A január 6-án megkezdett, és felfüggesztett részvényesi találkozó napirendjén az ILFC lízingcéggel kötött szerződések módosítása és a tőkeemelés szerepel.
A tőkeemelésről, amihez a kormány döntésére van szükség, annyit tudni, hogy a kormány tárgyalt a Malévről. Ezt válaszolta Giró-Szász András a január 18-án tartott kormányszóvivői tájékoztatón a szóvivő további információt azonban nem adott.
Már a 2011. november 21-én tartott közgyűlésen is napirenden volt a tőkeemelés, s annak folytatólagos ülésén, december 21-én sem született döntés. A tőkerendezésre azért van szükség, mert a Malév saját tőkéje a jegyzett tőke értéke alá került. Ez már így volt 2011-ben is, amikor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. két lépcsőben emelt tőkét a magyar nemzeti légitársaságban. Az áprilisi közgyűlésen 4,5 milliárd forintról, a második, 2011. augusztusi közgyűlésen pedig 18,5 milliárd forint tőkeemelésről döntöttek. Ugyanakkor tulajdonosi kölcsönt is kapott a Malév az elmúlt évben: legutóbb a december 29-i kormányhatározat szerint ötmilliárd forintot, előzőleg pedig novemberben 4,2 milliárd forintot.
Az idei, a 2012. évi költségvetési törvényben a Malévról nevesítve nem esik szó.
Ami a lízingszerződés meghosszabbítását illeti, Berényi János, a Malév elnöke nemrégiben a Népszavában nyilatkozott arról, hogy most készül a Malév vezetése négy évvel meghosszabbítani az amerikai ILFC-vel a repülőgépek lejáró lízingszerződését, s az erről folytatott tárgyalások már "a célegyenesben vannak". Akkor az elnök úgy fogalmazott, hogy az amerikaiak hajlandónak mutatkoznak a szerződés módosítására, s a piacon ma elérhető árakhoz képest kedvezőnek nevezte a lehetséges új szerződés feltételeit.
A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel összesen 18 darab Boeing 737 Next Generation repülőgépre. Az akkori közlés szerint a magyar légitársaság operatív lízing formájában béreli a gépeket, s a szerződés lejáratakor volt lehetőség annak meghosszabbítására. Az első repülőgép szállításakor, 2003-ban az akkori vezérigazgató, Váradi József azt mondta, hogy a Malév 750 millió dollárért, évi 54-55 millió dollár lízingköltséggel jut a 18 repülőgéphez.
MTI