3p

A Tesco vezeti az élelmiszer-kereskedelmi cégek rangsorát Magyarországon - derül ki a Nielsen piackutató vállalat és a Mai Piac című kereskedelmi szaklap által közösen készített Top 14-es listából. E szerint felgyorsult a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem koncentrálódása. Egyre több a valamely kereskedelmi lánchoz tartozó, nagy eladóterű, modern bolt.

A 14 legnagyobb élelmiszer-kereskedelmi cég rangsorában az idén is a Tesco az első. A brit kiskereskedelmi lánc 544 milliárd forintos tavalyi forgalmával került a 13 éve nyilvánosságra hozott rangsor élére. A Tescót a CBA követi 538,5 milliárd forintos 2006-os árbevételével, a dobogó harmadik helyét pedig a Metspa - a Metro, a Spar, az Interspar és a Kaisers áruházak közös beszerzési társulása - foglalja el.

Az elemzés szerint felgyorsult a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem koncentrálódása. Egyre több a valamely kereskedelmi lánchoz tartozó, nagy eladóterű, modern bolt. Például a hipermarketek száma öt év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén 109 működött belőlük. Az év végén 464 egységet számláló diszkont hálózat hét százalékkal haladja meg a tavalyelőttit, míg a 374 szupermarket hat százalék pluszt jelez az előző évhez képest. Ugyanakkor közel 1200 kis bolt szűnt meg tavaly.

Az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából két bolttípus növelte piaci részesedését a múlt évben. A diszkont 16-ról 18 százalékra, a hazai tulajdonban lévő láncok pedig 29-ről 30-ra.

A hazai üzletláncok dominálnak

A hazai tulajdonú láncok erős pozícióját jellemzi, hogy a Nielsen által mért élelmiszerek közül a tíz legnagyobb forgalmú kategóriából nyolcban a hazai láncoké a legnagyobb piaci részesedés. Kivétel a sajt és az ásványvíz, ahol a hipermarket vezet, áll a társaság közleményében.

Mind a hazai láncok boltjainak száma, mind piaci részesedésük emelkedett tavaly, az előző évhez képest. A piaci pozíciók azonban előbb-utóbb valószínűleg változnak. Erre enged következtetni a növekedés különböző dinamikája. A top 10 kategória közül a diszkont csatornában emelkedett legnagyobb mértékben nyolcnak a forgalma.

A diszkontok terjeszkedésével párhuzamosan megfigyelhető a kereskedelmi márkás termékek további térnyerése. Értékben 17 százalék a kereskedelmi márkák részaránya a Nielsen által mért élelmiszer és háztartási vegyi áru kategóriákból a tavalyi második félévben. Itt kulcsszerepet játszanak a diszkontok, amelyekben a saját márkás termékek részaránya az értékesítésből közeledik az ötven százalékhoz.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!