3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szakértők az elmúlt időszakban árgus szemmel figyelték az amerikai Nike és a német Adidas egyre kiélezettebb versengését. A német vállalat szerdai lépése, vagyis a sportfelszerelés piac harmadik számú szereplőjének, a Reeboknak a felvásárlása még inkább polarizálja a piacot.

A felmérések szerint a fiatalok az Adidas márkához a jó minőséget és kényelmes viseletet társítják, míg a Reebok termékei lazák. Mindeközben a Nike esetében a minőség és a divat egyetlen márkához kötődik, így a tizenéves korosztály tagjai esetleg szimpatizálnak az Adidas vagy a Reebok egyes modelljeivel, de a divat miatt többnyire a Nikera szavaznak, miután a hasonló korú társaik többsége is a pipás márkajellel ellátott termékeket viseli.

A márkák kérdésében legfontosabb szakmai fórumnak tekintett Interbrand cég (amely évről, évre értékeli és rangsorolja a kereskedelmi márkákat) vezetője úgy véli, hogy a Reebok bekebelezése branding szempontból nemhogy segíti, de tovább nehezíti az Adidas helyzetét. Az elmúlt időszakban a német céghez, illetve a kampányaikban megjelenő sportolóknak köszönhetően kialakuló kép most egy pillanat alatt összekuszálódhat. Az elmúlt egy évben általuk bevezetett "A lehetetlen nem létezik" ("Impossible is Nothing") jelmondat ugyanis nem egyeztethető össze a Reebokhoz kötődő előadók arca, mint amilyen a botrányairól híres rapper 50 Cent, vagy a szintén színesbőrű, szabadszájú Missy Elliot. Ha pedig az Adidas által képviselt sportruházat-imázs és a Reebok által felvállalt "hip-clothing" nem fogható össze, akkor a fúziók során előszeretettel emlegetésre kerülő szinergiák lesznek nehezen értelmezhetőek.

Ezzel szemben a Nike brandje sokkal inkább fókuszált, amely a kiemelkedő sporteredményeken és a folyamatos innováción alapul. A Nikenak is megvannak a maga arcai, ám a szponzoráltak kiválasztása során a termékek szélesebb körű használatát tudják kommunikálni. Nem véletlen, hogy a céggel legjelentősebb reklámszerződésben lévők közül a szakértők csupán a kosárlabdázó LeBron James, az NBA legnagyobb tehetsége esetében beszélnek az Adidas esetében megfigyelhető "klasszikus" sportoló szponzorációról. Ezzel szemben a hétszeres Tour de France győztes országúti kerékpározó Lance Armstrong (aki rákbetegségéből felépülve érte el világraszóló sportsikereit) vagy a golfpályák egyeduralkodója Tiger Woods szerepeltetése olyan életérzést, emberi értékrendet sugall, amellyel szemben sem az Adidas, sem a Reebok nem találta meg a megfelelő ellenszert. Többek között nekik is köszönhető, hogy a Nike a sportruházat és a hétköznapi viseletet fogalmát a fogyasztók agyában társítani tudta, míg a konkurensek stratégiája egyfajta skizofréniáról árulkodik.

Stratégiai kérdés, hogy mit tesz az Adidas a Reebokkal. Az egyik lehetősége, hogy idővel megszünteti, amivel egy értékes brandet veszít úgy, hogy a márkához hű fogyasztók megtartására semmiféle garancia nincs. A másik lehetőség, hogy a két brandet életben tartja, és jól artikulált kommunikációval megkülönbözteti egymástól, de egyébként párhuzamosan működteti őket. Ennek az előnye, hogy a meglévő piaci részesedésük megtartás könnyebb lehet, ugyanakkor így nem csak a Nikeval, de egymással is versenyezni fog a német vállalat két márkája. A kockázatok ellenére a fent idézett Liddell úgy véli, hogy ha valóban szeretne az Adidas a Nike kihívója lenni, akkor ez lehet az egyetlen járható út számukra.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!