3p

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) alapvetően egyetért a közúti fuvarozók versenyhelyzetét javító követelésekkel, azonban a csak az ágazat számára gazdasági kivételt jelentőket nem tudja támogatni - mondta Székely András, a GKM főosztályvezetője, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete országos küldöttközgyűlésén, a hétvégén.

A jövő héten a GKM kész folytatni a tárgyalásokat a fuvarozókkal, amelyeket Szanyi Tibor politikai államtitkár vezet továbbra is, hangzott el a gyűlésen. A főosztályvezető megjegyezte, hogy a költségvetés bevételi-kiadási oldalát is érintő kérdésekben a végső szó a Pénzügyminisztériumé. A gazdasági tárca azonban a nehéz államháztartási egyensúlyi helyzetben "nem tud elég erős lenni a PM-mel szemben".

Székely András kifejtette, hogy a tárgyalásokon végig kell gondolni, melyek azok a fuvarozói követelések, amelyek segíthetik a szakma fejlődését. Így például a gázolaj jövedékiadó-tartalmának csökkentésére van lehetőség, ám azt be kell jelenteni Brüsszelnek. A főosztályvezető ugyanakkor nem tudja elképzelni annak a követelésnek a technikai feltételeit, hogy az autópálya üzemanyag kutaknál a fuvarozók az EU által minimumként meghatározott 75 forint/liter jövedéki adó tartalmú gázolajat kaphassanak.

Székely András kiemelte, hogy nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában fuvarpiaci túlkínálat van, amire Brüsszel válasza az, hogy a fuvarozók működési feltételrendszerét tovább kell szigorítani. Ám ez elsősorban az újonnan csatlakozott 10 tagországot - köztük Magyarországot - hozná még nehezebb helyzetbe - tett hozzá.

Arra a fuvarozói kritikára, hogy nem ellenőriznek elég sok külföldi honosságú kamiont, Szilvási Bertalan, a Közlekedési Főfelügyelet főosztályvezető-helyettese elmondta: a magyar fuvarozói piaccal kapcsolatban álló 14 EU tagországot tekintve a magyarországi veszélyes áru fuvar vizsgálatok 32 százaléka volt a külföldi honosságú, ami 5 százalékponttal magasabb, mint a 14 tagország átlaga.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) mérlegbeszámolója szerint a 481 millió forint jegyzett, és 1,6 milliárd forint saját tőkéjű szervezet 2004-ben 1,25 milliárd forint árbevételt és mintegy 24 millió forint eredményt ért el, ami 232 illetve 74 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban.

Az egyesület bevételeinek 2003-ban még 67 százalékát kitevő TIR és TC 32-es vámgaranciák forgalmában az Európai Unióhoz történő csatlakozás után drasztikus visszaesés következett be, azok aránya a teljes bevételből 57 százalékra esett vissza. A TIR okmányokból származó bevétel tavaly 171 millió forinttal, 631 millióra, míg a TC 32-es egyedi garanciajegyek bevétele 109 millió forinttal 50 millió forintra csökkent. (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Kamionos demonstráción a fuvarozói egyesületek
Akár az üzemanyagár is csökkenthet a fuvarozók versenyhelyzetének javítására
Javítanák a fuvarozók versenyképességét
Emberhiány rontja a fuvarozók esélyeit

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!