3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A 20 éves mélyponton szenvedő európai autópiac monoton süllyedését törte meg egy aprócska áprilisi növekedés. Akkor sokan mély levegőt vettek, és lám volt is miért: májusban ismét bukómerülésbe fordult a piac.

Tovább süllyed

Az euróválság okozta munkanélküliségi csúcsok mellett nem is lehetne várni, hogy hirtelen fordulatot hozzon az európai autópiac. Az áprilisi enyhe, 1,7 százalékos növekedés után májusban 5,9 százalékkal csökkent az újautó regisztrációk volumene éves bázison az öreg kontinensen. Az 1,042 millió regisztrált jármű 1993 óta a leggyengébb májusi adat, ugyanis 20 éve az ötödik hónapban a regisztrációs szám 1 millió alatt volt.

Ugyanakkor a májusi csökkenés mértéke enyhébb volt az elmúlt hónapokhoz képest, természetesen figyelmen kívül hagyva az áprilist. A diagram is jól mutatja, hogy 2012 szeptembere óta egy-két kivétellel 10 százalék körüli volt a forgalomba helyezési volumen visszaesése.

Az ACEA (Európai Autógyártók Egyesülete) adataiból az is kiderül, hogy 2013 első öt hónapjában 5,07 millió újautót helyeztek forgalomba, ami 6,8 százalékkal alacsonyabb 2012 azonos időszakához képest.

Magyarország nem követi az EU-trendet

Az teljesen logikus, hogy az igen nagy munkanélküliségtől szenvedő dél-európai országokban visszaesik a kereslet az új autók iránt, azonban a többi országban sincs növekedés e tekintetben.

A nagy gazdaságok közül Nagy-Britanniában növekedett csak a forgalomba helyezési volumen. Érdekes, hogy Romániában már kevesebb autót vettek, mint Magyarországon. A magyar adatnál maradva: az alacsony bázis és a céges flottavásárlások miatt 9,4 százalékkal emelkedett az újautók regisztrációja, tehát a hazai autópiac nem követi az uniós csökkenő trendet. Sőt, az MGE szerint a magyar trend növekvő 2013-ra nézve.

A Seatból és a Mazdából többet vettek

2013 májusában a legtöbb autót, 264 ezret a Volkswagen-csoport adta el (az első öt hónapban 1,2 milliót), ami 2,8 százalékos csökkenést jelent tavalyhoz képest. A VW-csoport márkái közül meglepő módon nem a Skoda, hanem a Seat ért el 12,2 százalékos növekedést az eladási volumenében.

Eközben egyre kelendőbb a Dacia Európában. A francia Renault csoporthoz tartozó román márka 15,9 százalékkal 24 652-re növelte eladott járművei számát. A hónap nyertese mégis a japán Mazda, mivel 29,8 százalékkal több, azaz 10 322 autót tudott értékesíteni.

A világ legnagyobb autószállítója, a Toyota eladásai 3,4 százalékkal estek vissza Európában, míg a Lexusé 32,3 százalékkal.

A General Motors sem produkált jó hónapot: csoport szinten 11,3 százalékkal csökkentek az értékesítései. Márkái közül az Opel 8,7 százalékkal, a Chevrolet pedig 23,5 százalékkal kevesebb autót adott el, mint egy éve.

Barnác Tamás
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!