A KutatóCentrum Smartphone Reportja az okostelefonok és a hagyományos készülékek használatát mérte fel a közelmúltban. A felmérés során kiderült, hogy a világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendő okostelefonok itthon egyelőre inkább csak a férfiak körében hódítanak.
A férfiak és a fiatalok játékszere
Míg a férfiak 37 százaléka rendelkezik okostelefonnal, addig a nők körében ez az arány csupán 23 százalék - derül ki a felmérésből. Ennek oka – a Telenor tavaszi felmérése szerint - az lehet, hogy a gyengébbik nem képviselői ugyan tényleg jó ötletnek, és hasznosnak találják azt, hogy például telefonon is elérhetik az e-mailjüket, sokkal inkább még mindig az asztali számítógépeket preferálják e célból. Nincs ez másként egyébként a netbookok, táblagépek és a hordozható laptopok használatát illetően sem – ezeket is nagyobb arányban a férfiak használják.
Kor szempontjából a fiatalok vannak túlsúlyban, hiszen a 35 év alattiak 37 százaléka használ okostelefont, míg az idősebbek körében ez az arány csak 22 százalék. A KutatóCentrum felmérése szerint a jövőben az arányok növekedése várható, hiszen míg most a megkérdezettek 30 százaléka birtokol ilyen készüléket, addig további 28 százalékuk tervezi a közeljövőben egy okostelefon beszerzését.
Egyre többen választanak okos készüléket
A fenti arányt támasztják alá a T-Mobile adatai is. Magyarországon a tavalyi év második felétől mutatkozik meg az eladások ugrásszerű növekedése, ami annak tudható be, hogy a prémium kategóriás termékek mellett megjelentek az alacsonyabb árfekvésű készülékek is. Király István, a Telekom marketing vezérigazgató-helyettese szerint emellett sokat jelentettek a közelmúlt nagyarányú mobil hálózatfejlesztései és a kedvező, adatforgalommal kombinált díjcsomag-konstrukciók is. Így az utóbbi egy évben a cégnél megháromszorozódott az okostelefon-eladások aránya, és ma már minden második eladott telefon okos készülék, aminek köszönhetően a T-Mobile az országos értékesítések 55 százalékát tudhatja magáénak.
Kedvelt funkciók: internet, játék, dokumentumszerkesztés
Az újgenerációs telefon egyre több eszközt helyettesít. A hagyományos funkciókon (telefonálás, sms-fogadás/küldés) túl a készülékkel rendelkezők közel háromnegyede használja személyes információinak kezelésére (naptár, teendők stb.) és zenehallgatásra, míg tízből hatan hang, kép vagy film rögzítésére – derül ki a felmérésből. A telefonokon lévő navigációt minden második válaszadó használja rendszeresen, 43 százalékuk játszik rajta, 24 százalékuk pedig dokumentumok szerkesztésére és kezelésére is használja a készüléket. Hiába van mód azonban a mobil segítségével intézni a banki ügyeket, a tulajdonosok nem túl gyakran élnek ezzel a lehetőséggel. Fizetésre a válaszadók 19, bankolásra pedig mindössze 5 százalékuk vállalkozik.
A telefonokra letölthető ingyenes, valamint fizetős applikációk számos egyéb lehetőséget kínálnak a tulajdonosoknak, melyek között már szinte bármit meg lehet találni a kreatív fejlesztőknek köszönhetően az elegendő vízmennyiség-fogyasztást felügyelő programtól kezdve az edzést segítőkig. A Telenor korábbi felmérése szerint a nők azonban ezen a téren sem tudják megelőzni a férfiakat. Míg az erősebbik nem naponta átlagosan négyféle alkalmazást nyit meg a telefonján, a nők addig csak hármat, és ők elsősorban az ismerőseikkel való kommunikációt tartják elsődleges szempontnak. A férfiak azonban a praktikussági szempontokat helyezik előtérbe.
Székely Sarolta
mfor.hu