A 4.000 fős tagságot maga mögött tudó NIT az MTI-hez is eljuttatott levélben rámutat: szakmai érdekképviseletként változatlan célja a belföldi menetrend szerinti személyszállítás piacának megnyitása, és a magasabb színvonalú, költséghatékonyabb szolgáltatások lehetőségének megteremtése.
A szervezet levelében emlékeztet: "Október 26-án a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója a kormány nevében - a piac további szereplőivel történő egyeztetés nélkül - ígéretet tett a hazai Volán-szakszervezeteknek arra, hogy a Volán-társaságok helyközi közszolgáltatási szerződéseit további négy évvel, 2016 végéig terjedő hatállyal fogják meghosszabbítani. A szakszervezeteket pajzsként használó közlekedési vállalatok hosszú évek eredménytelen próbálkozásai után az utolsó percekben - úgy tűnik - elérték azt, hogy további négy esztendőre mentesülhessenek a piaci megmérettetéstől, megszegve ezzel a piaci szereplők által - az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény - elfogadását kísérő kormányzati ígéretet, amely a 2012-es piacnyitást irányozta elő."
A NIT szerint a döntés hosszú évek óta fennálló, és valamennyi érintett piaci szereplő, így a Volán társaságok által is elfogadott, tudomásul vett forgatókönyvet boríthat fel a buszos szolgáltatások piacán. Európa legtöbb államától eltérően továbbra is lehetetlenné teszi a verseny, a magántőke megjelenését egy olyan piaci szegmensben, amelyben a piacnyitás európai példákkal bizonyítottan jelentősen hozzájárul a szolgáltatások minőségének javításához - mutat rá az ipartestület. Hozzáteszi: meggyőződése, hogy e kormányzati döntés indokoltsága az Európai Unió Bizottsága előtt sem állná ki a próbát.
Érvelnek azzal is, hogy a hazai közösségi közlekedés színvonala jelenleg mérföldekkel az európai szint mögött kullog, és egyre nagyobb költségvetési hozzájárulást igényel. A folyamatosan romló minőségű szolgáltatások miatt a közlekedés egyre nagyobb mértékben a személygépjárműves közlekedésre tevődik át. Mindez mind gazdasági, mind környezeti szempontból igen kedvezőtlen hatásokkal jár - jegyzik meg.
A megállapodás az ipartestület szerint további évekre akasztja meg a szolgáltatások színvonalának emelését, lehetőséget sem hagy a hazai kis- és középvállalkozó fuvarozóknak a túlélésre, a Volán vállalatokat pedig 2004-hez hasonlóan ismételten megkíméli a piaci megmérettetéstől.
MTI/Menedzsment Fórum