4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szombaton indul a főváros menetrend szerinti hajójárata, azonban a nyári útlezárásokat és dugókat idén még biztos nem vízen fogjuk elkerülni. A BKV felülvizsgál, közben a jelenlegi üzemeltető társaság ritkítja a járatokat, tudta meg az mfor.hu.

Idén még nem alternatíva

Nem ad el több hajót a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV), sőt azt is vizsgálják, hogyan lehetne növelni a meglévő flottát, tudtuk meg Regőczi Miklóstól, a társaság kommunikációs igazgatójától. Jelenleg két formában kötődik a vállalat a dunai közlekedéshez: vonaljárati szolgáltatás és rendezvényhajók révén.

A vonaljáratoknál útvonal-hosszabbításban gondolkodik a vállalat, a Maharttal közösen üzemeltetett rendezvényhajók esetében pedig a szolgáltatást lehetne jobban promotálni, de szorosabbra lehetne fűzni a kapcsolatot a piaci szereplőkkel is.

Kell-e vízitaxi?

Őszre a BKV reményei szerint tiszta képet kap arról, milyen fejlesztési alternatívák rejlenek e formákban, s kiegészíthető-e mindez esetleg egy vízitaxi jellegű szolgáltatással, amely nem a most is tömegközlekedőket, hanem az autósokat célozná meg. Ez utóbbi a tervek leggyengébb láncszeme, amelyet ugyan a kommunikációs igazgató lapunknak megemlített, ám az újonnan kinevezett BKV vezérigazgató, Antal Attila - az Indexnek nyilatkozva - inkább a vállalkozókra bízná, mivel a 6-8 fős hajók kevésbé alkalmasak közösségi közlekedésre, mint a nagyobb vonaljáratok.

"Azt is megvizsgáljuk, hogy ne vegyük-e vissza saját hatáskörbe a hajóüzemeltetést. Nem biztos, hogy jó döntés volt a korábban ilyen célra létrehozott vállalat megszűntetése" - tette hozzá Regőczi Miklós.

Ritkuló járatok

A vonaljárat hajóit 1996 óta a Sailor Kft. üzemelteti. A társaság szerződése idén október végén jár le, így ezt a szezont még végigcsinálják, igaz, a tavalyi három helyett csupán két hajóval. "A harmadik hajót önköltségen működtette a vállalat vasárnap és ünnepnapokon, így sűrítve a járatokat. Idén azonban erre nem fog sor kerülni"- nyilatkozta az mfor.hu-nak Varga Zsolt. A társaság értékesítési igazgatója szerint korábban több költséges főjavításra is szükség volt, amit a BKV nem akart vagy nem tudott finanszírozni, így idén csak két hajót indítanak.

A Boráros tér és a Római Fürdő között üzemelő, 10 megállós vonaljáratot április 28-tól vehetjük igénybe minden nap, de senkinek se legyen hiú ábrándja afelől, hogy a reggeli dugót ily módon ki tudná kerülni.

Az első indulás ugyanis egybeesik a munkakezdés időpontjával (fél 9 és 9), s a járatok sűrűsége is hagy némi kívánnivalót maga után, már amennyiben tömegközlekedési eszközként tekintünk rá.Az útvonal Jászai Mari tér és Boráros tér közti szakasza sem túl szerencsés, mivel itt közlekedik kifejezetten sűrű időközönként 2-es villamos.

Bár az útvonal meghosszabbítása már korábban is felvetődött, a gombamód szaporodó lakóparkok új lendületet adhatnak a terveknekAz kérdéses, a BKV-nak van-e arról tudomása, hány Duna menti beruházás folyik jelenleg a fővárosban, de lapunk információi szerint legalább 12 ilyen jellegű projekt fut párhuzamosan. A lakások száma - azok a soroksári Duna-ág és a Római-part legészakibb csücske közt helyezkednek el - tucatnyitól a több ezerig terjed.

Érdekes, hogy a víz közelsége ellenére a Marina Part befektetői az egyetlenek, akik ténylegesen számoltak jövőbeli hajóforgalommal. A többi beruházási terven nem szerepel a hajó, mint lehetséges tömegközlekedési eszköz, noha jóval reálisabb, költségkímélőbb és korábban megvalósítható megoldásnak tűnik, mint az egyik ingatlanfejlesztő honlapján látható 5-ös metró vagy egy Soroksárt Dél-Budával összekötő híd.

Látva ugyanis a 4-es metró vagy az Észak-Budát és Pestet összekötő híd építésének több évtizedes vitáját, naivitásnak, de akár félrevezetőnek is tűnhet, hogy egy lakópark látványtervén szerepel az 5-ös metró vonala (igaz, 2010 utáni dátummal).

A lapunk által megkérdezett ingatlanfejlesztők nem tudnak arról, hogy a BKV esetleg meghosszabbítaná vonaljáratát vagy vízitaxik üzembeállításán törné a fejét. Igaz, mivel főként 2007-ben elkészülő projektekről van szó, ez annyira nem is meglepő. "Nem számoltunk ilyen irányú fejlesztéssel" - válaszolta kérdésünkre Csányi Róbert, a Dunagyöngye lakópark értékesítője.

A XX. kerületben a Vízisport utcánál készülő lakások vízközeliek. Mivel a Duna keskenyebbik ágánál épülnek, ezen kívül a part kialakítása sem megfelelő, a lakóövezetet határoló terület rendezési tervében sem szerepel kikötő építése, tette hozzá a szakértő. Pedig jó lett volna, ha a tervezők fejében nemcsak egy élhetőbb lakópark, hanem egy élhetőbb főváros képe is felvillan, amelyben a hajó és a bicikli legalább akkora létjogosultságot élvez, mint a metró, a HÉV vagy a villamos.

Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!