4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár az e-cégeljárásra már 2005 szeptembere óta lehetőség van, az ügyfelek csak tavaly ősztől, a gyorsabb és olcsóbb procedúrát biztosító szabályok nyomán kaptak rá nagyobb arányban. A rendszer használata július elsejétől lesz kötelező, azonban az ügyvédek jelentős része még most sem rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával. A bankokra szintén komoly feladatok hárultak a felkészülés során, sok kisebb pénzintézetnek pedig még mindig időre lenne szüksége ahhoz, hogy maradéktalanul eleget tegyen a jogszabályi kötelezettségeknek. Mfor.hu háttér.

Előnyök és hátrányok. Fantomcégek alapításától tartanak

Az UniCredit Banknál 2007 eleje óta van lehetőség az e-aláírással ellátott dokumnetumok befogadására, tudtuk meg Komócsi Sándor ügyvezető igazgatótól. A maximális biztonság érdekében a pénzintézet külön figyelmet fordít az elektronikus aláírások hitelességének vizsgálatára. A banki alkalmazottak gyakran találkoznak elektronikusan aláírt igazolásokkal, amelyek kezelése, ellenőrzése már a napi gyakorlatuk részévé vált.

Az ilyen típusú dokumentumok száma folyamatosan növekszik, és ez a tendencia minden bizonnyal folytatódik, összegezte eddigi tapasztalatait az ügyvezető igazgató.

Eltűnnek a papíralapú dokumentumok?


"Az a fejlett informatikai megoldás, amellyel felkészülünk a dokumentumok fogadására, teljesen automatizált módon képes vizsgálni az elektronikus aláírásokat, ezzel jelentősen egyszerűsítve és gyorsítva a folyamatot. Nem túl távoli az az idő, amikor a papíralapú, hagyományos, kézzel írt dokumentumokat felváltják az elektronikus aláírású iratok" - hangsúlyozta Komócsi Sándor.

Viszonylag kevés információ érkezik azonban a kisebb pénzintézetektől, közölte Zanyi Csaba, a cégalapítási ügymenetek korrdinálásával is foglalkozó Company Express Kft. ügyvezetője. Szerinte a legtöbb felhasználó rémétől, a számítógépes rendszerek lefagyásától sem kell ma már tartani. Annak meg végképp kicsi az esélye, hogy a cégbírósági és a banki rendszer egyszerre omlik össze. Sokan úgy vélik, hogy csupán azok az ügyvédek kifogásolják a rendszert, akik maguk is híján vannak a megfelelő infrastruktúrának.

Bár az ügyfeleknek lényegesen kényelmesebb az elektronikus út igénybevétele, a cégbírói vélemények megoszlanak a júliusi változásokról. Vannak, akik reformértékűnek tekintik, és fontosnak tartják, hogy a bírák ezentúl valóban az érdemi munkára, elsősorban a törvényességi felügyeleti eljárásokra összpontosíthatnak.

Mások azonban korántsem ennyire optimisták. Akad, aki a bírák ellenőrző szerepét látja veszni az új renddel, tekintve, hogy az egyórás cégbejegyzésnél a bíró csupán regisztrál majd, mert többre úgysem futja az idejéből. Sokan úgy vélekednek, hogy hiányoznak a kötelező e-út technikai és jogszabályi feltételei.

A hagyományos megbízhatóbb? 

A közjegyzők közül sokan azzal érvelnek, hogy az aláírási címpéldány megbízhatóbb, mint az ügyvédi aláírásminta, tekintve, hogy biztos eszköz az ügyfél azonosításához, ugyanis azt csak közjegyző készítheti el, aki hozzáfér a BM adatbázisához, így ellenőrizni tudja az adatokat. Megvan a kockázata tehát, hogy az új rendszerrel több lehetőség nyílik fantomcégek alapítására.

Az elektronikus cégeljárás legszembetűnőbb előnyei közé sorolandó a gyorsaság, a költséghatékonyság, valamint az ügyintézési határidők lerövidülése. Nem beszélve arról, hogy a bejegyzési és változásbejegyzési kérelmek mellett a jogi képviselők a cégek számviteli beszámolóit is benyújthatják elektronikus úton - tízezer forintos költség helyett háromezer forintért.

Az e-bejegyzések elterjedését az is elősegíti, hogy az ügyvédeken és a közjegyzőkön kívül egyre több értékbecslő, végrehajtó, mi több, az APEH is rendelkezik elektronikus aláírással.

A Magyar Ügyvédi Kamara pedig külön szabályzatot alkotott arról, mit tekintsenek az ügyvédek mérlegelési szempontnak, amikor ügyfelük személyi igazolványának valódiságát ellenőrzik.

A cégaláírási nyilatkozat elkészítésének például egyértelműen ajánlott előzménye az adatellenőrzés, hacsak nincs az ügyvédnek biztos tudomása arról, hogy ügyfele adatai megfelelnek a valóságnak, tehát ha például az illető a rokona vagy a legjobb barátja.

Adatvédelmi követelmények miatt azonban a jogi képviselő az ellenőrzés megkezdése előtt írásban köteles tájékoztatni a felet az ellenőrzés lehetőségéről, céljáról és módjáról, a közreműködés esetleges megtagadásáról, valamint az ellenőrzött adatok felhasználásáról.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!