3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Boeing keddi bejelentése szerint csak az idei év harmadik negyedévében kerül sor az első Dreamliner szupergépek leszállítására. A modell kálváriája hosszú évek óta tart, hiszen a megépítés során több akadályba ütközött, az egyik próbarepülését pedig kifejezetten kínos incidens kísérte, mely kényszerleszállással végződött. Mfor.hu háttér.

A legutóbbi információk szerint az első Boeing 787 gépek leszállítását 2011 elejére ütemezték volna, de a cég tegnapi közleményében már az év harmadik negyedévét jelölte meg végső határidőként. Scott Fancher igazgató véleménye szerint ez már elegendő idő lesz arra, hogy a tavaly novemberi próbarepülés során tüzet okozó kapcsolótábla működtetéséért felelős szoftvert elkészítsék, és telepítsék. Japán második legnagyobb légitársasága, az All Nippon Airways szóvivője már kétkedve fogadja az újabb ígéreteket; azok helyett inkább garanciát remélne a Boeingtól a határidő betartására.

Mint ismeretes a szuperkönnyű, akár 300 utas szállítására képes repülőgép korunk egyik legmodernebb fejlesztésének számít, ami az Airbus A330 méltó konkurenciájaként jelenne meg. A 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően a légitársaságok olcsóbban üzemeltethető gépek használatával szerették volna visszahódítani a tragédia után elbátortalanodott utasokat. Ennek érdekében olyan konvencionális repülők fejlesztését kezdték meg, melynek hajtóművei kevesebbet fogyasztanak, így gazdaságosabb a működésük, ráadásul a káros hatóanyag-kibocsátás is csökken. Az új Boeing 787 ezeknek az elvárásoknak mindenben megfelelne.

Folyamatosan felborult ütemterv

A sikeres tesztek után 2007 nyarán lettek volna az első próbarepülések, amit először egy évvel későbbre, 2008 nyarára halasztottak, majd az év utolsó hónapjaira, így 15 hónapos csúszásban voltak az eredeti elképzelésekhez képest. A cég mindezt a tervezés és az összeszerelés nehézségeivel, valamint a beszállítókkal kialakult vitákkal magyarázta. A fejlesztők szerint a gép külső borítását képező forradalmian új, szénszálas műanyag számos nem várt bonyodalmat okozott számukra. 

Ennek ellenére 2009. december 15-én magyar idő szerint az esti órákban aztán megtörténhetett a Boeing 787 Dreamliner első levegőbe emelkedése az amerikai Seattle mellett, mely a rossz időjárási körülmények mellett is minden problémáktól mentesen zajlott le, és a gép közel három órát töltött a magasban. Ekkor a több hónapos légi tesztprogram végére, 2010 utolsó hónapjaira ígérték, hogy az első megrendelőjük menetrendbe állíthatja a szupergépet.

Kényszerleszállással ért véget a tesztrepülés

Tavaly novemberben a Dreamliner egyik próbarepülésén újfent nem várt technikai problémák merültek fel. Az egyik energiaellátásért felelős kapcsolótáblán keletkezett rövidzárlat miatt tűz ütött ki a fedélzeten, így kényszerleszállást kellett végrehajtani, a műszaki gond miatt pedig felfüggesztették a próbarepüléseket. Emiatt a gyártó a piacra kerülés újabb három hónapos csúszását helyzete kilátásba, ami a gyártási költségeket is tovább emelte, ugyanis az eredeti megközelítőleg 15 milliárd dolláros projekt tavaly év végén már 11 milliárd plusz költséget realizált.

Az újabb halasztás csak fokozza a három éve tartó kálváriát, miközben az 56 megrendelő minél előbb szeretné útnak indítani a megrendelt, összesen 847 utasszállító repülőgépet.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!