ARC-plakátok: nem szájbarágós, nem hatékony
[ajanlo=409][igazitas=right/] A formabontó falragaszkiállítás ötlete akkor született, amikor annak idején az óriásplakátok elárasztották a várost, aminek meglehetősen negatív visszhangja volt. A szervezők ezért olyan esztétikus és ötletes - művészi vonásoktól sem mentes - plakátterveket kívántak megmutatni, amelyekkel a falragasz a város díszévé válhat.
Pályamunkát szakmabeli és civil egyaránt készíthetett. Eleinte mégis sokat kritizálták a rendezvényt mind a képzőművészek, mind pedig a reklámkészítők, valamint - politikai felhangjai miatt - a pártok is.
Az alapvető célkitűzés az volt, hogy az emberek ne veszítsék el önálló véleményalkotó képességüket a reklámokkal zsúfolt világban. Az ARC rendezvényeit ezért mindig is a kritikus plakátok jellemezték. Idén a hazai médiát, ezen belül főleg a kereskedelmi televíziózást érte a legtöbb kritika a különböző show-kat kifigurázó plakátok révén, de megkapták a magukét a multik is a különböző márkanév-ferdítésekkel.
Hárságyi Péter, a Leo Burnett Senior Art Directora, aki egyben a zsűri tagja is volt, a Menedzsment Fórumnak elmondta, hogy nagyon tanulságos volt látni a beérkezett pályaműveket: "A munkák nagy része számomra egyfajta (torz) reflexió a reklám világára, ami nem feltétlenül szándékos, inkább arról szól, hogyan kezdik el beszélni a "kívülállók" a reklám nyelvét. Ez érdekes. Ahogy az is, mit kezdenek az alkotók a "szabadsággal". Bátorítanék minden szakmabélit, hogy eressze ki a gőzt, és vegyen részt a pályázaton."
A Szonda Ipsos óriásplakát-hatékonysági felmérése szerint a leghatékonyabb plakátok túlnyomó többsége a kreatív versenyeken - így az ARC pályázaton - labdába sem rúghat, legalábbis reklám szempontból. A fogyasztók ugyanis leginkább a "szájbarágós" Pöttyös Túrórudi, a Kaiser, a Pick, valamint a Danone hirdetések láttán gondolták úgy, hogy alkalomadtán feltétlen bevásárolnak a termékből. Mint arról az mfor.hu korábbi írásában már beszámolt, a magyar óriásplakátok általában nem nyernek díjakat a külföldi fesztiválokon, mert nem elég letisztultak, szövegben és képileg túlzsúfoltak, ráadásul sok klisét használnak.
Az idén összesen 1557 pályázat érkezett a hatodik ARC Óriásplakát pályázatra. Nemcsak Magyarországról neveztek, hanem a környező országokból, sőt még Nepálból is befutott pályázati anyag. Tavaly összesen 1450 mű próbált szerencsét.
A zsűri ugyanakkor idén szigorúbb volt, így a lehetséges 100 helyett csak 64 óriásplakátot állítanak ki, amelyek mellett egyébként több mint 20 citylight poszter is megtalálható. Az idén hét témában osztottak díjakat a plakátműveknél; a nyertesek számítógépet, laptopot, minicomputert kapnak, az "I Love Hungary" téma díjazottja pedig három napot tölthet el Berlinben a 2006. májusi magyar napokon. A videópályázatnál hat kategóriában díjazták a beérkezett negyven rövidfilmet; a legjobbnak 250 ezer forint járt, emellett támogatói és közönségdíjat is kiosztottak.
Menedzsment Fórum
ARC kiállítás: művészet vagy reklámverseny?
A hatodik alkalommal megrendezett ARC Plakát- és Videopályázat mostani témaötlete a "Haza. Szereted?" szlogenre épült. A plakátok hangvétele idén is kritikus, céltáblaként leginkább a kereskedelmi televíziók showműsorai és a multik szolgáltak.