Miután korábban az Európai Unió versenyhivatala és az Állami Privatizációs Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. is rábólintott az üzletre, szerdán a BAA és a Hochtief AirPort GmbH aláírta a BA Zrt. részvényeire vonatkozó adásvételi megállapodást.
Ennek értelmében a német konzorcium 75 százalék mínusz egy részvényt képviselő részesedést szerez a BA Zrt.-ben, és 75 évre megkapja a repülőtér üzemeltetési jogát, derült ki a lapunkhoz eljuttatott közleményből. Az ügylet pénzügyi zárása - a BAA bankjainak hivatalos jóváhagyó döntésétől függően - várhatóan 10-14 napon belül megtörténik.
2011-ig fizet a Hochtief
A BAA ferihegyi érdekeltségéért a Hochtief 1,309 milliárd fontot (mostani árfolyamon számítva mintegy 476 milliárd forintot) fizet. A vételárat két részletben utalja majd át, közvetlenül a tranzakció lezárását követően és 2011-ben. Összehasonlításul: a brit repülőtér-üzemeltető társaság 2005 végén (akkori árfolyamon számítva) 464,56 milliárd forintért vette meg a BA Zrt. részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát.
A Hochtief egyúttal megörökli a privatizációs szerződésben lefektetett kötelezettségvállalásokat. A BAA annak idején 260,6 millió eurós fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, ennek nem teljesítése esetén kötbért kellett volna fizetnie. Erre 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie. Emellett a német konzorciumnak a kollektív szerződést is tiszteletben kell tartania. (A BA-n belüli béregyeztetéseket egyébként épp az újabb tulajdonosváltás miatt halasztották el június elejéig.)
A britek elégedettek magukkal
"A BAA-időszak alatt a BA hatalmasat lépett előre: állami vállalatból jelentős átalakítások után egy professzionálisan működő magántársasággá alakult át. Ferihegy most sokkal versenyképesebb, olcsóbb, nagyobb járat- és légitársaság-kínálattal rendelkezik, magasabb színvonalon szolgáltat és biztonságosabb, tehát nagyon jó formában adjuk át a Hochtiefnek" - kommentálta az üzletkötést Stewart Wingate, a BA vezérigazgatója.
Mint ismert, a BAA 2005 decemberében a magyar privatizációs történelem legnagyobb értékű egyszeri tranzakcióját hajtotta végre. A történet hivatalosan akkor érkezett újabb fordulópontjához, amikor a BAA Ltd. anyavállalatát, a tőzsdére is bevezetett BAA Plc.-t 2006 nyarán felvásárolta a Ferrovial. Az irányítást átvevő spanyol csoport új üzleti stratégiája ugyanis arra kényszerítette a BAA-t, hogy adja el az összes Nagy-Britannián kívüli repülőtérben lévő érdekeltségeit.
A brit cég ennek nyomán 2006. október végén jelezte, hogy értékesíteni kívánja a BA részvénycsomagját a Hochtiefnek. Az ÁPV szerint a német cég vezette konzorcium már a privatizáció során is teljesítette az összes alkalmassági feltételt, és megfelelő biztosítékokat nyújt ahhoz, hogy a repülőteret - központi fontosságú érdekeltségeként - hosszú távon fejlessze és működtesse.
Hamarosan előállnak a tervekkel
A Hochtief kiemeli, hogy "ezzel a közép-európai részesedésszerzéssel belépett az egyik legígéretesebb légiközlekedési piacra", s Ferihegyet Közép-Európa vezető repülőterévé kívánja fejleszteni.
"A Budapest Airport egy igazi kincs, amely magában rejti a növekedés minden lehetőségét" - fogalmazott korábban Dr. Reinhard Kalenda. A Hochtief AirPort ügyvezetője hozzátette: Magyarországot és Németországot eddig is erős gazdasági szálak fűzték össze, amelyeket a mostani házasság még erősebbé tesz majd.
A Hochtief akkori kommünikéje szerint a BAA már jelentős kezdő lépéseket tett, hogy a BA-t állami vállalatból versenyképes magántársasággá alakítsa át. Cégük ezt a megkezdett utat kívánja folytatni, s ennek érdekében az infrastruktúra és a szolgáltatások területén befektetésekre is hajlandó lesz. Ígéretük szerint amint befejeződik a tranzakció, részletesen ismertetik elképzeléseiket Ferihegy jövőjével kapcsolatban.
W. B.