordított a helyzet.
A kereskedelmi márkás termékek behatárolt ismertségével, elterjedtségével és elérhetőségével szemben azonban a gyártói márkák sokkal ismertebbek és elterjedtebbek, ráadásul elvileg a kereskedelem egész rendszerében elérhetők a fogyasztók számára. A másik gyártói előny a termelés biztonsága és a kívánt minőség megbízhatósága. Szintén plusz a gyártói márkáknál, hogy sajátos funkciójukra, termékelőnyükre a reklámokban fel lehet hívni a fogyasztók figyelmét. Erősíthető a gyártói márkák imázsa is, ami szintén pluszt jelent a fogyasztók megnyerésénél.
A tanulmány megállapítja, hogy gyártói és kereskedelmi márkák között világszerte legnagyobb az árkülönbség a testápoló szereknél, majd a háztartási vegyi áruk következnek, és a legkisebb eltérés az élelmiszerek terén figyelhető meg.
(Menedzsment Fórum)
400 milliárd forintos az áruházláncok saját márkáinak piaca
Kereskedelmi márkás termékekre 310 milliárd forintot költöttek a magyarországi háztartások tavaly, idén az összeg meg fogja haladni a 400 milliárdot, állapítja meg a GfK csoporthoz tartozó Europanel piackutató intézet tanulmánya.