[ajanlo=184][igazitas=left/]Az IATA - a korábbi 5,5 milliárdról - félmilliárd dollárral emelte idei veszteségjóslatát a 47 dolláros átlagos hordónkénti olajárral számoló mostani becslésében, derül ki a szövetség hétfőn Tokióban közzétett összesítéséből. Az előrejelzett hiány annak ellenére emelkedett, hogy az utasszám az első négy hónapban 8,7 százalékkal, a szállított árumennyiség pedig 4,7 százalékkal nőtt a tavalyi év első harmadához képest.
A világ repülési ipara a 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozattól 2004 végéig 36 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel. Az utóbbi időben a helyzetet a magas olajárak is nehezítik: 2005-ben a légitársaságok csak üzemanyagra 83 milliárd dollárt költenek, derül ki a szövetség adataiból.
Giovanni Bisignani, az IATA vezérigazgatója mindazonáltal hozzátette: a helyzet minden térségben különböző. Az amerikai légitársaságok idén előreláthatólag 9 milliárd dolláros veszteséget szenvednek el, az európaiak viszont 1,4, az ázsiaiak pedig 2,6 milliárd dollár körüli nyereséggel zárják az évet, legalábbis az IATA jelenlegi becslései szerint. Bár a polgári repülés egy része kifizetődő, a 400 milliárd dollár éves forgalmú ágazat alacsony haszonkulcsa semmiképpen sem elfogadható, ezt a problémát sürgősen orvosolni kell, tette hozzá Bisignani.
Szerinte a kormányoknak nincs cselekvési tervük a repülési ipart érintő fontos kérdések kezelésére. "Politikai képtelenségnek" értékelte, hogy bár az euróövezetben egységes a valuta, de 35 légiirányítási szervezet működik. Az európaiak terve, miszerint a légi szállítás megadóztatásával 7,8 milliárd dollárnyi fejlesztési segélyt kívánnak gyűjteni a legszegényebb országok számára, a legbutább módja a fejlődő világ segítésének, tette hozzá. Ennek alternatívája - például a mezőgazdasági támogatások 12 százalékos uniós csökkentése - ugyancsak 7,8 milliárd dollárt hozhatna Bisignani szerint.
(MTI)
6 milliárd mínusz fenyegeti a légitársaságokat
A korábbi jóslatok ellenére idén sem lesz nyereséges a világ polgári repülése, amiért elsősorban az amerikai repülési piac rossz helyzete tehető felelőssé. Az IATA légitársaság-szövetség 270 tagvállalata idei összvesztesége - a tavalyi 4,8 milliárd dollár után - 6 milliárd dollár körül várható.