4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A héten Budapesten hazai szakembereknek tartott interaktív szemináriumot a világszerte ismert amerikai HR-guru, Dr. John Sullivan. A vezető multinacionális cégeknél dolgozó szakember kézzelfogható példákon keresztül mutatta be azokat a humánerőforrás módszereket és modelleket, amelyek hatékonyan növelhetik a hazai cégek versenyképességét. Az exkluzív prezentációra az mfor.hu is beülhetett.

"A HR olyan, mint az üzlet. Mindent a bevételre gyakorolt hatásban kell mérni, azaz a menedzserek számára pénzben is számszerűsíteni kell például a betöltetlen állások költségét" - foglalta össze a humánerőforrás modern szerepét Dr. John Sullivan. Szerinte a vezető vállalatok már felismerték, hogy a hagyományos HR legalább annyira akadályozza a termelékenységet, mint az erőforráshiány.

Jutalmazni a jókat, kiszűrni a rosszakat

Az üzleti élet egyre gyorsabban változik, és ez alól a HR sem vonhatja ki magát. Az amerikai professzor szerint - a megváltozott piaci igényekhez alkalmazkodva - a HR-szakértőknek mindenekelőtt üzleti szakemberekké kell válniuk. Legfontosabb feladatuk pedig, hogy különböző programokon keresztül elősegítsék az üzleti eredmények javulását. A professzor úgy véli: nincs alapvető különbség az Atlanti-óceán túloldalán használt és a magyar munkahelyeken honos HR-gyakorlat között, ezért az általa ismertetett praktikákat a hazai szakemberek is eredményesen alkalmazhatják.

Sullivan: a HR-nek is változni kell

"A teljesítésért a menedzserek a felelősek. A HR szerepe az, hogy a megfelelő eszközökkel jutalmazza a jókat és kiszűrje a rosszul teljesítő vezetőket" - fejtette ki Sullivan. Feladata az is, hogy előmozdítsa az innovációt cégen belül, azaz jutalmazza az újításokat, az együttműködést és a kockázatvállalást. Emellett harcolni kell a bürokrácia ellen, büntetni kell a tehetségek elnyomását, az információk elhallgatását, valamint meg kell szüntetni a rangidősség és az "értekezleti kultúra" gyakorlatát.

A humánerőforrás stratégiai megközelítésének előnyei között említhető a kevesebb munkahelyi stressz és a HR-részleg befolyásának növekedése a cégen belül, ami egyben nagyobb büdzsét is jelent. A szakembereknek ugyanakkor fel kell készülniük új, különleges szolgáltatásokra is, például a kilépés utáni vagy a "Miért akarsz maradni?" típusú rendszeres felmérésekre, vagy a "Ki az, aki esetleg felmond?" és a "Kire lehet számítani?" jellegű előrejelző riasztásokra. A professzor szerint az a legjobb, ha kiválasztanak egy, a munkaerő megtartásáért felelős személyt vagy osztályt.

Eredményesek a modern stratégiák

A HR legfontosabb célja a termelékenység és a teljesítmény növelése, valamint a munka költségeinek csökkentése. Ennek elérése érdekében fontos a teljesítményorientált kultúra kialakítása. Dr. Sullivan példaként egy felmérést idézett. A kétezer globális vállalat körében végzett kutatás kimutatta: a modern HR-stratégiák alkalmazása nyomán a cégek azt tapasztalták, hogy a munkaerő-fluktuáció 67 százalékkal csökkent, miközben a forgalom 22, a profit pedig 23 százalékkal nőtt. Az amerikai szakember azt is szemléltette, hogy a felvételi folyamat javítása 25 százalékkal képes növelni az értékesítést.

A hatékony humánerőforrás stratégiát alkalmazó vállalatoknál a kollegiális és rugalmas munkahelyi környezet, valamint az áttekinthető javadalmak és a felelősségre vonhatóság 21,5-21,5 százalékkal, a megfelelő munkaerő-toborzás és -megtartás pedig mintegy 14,6 százalékkal növelheti a cég részvényeinek árfolyamát.

Megtalálni, motiválni, megtartani

A HR-tanácsadó ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy bizonyos gyakorlatok árthatnak a vállalatoknak. Ide sorolta a karrier-előmeneteli célú fejlesztő tréningeket, a 360 fokos visszajelzési programokat vagy a HR-technológia használatát olyan egyszerűbb célok megvalósításakor, mint a szervezeti kultúra vagy a kommunikáció javítása.

A mostani üzleti világot a gyors másolás, utánzás jellemzi, ezért aki elsőként jelenik meg egy márkával, az versenyelőnybe kerül. Ehhez azonban tudás kell, így - a professzor szerint - ma már a hatalomnál is többet ér a humán erőforrásban rejlő tudás. A globalizálódó világban pedig a hagyományos, cégközpontú megközelítés helyett a HR-vezetőknek is egyre inkább globálisan kell gondolkodniuk, hogy a tehetséges munkavállalókat szerte a világban megtalálják, motiválják és megtartsák.

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum Kapcsolódó anyag: Hazánkba látogat a HR amerikai guruja

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!