3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) nyílt levélben fordul Bajnai Gordon miniszterelnökhöz, kifogásolva, hogy piacellenes a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által a Volán szakszervezeteknek tett ígéret, amely szerint a kormány 2016-ig meghosszabbítja a Volán társaságok helyközi közszolgáltatási szerződéseit.

A 4.000 fős tagságot maga mögött tudó NIT az MTI-hez is eljuttatott levélben rámutat: szakmai érdekképviseletként változatlan célja a belföldi menetrend szerinti személyszállítás piacának megnyitása, és a magasabb színvonalú, költséghatékonyabb szolgáltatások lehetőségének megteremtése.

A szervezet levelében emlékeztet: "Október 26-án a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója a kormány nevében - a piac további szereplőivel történő egyeztetés nélkül - ígéretet tett a hazai Volán-szakszervezeteknek arra, hogy a Volán-társaságok helyközi közszolgáltatási szerződéseit további négy évvel, 2016 végéig terjedő hatállyal fogják meghosszabbítani. A szakszervezeteket pajzsként használó közlekedési vállalatok hosszú évek eredménytelen próbálkozásai után az utolsó percekben - úgy tűnik - elérték azt, hogy további négy esztendőre mentesülhessenek a piaci megmérettetéstől, megszegve ezzel a piaci szereplők által  - az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény - elfogadását kísérő kormányzati ígéretet, amely a 2012-es piacnyitást irányozta elő."

A NIT szerint a döntés hosszú évek óta fennálló, és valamennyi érintett piaci szereplő, így a Volán társaságok által is  elfogadott, tudomásul vett forgatókönyvet boríthat fel a buszos szolgáltatások piacán. Európa legtöbb államától eltérően továbbra is lehetetlenné teszi a verseny, a magántőke megjelenését egy olyan piaci szegmensben, amelyben a piacnyitás európai példákkal bizonyítottan jelentősen hozzájárul a szolgáltatások minőségének javításához - mutat rá az ipartestület. Hozzáteszi: meggyőződése, hogy e kormányzati döntés indokoltsága az Európai Unió Bizottsága előtt sem állná ki a próbát.

Érvelnek azzal is, hogy a hazai közösségi közlekedés színvonala jelenleg mérföldekkel az európai szint mögött kullog, és egyre nagyobb költségvetési hozzájárulást igényel. A folyamatosan romló minőségű szolgáltatások miatt a közlekedés egyre nagyobb mértékben a személygépjárműves közlekedésre tevődik át. Mindez mind gazdasági, mind környezeti szempontból igen kedvezőtlen hatásokkal jár - jegyzik meg.

A megállapodás az ipartestület szerint további évekre akasztja meg a szolgáltatások színvonalának emelését, lehetőséget sem hagy a hazai kis- és középvállalkozó fuvarozóknak a túlélésre, a Volán vállalatokat pedig 2004-hez hasonlóan ismételten megkíméli a piaci megmérettetéstől.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!