A társaság csütörtöki közleménye szerint több amerikai üzemben lassítják a munkát. A Japánban lévő gyárakban, berendezésekben nem keletkeztek nagyobb károk, de akadozik az energiaellátás és összeomlott a beszállítói és a logisztikai rendszer. A Toyotánál ezért megpróbálják átszervezni a termelést, új beszerzési forrásokat kutatnak fel és azokra a modellekre koncentrálnak, amelyek iránt nagy a kereslet és valamennyi alkatrészből van elég raktáron. Három hibrid modellre, egy Priusra és két Lexusra esett a választás, hétfőtől ezek gyártása indul újra két üzemben.
Ugyanakkor két új Prius modell a tervezett áprilisi start helyett később kerül a hazai piacra, a Japánban lévő összesen 12 Toyota-gyárban pedig szombatig biztosan nem indul újra a munka. A cég korábban úgy tervezte, hogy már a hét közepén folytatják a termelést. Az üzemeket március 14-én állították le, a kiesés miatt 140 ezerrel kevesebb Toyota készülhet az idén.
A Hondánál, a harmadik számú japán autógyártónál sem sikerült még újrafűzni a megszakadt ellátási láncolatot, alkatrészhiány miatt újabb egy hétig, április 3-ig meghosszabbították a kényszerű szünetet, holott korábban még csütörtökre tervezték az indulást.
Ugyanakkor a Nissan, a második japán autóipari cég hat üzemében már kedden beindították a termelést, csütörtökön pedig további gyárakban is folytatják a munkát.
A Suzukinál azt közölték, hogy csütörtökön és pénteken biztosan zárva tart a három Japánban működő összeszerelő üzem.
A világ harmadik legnagyobb gazdaságának egy másik kulcsfontosságú ágazatát, az elektronikai ipart is jelentősen visszavetette a március 11-iki földrengés és cunami. Különösen nagy csapást szenvedett el a Sony, amelynek számos telephelye van a katasztrófaövezetben. Öt gyárat egészen március végéig bezártak. Az érintett üzemekben videokamerákat, fényképezőgépeket és objektíveket, LCD-televíziókat, mikrofonokat és fülhallgatókat gyártanak.
MTI