A szakszervezet választott tisztségviselőjét ún. munkajogi védelem illeti meg. Ennek értelmében a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges az ilyen tisztséget betöltő munkavállaló más munkahelyre történő beosztásához, és a munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Ha a szakszervezeti szerv az intézkedéssel nem ért egyet, a véleményéről és annak indokairól a törvényben meghatározott időn belül köteles a munkáltatót tájékoztatni. Az egyetértés hiányában kiadott rendes felmondás jogellenes. Ha a munkáltató úgy ítéli meg, hogy az egyetértés megtagadásának a szakszervezet részéről nem volt alapos indoka, illetve az a munkáltatóra nézve súlyos hátránnyal jár, a munkaügyi bíróságtól kérheti a szakszervezeti szerv nyilatkozatának pótlását. Ilyen esetben azonban a rendes felmondás kiadása előtt a bíróság jogerős döntését be kell várnia.
Rendkívüli felmondás esetén előzetesen a felsőbb szakszervezeti szervnek csak a véleményét kell kikérni. Ugyanez vonatkozik a szakszervezeti tisztségviselővel szembeni Mt. 109. §-ában megfogalmazott hátrányos jogkövetkezmények alkalmazására is. A változó munkahelyre alkalmazott szakszervezeti tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell. Ezek a védelmek a tisztségviselőt a megbízatásának ideje alatt illetve annak megszűnését követően egy évig illetik meg, feltéve, hogy a tisztségét megelőzően legalább hat hónapig betöltötte.
A fentiekben leírt védelem nemcsak arra a tisztségviselőre vonatkozik, akit a saját munkahelyén működő szakszervezetnél választottak meg, hanem arra is, akit a munkáltatón kívül működő szakszervezeti szervnél választottak meg.
A Munka Törvénykönyvének a szakszervezetek működését segítő szabályai
Az alábbiakban azokról a szabályokról esik szó, amelyek a szakszervezeteknek a munkáltatón belüli működését szabályozzák, illetve a működését segítik.