5p

Szerdán a brit BAA és a német Hochtief Airport vezette konzorcium aláírta a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. továbbadásáról szóló szerződést. A vevő csoport, amely nagyságrendileg ugyanannyit fizet a BAA-nak a BA-ért, mint amennyiért a britek megvették azt a magyar államtól, átvállalja a 206 millió eurós fejlesztést. Mfor.hu háttér.

Továbbadták (Mfor-montázs)

Miután korábban az Európai Unió versenyhivatala és az Állami Privatizációs Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. is rábólintott az üzletre, szerdán a BAA és a Hochtief AirPort GmbH aláírta a BA Zrt. részvényeire vonatkozó adásvételi megállapodást.

Ennek értelmében a német konzorcium 75 százalék mínusz egy részvényt képviselő részesedést szerez a BA Zrt.-ben, és 75 évre megkapja a repülőtér üzemeltetési jogát, derült ki a lapunkhoz eljuttatott közleményből. Az ügylet pénzügyi zárása - a BAA bankjainak hivatalos jóváhagyó döntésétől függően - várhatóan 10-14 napon belül megtörténik.

2011-ig fizet a Hochtief

A BAA ferihegyi érdekeltségéért a Hochtief 1,309 milliárd fontot (mostani árfolyamon számítva mintegy 476 milliárd forintot) fizet. A vételárat két részletben utalja majd át, közvetlenül a tranzakció lezárását követően és 2011-ben. Összehasonlításul: a brit repülőtér-üzemeltető társaság 2005 végén (akkori árfolyamon számítva) 464,56 milliárd forintért vette meg a BA Zrt. részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát.

Bár a 2005-ös privatizáció során a BAA mögött a második helyen végzett Hochtief a mostaninál kevesebbet, 406 milliárd forintot ajánlott a repülőtérért, szerintük a mostani ár hozzávetőlegesen megegyezik a korábbi értékkel. Legalábbis, ha figyelembe vesszük "a légikikötő folyamatos növekedési kilátásait, a privatizáció óta végrehajtott átszervezéseket, az optimalizált tőkebefektetési tervet és az optimalizált fizetési ütemtervnek köszönhetően megnövekedett tőkehatékonyságot" - érvelt a vevő csoport az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményben.

A Hochtief egyúttal megörökli a privatizációs szerződésben lefektetett kötelezettségvállalásokat. A BAA annak idején 260,6 millió eurós fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, ennek nem teljesítése esetén kötbért kellett volna fizetnie. Erre 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie. Emellett a német konzorciumnak a kollektív szerződést is tiszteletben kell tartania. (A BA-n belüli béregyeztetéseket egyébként épp az újabb tulajdonosváltás miatt halasztották el június elejéig.)

A britek elégedettek magukkal

"A BAA-időszak alatt a BA hatalmasat lépett előre: állami vállalatból jelentős átalakítások után egy professzionálisan működő magántársasággá alakult át. Ferihegy most sokkal versenyképesebb, olcsóbb, nagyobb járat- és légitársaság-kínálattal rendelkezik, magasabb színvonalon szolgáltat és biztonságosabb, tehát nagyon jó formában adjuk át a Hochtiefnek" - kommentálta az üzletkötést Stewart Wingate, a BA vezérigazgatója.

Korábbi információk szerint a befektetői konzorcium a részvénycsomagot - a BAA-hoz hasonlóan - egy Magyarországon bejegyzett projekttársaság révén vásárolja meg: a vevő az Airport Hungary Kft., amely a konzorciumi tagok tulajdonában álló projekttársaság, az Airport Holding Kft. leányvállalata.

Mint ismert, a BAA 2005 decemberében a magyar privatizációs történelem legnagyobb értékű egyszeri tranzakcióját hajtotta végre. A történet hivatalosan akkor érkezett újabb fordulópontjához, amikor a BAA Ltd. anyavállalatát, a tőzsdére is bevezetett BAA Plc.-t 2006 nyarán felvásárolta a Ferrovial. Az irányítást átvevő spanyol csoport új üzleti stratégiája ugyanis arra kényszerítette a BAA-t, hogy adja el az összes Nagy-Britannián kívüli repülőtérben lévő érdekeltségeit.

A brit cég ennek nyomán 2006. október végén jelezte, hogy értékesíteni kívánja a BA részvénycsomagját a Hochtiefnek. Az ÁPV szerint a német cég vezette konzorcium már a privatizáció során is teljesítette az összes alkalmassági feltételt, és megfelelő biztosítékokat nyújt ahhoz, hogy a repülőteret - központi fontosságú érdekeltségeként - hosszú távon fejlessze és működtesse.

Hamarosan előállnak a tervekkel

A Hochtief kiemeli, hogy "ezzel a közép-európai részesedésszerzéssel belépett az egyik legígéretesebb légiközlekedési piacra", s Ferihegyet Közép-Európa vezető repülőterévé kívánja fejleszteni.

"A Budapest Airport egy igazi kincs, amely magában rejti a növekedés minden lehetőségét" - fogalmazott korábban Dr. Reinhard Kalenda. A Hochtief AirPort ügyvezetője hozzátette: Magyarországot és Németországot eddig is erős gazdasági szálak fűzték össze, amelyeket a mostani házasság még erősebbé tesz majd.

A Hochtief akkori kommünikéje szerint a BAA már jelentős kezdő lépéseket tett, hogy a BA-t állami vállalatból versenyképes magántársasággá alakítsa át. Cégük ezt a megkezdett utat kívánja folytatni, s ennek érdekében az infrastruktúra és a szolgáltatások területén befektetésekre is hajlandó lesz. Ígéretük szerint amint befejeződik a tranzakció, részletesen ismertetik elképzeléseiket Ferihegy jövőjével kapcsolatban.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!