Tavaly, a 2004-es több mint 200 ezernyi eladott autó darabszámnak körülbelül a negyedén, mintegy 60 ezer darab új személy-autón tudtak csak túladni a kereskedők. Az idei januári, februári statisztika szerint a negatív tendencia tovább tart, a havi értékesítési volumenek minimálisak, egyes márkákból alig 100-150 darab autót adnak el - idézi a cikk Erdélyi Pétert, az MGE társelnökét. A megkérdezett autógyártók, kereskedők és importőrök kivétel nélkül a kormány által kétszer már elutasított roncsprémium programban látják a kiutat.
Fő érvük, hogy az EU-ban a roncsprémium programoknak köszönhetően csak kevesebb, mint 2 százalékkal csökkentek az autóeladások és így több tízezer munkahelyet tudtak megőrizni - olvasható a cikkben. Ezzel szemben Magyarországon, ahol nem hirdetett az állam roncsprémiumot, csak az autókereskedelemből több mint 10 ezer alkalmazottat kellett elbocsátani, és a tendencia idén vélhetőleg folytatódik - jelezték.
Az MGE szerint Magyarországon közvetlen készpénztámogatásra nem működhet egy lehetséges autócsere-program, ezért a vásárlást terhelő adók egy részének elengedésére készített javaslatot tavaly. Az egyesület úgy látja, a 2009-ben megcélzott 10 ezer darab régi autó cseréje többletet hozott volna a költségvetésnek, a forgalmiadó-bevételen keresztül. Javasolja továbbá a regisztrációs adó változtatását is. Az importőrök 1,2 millió forintban határoznák meg az adó maximumát.
A magas terhek miatt a luxuskocsikat külföldön helyezik forgalomba. Ha az adó csökkenne, és a tehetősek Magyarországon helyeznék forgalomba az évi csaknem 5 ezer eladott luxuskocsit, az jelentősen növelné az eladásokat, az MGE szerint - a forgalmi adóval együtt, autónként 3-4 millió forint pluszt hozna a költségvetésnek - olvasható Figyelő Trendben.
MTI