Az elemzés szerint felgyorsult a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem koncentrálódása. Egyre több a valamely kereskedelmi lánchoz tartozó, nagy eladóterű, modern bolt. Például a hipermarketek száma öt év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén 109 működött belőlük. Az év végén 464 egységet számláló diszkont hálózat hét százalékkal haladja meg a tavalyelőttit, míg a 374 szupermarket hat százalék pluszt jelez az előző évhez képest. Ugyanakkor közel 1200 kis bolt szűnt meg tavaly.
Az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából két bolttípus növelte piaci részesedését a múlt évben. A diszkont 16-ról 18 százalékra, a hazai tulajdonban lévő láncok pedig 29-ről 30-ra.
A hazai üzletláncok dominálnak
A hazai tulajdonú láncok erős pozícióját jellemzi, hogy a Nielsen által mért élelmiszerek közül a tíz legnagyobb forgalmú kategóriából nyolcban a hazai láncoké a legnagyobb piaci részesedés. Kivétel a sajt és az ásványvíz, ahol a hipermarket vezet, áll a társaság közleményében.
Mind a hazai láncok boltjainak száma, mind piaci részesedésük emelkedett tavaly, az előző évhez képest. A piaci pozíciók azonban előbb-utóbb valószínűleg változnak. Erre enged következtetni a növekedés különböző dinamikája. A top 10 kategória közül a diszkont csatornában emelkedett legnagyobb mértékben nyolcnak a forgalma.
A diszkontok terjeszkedésével párhuzamosan megfigyelhető a kereskedelmi márkás termékek további térnyerése. Értékben 17 százalék a kereskedelmi márkák részaránya a Nielsen által mért élelmiszer és háztartási vegyi áru kategóriákból a tavalyi második félévben. Itt kulcsszerepet játszanak a diszkontok, amelyekben a saját márkás termékek részaránya az értékesítésből közeledik az ötven százalékhoz.